KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Familjehem och föräldraskap
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
NEUROPSYKIATRISK COACH
SET Social Emotionell Träning
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Vad är du för typ av person?
Aktivt lyssnade.
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Det reflekterande samtalets inre liv
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Skriva noveller.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Diskussionstillfälle 4
Kollegahandledning.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Coaching.
Presentationens avskrift:

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG

PIA ELOFSSON UTBILDAD FÖRSKOLLÄRARE – KOLLEGIAL HANDLEDARE UPPDRAG SOM KOLLEGIAL HANDLEDARE/PEDAGOGISTA OMRÅDE HERTSÖN MED TVÅ FÖRSKOLOR SOM ARBETSPLATS HANDLEDER SAMMANLAGT 9 STYCKEN ARBETSLAG

VARFÖR KOLLEGIAL HANDLEDNING? Reflektera över sin vardag och ta tillvara allas tankar och erfarenheter genom lyssnande och samtal Reflektera kring hur man omsätter styrdokumenten till praktisk handling, väva samman teori och praktik Synliggöra sitt kvalitetsarbete/förändringsarbete För att få syn på sin organisation, tid, rutiner mm.  Som ett verktyg för kompetensutveckling i sitt eget lärande och öka medvetenheten hos varandra

Om vi aldrig eller sällan stannar upp och reflekterar över vårt tänkande och beteende har vi svårt att förändra. Detta kan i viss mån upplevas som hotande och i vissa fall skapa otrygghet. Den ende som kan förändra mig är jag själv!

Verksamhetens uppdrag Synen på människan, kunskap, lärande, vårt förhållningssätt och vår yrkesroll. Kollegial handledning - ett hjälpmedel i arbetet med utvärdering av verksamheten. Kollegial handledning grundar sig på värdegrund och förhållningssätt och passar de flesta organisationer.

Förslag på arbetssätt Varje deltagare presenterar ett konkret problem från sin egen arbetssituation. Gruppen bestämmer vilket problem som ska tas upp Probleminnehavaren redogör närmare för problemet. Det finns inte möjlighet för de andra att fråga i den här fasen. Genom frågor och svar ska gruppen försöka förstå, sätta sig in i vad problemet går ut på. I tur och ordning ställs frågor. Probleminnehavaren beskriver sina egna lösningsförslag Gruppen får presentera ett råd var i tur och ordning. Kommentera inte andras råd Probleminnehavaren utvärderar vilka råd som har känts värdefulla

ATT TÄNKA PÅ En schemalagd tid måste bestämmas Gruppen måste veta vad kollegial handledning är Fokusera på konkreta problem Se till att ni har struktur och progression i samtalen Alla ska bidra – alla ska komma till tals Deltagarna har tystnadsplikt, efter handledningen kan bara formerna diskuteras

REFLEKTERANDE SAMTAL I en stressad situation uppstår en konflikt mellan två kollegor. Det blir upprörda känslor, hårda ord och en kund blir upprörd vilket skapar ”kaos”. Hur hanterar vi i arbetslaget en sån situation? En kund vägrar ta emot hjälp av en kollega. Hur gör vi i arbetslaget då? Vilka rutiner? Vi är oense om hur mycket stöd och hjälp en av våra kunder behöver. Vi agerar alla annorlunda vilket skapar osäkerhet. Hur ska vi göra?

”När du lyssnar till någon uppmärksamt och fullkomligt, då lyssnar du inte bara till orden, utan även till känslan av det som förmedlas, till helheten, inte bara delar av den” ”Att lyssna helhjärtat till någon är en gåva som innebär att du skänker den personen din tid och fulla uppmärksamhet” Indisk filosof Jiddu Krishnamurti