COACHING & HANDLEDNING Marianne Larsson & Gerd Starkenberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
RINKEBYSKOLAN
Individuellt lärande tillsammans
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Skriva för att lära – så gör du
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Välkommen till Bönemöte
Närvaro!!.
Familjehem och föräldraskap
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hur tänka och göra som processtödjare
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Mental träning Mål & Motivation
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal Pedagogisk Planering
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Läroplansträff Välkomna!.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Projektledning.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Utmaningar i arbetet med BfL
Att tala lön med sin chef
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Idrottspsykologi.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Presentationens avskrift:

COACHING & HANDLEDNING Marianne Larsson & Gerd Starkenberg FGO 18 mars -07 COACHING & HANDLEDNING Marianne Larsson & Gerd Starkenberg

Grupphandledning/Gruppcoaching på gestaltisk grund inom näringslivet. Vad kan en användbar beskrivning vara?

Agenda GA´s handledarutbildning Coaching – bakgrund Intervjuer GROW Coaching och handledning Våra slutsatser Era reflektioner

Handledarutbildningen Seminarier och föreläsare Superhandledning Litteratur Uppsatser

Intervjuer Frågorna: Vad är gruppcoaching för dig? Vad är skillnaden mellan handledning och coaching för dig? Vad är det inte? Hur/vilka metoder använder du?

Ordets ursprung Coach - engelska = galavagn, turistbuss Började användas på 1500-talet och beskrev något som fraktade människor från där de var till dit de ville komma Senare inom idrotten – där coachen har till uppgift att ”frakta” idrottsutövare från en lägre till en högre prestationsnivå Coach - engelska = galavagn, turistbuss Började användas på 1500-talet och beskrev något som fraktade människor från där de var till dit de ville komma Senare inom idrotten – där coachen har till uppgift att ”frakta” idrottsutövare från en lägre till en högre prestationsnivå

”Coachingens fader” Timothy Gallway upptäckte under sin tid som tennisspelare och tränare att den argaste motståndaren vi möter är den egna rösten i huvudet 1975

Gallways formel för framgång - att strunta i utvärdering och bedömning - programmera huvudet med mentala bilder där jag ser mig själv lyckas och låta det hela ske av sig själv

Andra viktiga händelser 1992 kom första coachskolorna: Coach University och The Coaches Training institute – CTI 1996 inrättades International Coach Federation – ICF – för att åstadkomma etiska standarder och yrkesmässig nivå (idag finns många skolor, standars, synsätt) 1997 John Whitmore utgav ”Coaching for Performance” och Myles Downey utgav ”Effective coaching”

Definitioner av coaching är konsten att underlätta för någon annans prestation, inlärning och utveckling – M Downey är att frigöra en persons potential för att maximera dennes prestation. Det är att lära honom att lära hellre än att lära honom – J Whitmore är att hjälpa andra att lyckas – att genom samtal hjälpa aktörer att hjälpa sig själva att nå sin mål – M Berg är ett avgränsat angreppssätt där syftet är att utveckla människor på det yrkesmässiga och personliga planet – S Gjerde

Gruppcoaching Coaching av ett team i utförandet av en uppgift bygger på samma principer som coaching av individer – Whitmore Group coahing använder samma förmågor och basformat som individuell coaching. Ställer också krav på att hantera gruppdynamik och att alla deltar och att gruppens behov tillfredställs - Whitworth

Definitioner av handledning En pedagogisk och relationsinriktad process med upptäckt, inlärning, växande och utveckling som mål där den som lär är i fokus.. genom dialog – S Tveiten Der skaffer supervisanden nyt inblick i och over sitt arbeide … den indeholder både kontrol, vejledning, undervisning, råd och stötte – H Hostrup En process som handledaren leder i syfte att den handledde bibehåller och utvecklar sin kompetens och yrkesmässiga identitet inom verksamheter där personlighet och relationer används som viktiga redskap i möten mellan människor – R Raismüller

Grupphandledning med yrkesverksamma är en förändringsprocess. Syftet är att tillvarata och utveckla gruppens samlade kompetens för att bibehålla och öka deltagarnas professionalitet – Pertoft/Larsen

Skillnader mellan handledning och coaching Contextens sammanhang Deltagarnas frivillighet Jämlikheten i relationen Språkbruket innehållet

Likheter mellan handledning och coaching Existentialismen med det egna ansvaret och vikten av medvetenhet Utveckling av deltagarna både yrkesmässigt och personligt. Även om målen är tydligare inom coaching beskrivs även målet för handledningen som att tillvarata och utveckla kompetens mm Gestaltisk grund – helhet, utgå från här & nu, dialog & reflektion samt att använda fenomenologin som metod

Coaching i grupp på gestaltisk grund har som syfte Att lyfta fram individens potential med gruppen som stöd och resurs Att stärka/utveckla det personliga och/eller det professionella ledarskapet, öka medvetenheten och synliggöra möjligheter, egna val och det egna ansvaret Få möjlighet att lösa problem, avbörda sig och reflektera över sin situation

Gruppcoaching på gestaltisk grund har som syfte Att lyfta fram gruppens potential för att utveckla den, förbättra prestationer/ arbetskapacitet/samarbete och öka måluppfyllelsen Att ge möjlighet till reflektion, öka medvetenheten och synliggöra möjligheter, egna val och eget ansvar Att (om så önskas) lära sig coachingmetoden för att i förlängningen kunna coacha/stödja varandra

Handledning i grupp på gestaltisk grund har som syfte att Stimulera och utmana den enskilde gruppmedlemmen där gruppen fungerar som stöd och resurs Stärka/utveckla det personliga och/eller det professionella ledarskapet, öka medvetenheten och synliggöra möjligheter, egna val och det egna ansvaret

Grupphandledning på gestaltisk grund har som syfte att Tillvarata och utveckla gruppens samlade kompetens och därmed öka gruppmedlemmens professionalitet i yrkesrollen Stärka/utveckla det personliga och/eller det professionella ledarskapet, öka medvetenheten och synliggöra möjligheter, egna val och det egna ansvaret

Gestaltcoach Utmärks av att arbeta med Existentialism Gestaltpsykologi med fenomenologi som metod Fältteori Dialog och reflektion Att utforska oavslutade el fixerade händelser/mönster Helthetssyn på människan