Kontaktperson enligt LSS – problem och möjligheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Utredningen om män och jämställdhet
Med fokus på äldre med psykisk ohälsa
Äldre i välfärden.
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Siffror om jämställdhet
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Familjehem och föräldraskap
Viktiga utgångspunkter
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Projektföljeforskning
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
Handikappnycklar 2007 Redovisning Magnus Lindvall Varför jämföra inom handikappomsorgen? Passar kostymen? Går vi åt samma håll?
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Familjehemsenheten Angered
Juridiska aspekter Eva Nordin-Olson 2007.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Opinion Pension - Oro och levnadsstandard Maj 2008.
Fältarbete i Göteborgsområdet - FIG Under två veckor i maj/juni 2009 använde fältarbetare samma dokumentationsmall för att beskriva arbetstidens fördelning.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Systematisk uppföljning UIV
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Delaktighet.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Munhälsan HSL eller SoL Enligt socialstyrelsens undersökning har 40% av personkretsen inte erbjudits någon munhälsobedömning Ungefär 11% tackar nej Stora.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
”Hur mår den äldre värmlänningen?” Lisa Brunzell, utvecklingsledare ”Bättre liv för sjuka äldre” i Värmland 11 maj 2012.
Var går gränsen mellan att bota och förbättra? – eller är frågan fel ställd? Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Heby kommuns kvalitetspolicy
Din lön och din utveckling
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Presentationens avskrift:

Kontaktperson enligt LSS – problem och möjligheter Forskningsdag 2009-04-07 Hälsa och samhälle, Malmö Högskola

Kontaktperson enligt LSS – problem och möjligheter Grundas på boken: Mallander, Ove:”Nära Vänskap?” – om kontaktperson enligt LSS” som publiceras månadsskiftet maj/juni 2009 (Malmö Högskolas serie 2008:7).

1. Vad är KP? ”Icke-professionellt stöd, som ges av en människa med stort engagemang och intresse för andra människor: Något krav på särskild kompetens bör inte ställas”(Grunewald 1998:241).

1. Bakgrund Uppgifter: 1. Bryta den funktionshindrades isolering 2. Ge råd samt vara förespråkare för den funktionshindrade (ej i komplicerade ärenden) Idag: knappt 17.000 som har KP (3:e största LSS insats. C:a kostn. 20 000/år

2. Projektet 1. Beskriva KP enl LSS. Vilka är de? Hur ser ålders- och köns-fördelningen ut bland KP? På vad sätt skiljer de sig från de personer som de är kontaktperson för? I vilken omfattning har kontaktpersonerna en egen yrkesbakgrund från vård- och omsorgssektorn?

2. Projektet 2. Analysera KP-rollen Vilka ”förebilder” (”naturalistiska klassifikationer”) har KP när det gäller rollen? Hur påverkar detta hur de förhåller sig till uppdragsgivare, övriga vård- och omsorgsinsatser, anhöriga? Vilka skilda strategier utvecklas för att hantera en eventuellt oklar position i detta förhållande?

3. Empiri 1. Nätenkät till alla kommuner och stadsdelar 2002 (320 st) Svar från 240 (75%) 2. Brevenkät till samtliga pågående KP-uppdrag i storstadskommun (192, 132 svarade, 69%)) 3. Brevenkät till samtliga avslutade KP-uppdrag under senaste 5-år i samma kommun (117, 46 svarade 39%) 4. Semistrukturerade intervjuer 14 personer varav 11 ”pågående”. 5. Offentlig statistik SCB/SoS 6. Informella samtal med handläggare

4. Resultat Beskrivande del KP: Svarar mot genomsnittbefolkningen betr: -ålder -utbildningsnivå - varaktighet (samma som professionella d.v.s. långvariga relationer dominerar) Svarar inte mot genomsnittsbefolkningen beträffande: -yrkesbakgrund: >50% rekryteras från omsorg, vård eller utbildning med tonvikten lagd på den förstnämnda. Offentlig förvaltning överrepresenterad. -kön: Sju av tio kontaktpersoner är kvinnor.

4. Resultat Brukarna? Statistiska typbrukaren är en man i yrkesverksam ålder tillhörig personkrets ett som har KP som enda service och i en likartad ålder som sin KP. Jämfört med övriga [§9] LSS-tjänster är andelen: kvinnor högre, från personkrets ett större de som bara har bara en insats mindre med hög medelålder större M.a.o. insatsen KP – trots det beskrivna typfallet – är i hög grad komplementär till övriga (främst ”särskilt boende”, ”daglig verksamhet” och ”ledsagare”).

4. Resultat 2. ”Analys” Förebilder? Entydigt: Vardagen gällde ”kompis” (Inga professionaliserings-ambitioner). Uppfattar sig som autonoma i förhållande t. uppdragsgivare och service- omgivning. Relationen: Nästan vänskap.

4. Resultat Hur påverkar detta hur de förhåller sig till uppdragsgivare, övriga vård- och omsorgsinsatser, anhöriga? Skilda institutionella logiker -> ju större skillnad desto fler latenta konflikter: störst medicinsk (psykiatri) visavi KPO (ibland manifest). Latenta konflikter visavi alla men ej manifesta (underförståddd icke-intervention)

5. konklusioner KP är en populär verksamhet. Konventionell nyinstitutionella teori -> borde se likadan ut i alla kommuner vilket inte är fallet. Trots att här uppenbarligen föreligger alla konventionella former av likhetsformande krafter (tvingande [LSS], imiterande [mimetisk] samt normativ så (i) placera kommunen organisationen olika (ii) ser utformningen olika ut. Hur förstå?

5. konklusioner Varför? Två plan: organisatoriska och den dagliga verksamheten. Organisationen: Idén oklar (”Löst förpackad”) -> stora lokala översättnings/redigeringsmöjligheter -> olika org. tillhörighet. Samtidigt Svampmodellen: olika kommuner såg över sin kommunala organisation vid skilda tillfällen -> olika kopplingar till socialpsykiatrin och KP enl. SOL. Verksamheten: Odifferentierad: ”Allt eller inget”. Personkretsarna: PK 1, 2 och 3F relativt oproblematiskt (vardagslogik) men Personkrets 3P – stora problem (och [antydningsvis] utvecklingsmöjligheter). Antingen har KP skolning i psykiatrin -> mindre svårigheter eller så efterfrågar man detta. Upplägg: Träffas tämligen ritualiserat. X tim/vecka. Varierar något med ”svårighetsgrad” men ganska likartat mellan kommuner. Substitution KP enl. Sol och LSS ritualiserat: Gäller nästan bara för psykiatrin.

5. konklusioner Hur lösa? Differentiering? -Norska modellen – differentiering. Behoven olika. Ibland fritidsledare (gruppaktivitet) ibland enskilt. -Danska modellen – varierande professionalisering (Profession- honorarlönnet – frivilligt) Å andra sidan – blir det då ”Nära vänskap”?