Pedagogiskt café i matematik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Nulägesanalys genom frågor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Konsten att lyckas med sina studier
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansnätverk förskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
DET-Uppgifter.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Presentationens avskrift:

Pedagogiskt café i matematik Tema: Att lära in matematik ute 2

ett komplement till övrig undervisning Utomhuspegagogik- ett komplement till övrig undervisning Ett växelspel mellan upplevelse och reflektion grundat på upplevelser. Platsen: naturen, parken, skolgården, stadsmiljön Innehållet: utgår från verkligheten, bygger på det som finns på platsen Sättet: Alla elever ska vara aktiva. De ska själva få en upplevelse av något, gärna tillsammans med andra. Reflektionen: De räcker inte med upplevelser för att kunskap ska uppstå, reflektion och efterarbete är nödvändigt.

Vad säger Lgr 11? Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Olika lärstilar Läraren ska svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer. Lust och engagemang Läraren ska stärka elevernas vilja att lära och elevernas tillit till den egna förmågan

Vad säger Lgr 11? Grundläggande begrepp och uppskattningar Skapande och lek är västentliga delar i det aktiva lärandet. Samarbeta och kommunicera matematik Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Rörelse och hälsa Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.

Vad säger Lgr 11? Förankra skolkunskaper i verkligheten Läraren ska organisera arbetet så att eleven successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat ansvar, samt får möjlighet att arbeta ämnesövergripande.

Vad säger forskningen? Några forskares tankar… Torkel Klingberg beskriver i ”Den lärande hjärnan”(2011) hur konditionsträning har positiv effekt på inlärning . Nina Nelsen: hur vistelse i naturen får oss att samarbeta och kommunicera bättre. Richard Lesh: hur laborativa aktiviteter inte bara fungerar som en länk från det konkreta till det abstrakta, utan även för att få tillfälle att tillämpa abstrakt matematik i konkreta situationer. Peter Gärdenfors beskriver i ”Lusten att förstå”(2010) hur mönstrens hjälp kan hjälpa oss att generalisera inom matematiken.

Matematikens språk För att kunna kommunicera måste man vara säker på orden och på vad de betyder. Det är viktigt att vi vuxna själva använder språket korrekt. I PISA –studien 2009 bedömdes det att cirka 70 procent av de misslyckade lösningarna i matematik berodde på läsförståelse. I matematiken är jämförelse-, läges- och tidsord vanligt förekommande. Undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.

Ett utdrag från Gudrun Malmers bok ”Bra matematik för alla”: Jämförelseord Storlek stor större störst liten mindre minst Antal många fler flest få färre färst(minst antal) Kvantitet mycket mer mest lite mindre minst Massa tung tyngre tyngst lätt lättare lättast Längd hög högre högst låg lägre lägst

Lägesord i på över under först sist före efter upp ner ovanpå överst underst i början i slutet i mitten framför bakom bredvid mellan högst upp längst ner nära utanför innanför ovanför nedanför uppåt nedåt fram bak framåt bakåt vänster höger

Tidsord Fler ord nu då förr alltid aldrig ofta oftast i dag i morgon i går i förrgår en stund länge sedan sällan ibland sedan strax snart nyss Fler ord alla ingen någon udda jämna hälften dubbelt knappt drygt ungefär full tom resten

Aktivitet: Ordning i ledet Material: Bara det eleverna finner på platsen. Genomförande: Låt eleverna plocka var sitt naturföremål. Dela in klassen i grupper om 4-5 elever. Låt varje grupp ställa sig i ordning från den som har det största föremålet till den som har det minsta. Ett tips kan vara att börja med störst - minst. Diskutera varför de tycker som de gör. Fortsätt sedan med Längst - kortast Tjockast - tunnast Bredast - smalast Tyngst - lättast Äldst - yngst Eleverna tränar kommunikation och ser behovet av enhetliga mått. De arbetar med jämförelseord

Aktivitet: Hemlig påse Material: hemlig påse med uppdrag och kanske en vit duk att redovisa sina uppdrag på. Genomförande: Eleverna delas in i par. Varje par får ett uppdrag, läsa, genomföra och sedan rapportera till läraren. När uppdraget är godkänt får man ett nytt. Exempel på uppdrag: Ställ dig mellan två smala träd! Vad finns det ovanför dig nu? Peka på en gren som sitter högre upp än din axel. Hämta färre kottar än du har fingrar på en hand. Övningen ger både lästräning, matematik- och naturkunskap, rörelse och samarbete.

Läs mer och inspireras av ”Att lära in matematik ute 2” av K Molander, M Wejmark, M Bucht och R Lättman-Masch (OutdoorTeaching Förlag AB) Finns att låna ute på kommunens skolor/fritids.