Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Mötesstruktur.
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Fakta om undersökningen
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Fakta om undersökningen
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Projektledning.
Föreställning och föreläsning Ledarutbildningar Grupputbildning och workshop.
Läroplansträff fritidshem
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Utmaningar i arbetet med BfL
Chefkandidatprogram för chef över chef
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
En kurs för att hitta din affärsidé
Elevdemokrati i praktiken
Reflektioner från grupperna No hands up…
Kartläggning av inköpsprocessen
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Motivation is the direction and intensity of effort
Nämndplan 2015.
Kommunikationsplan för ----
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
STUDENTREKRYTERING.
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Hälsoskola Fröslunda VC
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret 2013-14 2013-08-15

Innehåll: Bakgrund och syfte Upplägg och process Nästa steg och Om oss

Varför självledarskap? Sverige ligger på en privilegierad men också utmanande position på den kulturella världskartan. Vi är det land där människor har starkast fokus på självförverkligande samtidigt som vi också har starka sekulariserade värderingarna som gör att vi sätter föga tilltro till religion, traditioner och auktoriteter. Den svenska kulturen skapar självtänkande och autonoma individer men ställer också höga krav på dessa som behöver förhålla sig till och hantera både fler valmöjligheter och ett större personligt ansvar. Självledarskap och förmågan att förstå, motivera och leda sig själv blir därmed en viktig komponent för välmående och trivsel. Källa: The World Value Survey Cultural Map, Inglehart & Welzel, "Changing Mass Priorities: The Link Between Modernization and Democracy.” 2010.

Syfte med utbildningen Hjälpa eleverna öka sin motivation och få hjälp att hitta rätt i livet genom att bli grundande i sina personliga värderingar och identifiera sina styrkor. Stimulera eleverna att utifrån sina inre drivkrafter göra skillnad genom att engagera och agera för att skapa positiv samhällspåverkan.

Innehåll: Bakgrund och syfte Upplägg och Process Nästa steg och Om oss

Översiktligt kursupplägg Dag 1 Värderingar Styrkor Förändring Dag 2 Återkoppling Mytodrama Skapa Skillnad

Detaljerat kursupplägg Inför utbildningen Mail med inbjudan till utbildningen. Deltagarna gör ValuesOnlines webbaserade rangordning senast fyra dagar innan programstart. ValuesOnline har valt ut och definierat 130 vanliga, västerländska värderingar. Rangordningen sker genom att deltagarna får prioritera mellan fyra slumpmässigt utvalda värderingar, med definition. Dag 1 – Led sig själv FM: Värderingar Personlig check-in Introduktion till utbildningen. Teori och ny forskning om motivation och värderingar. Upplevelseprocess som ger deltagarna en möjlighet att dela erfarenheter som format deras personliga värderingar (utifrån ValuesOnline). Verktyg för att bättre lyssna, förstå och motivera sig själv och andra. EM: Styrkor & förändring Introduktion till personliga styrkor. ”Heta stolen” - upplevelseprocess där deltagarna får reflektera över sina egna och andras styrkor. Introduktion till förändringar Arbete med personliga förändringar och vanor Summering & Check-out Dag 2 - Skapa skillnad FM: Mytodrama om Raoul Wallenberg Återkoppling, värderingar, styrkor och personlig förändring. Berättelsen om Raoul Wallenberg används för att spegla dagsaktuella problem kring bland annat kring vikten av att va en tydlig värdegrund för att göra skillnad. Deltagarna får bl.a. reflektera över vad en bra människa är och får teori kring uthålligt ledarskap. EM: Skapa skillnad Deltagarna får välja en samhällsfråga att engagera sig i. Inflytandecirklar – Hur eleverna kan ändra på det som är i deras inflytandecirkel, i deras påverkancirkel och bortom påverkanscirkel. Summering & Check out

Process Utbildningen ges under två heldagar, en under höstterminen och en under vårterminen, av två facilitatorer som är utbildade av Selfleaders och Raoul Wallenberg Academy. Målgrupp är elever i årskurs 2 & 3 som vill utvecklas och skapa skillnad. Deltagandet vid heldagarna är frivilligt och anmälan krävs senast 3 veckor innan första kurstillfället. Max antal deltagare är 30 personer per tillfälle. En kontaktperson på skolan håller i logistik och marknadsföringen kring utbildningen och i anmälningarna. Utbildningen erbjuds kostnadsfritt under läsåret 2013/14 mot att skolan står för utbildningslokal och mat för gruppen samt eventuella rese- och logikostnader för facilitatorerna.

Innehåll: Bakgrund och syfte Upplägg och process Nästa steg och Om oss

Nästa steg Vi har just nu kontakt med ett fåtal utvalda gymnasieskolor kring detta initiativ. Vänligen återkom senast den 12 september för att anmäla ert intresse för att delta. Vi kommer därefter att i slutändan genomföra utbildningen på 10 skolor.

Vilka är vi? SelfLeaders erbjuder ledarskapsutbildningar på Handelshögskolan och KTH, hjälper organisationer och företag att blir verkligt värderingsstyrda och tusentals individer att bli bättre på att förstå motivera och leda sig själva och andra. Genom kursen Självledarskap Som Skapar Skillnad får även gymnasieungdomar ta del av deras banbrytande metodik. www.selfleaders.se Raoul Wallenberg Academy erbjuder i samarbete med Sveriges elevkårer ledarskapsutbildningar till gymnasieungdomar för att forma ledare som gör skillnad. RWA har med sin långa erfarenhet kanske Sveriges största kompetens inom ledarskapsutbildningar för gymnasieungdomar. Genom kursen Självledarskap som skapar skillnad ges fler elever möjlighet att ta del av RWA:s kunskap. www.rwa.se

Michael Wernstedt Kontaktperson: michael.wernstedt@rwa.se 1 Kontaktperson: Michael Wernstedt michael.wernstedt@rwa.se Direkt: 0738 – 185 735 Webb: www.rwa.se