Lukasevangeliet 9 Mat åt fem tusen Apostlarna kom tillbaka och berättade för Jesus om allt de hade gjort. Han tog dem med sig och drog sig undan till en stad som heter Betsaida. Men folket fick reda på det och följde efter. Då lät han dem komma och talade till dem om Guds rike, och han botade alla som behövde hjälp. När det led mot kvällen vände sig de tolv till honom och sade: ”Låt folket ge sig av, så att de kan gå till byarna och gårdarna här omkring och skaffa sig tak över huvudet och få något att äta. Här är vi ju ute i ödemarken.” Han svarade: ”Ge dem något att äta, ni själva.” De sade: ”Vi har inte mer än fem bröd och två fiskar – om vi nu inte skall gå och köpa mat åt alla de här människorna.” Det var omkring fem tusen män. Men han sade till lärjungarna: ”Låt dem slå sig ner i grupper om femtio.”De gjorde som han sade och lät alla slå sig ner. Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen över dem. Sedan bröt han dem och gav till lärjungarna för att de skulle dela ut till folket. Alla åt och blev mätta, och de överblivna bitarna samlades ihop; det blev tolv korgar. HUR SKULLE MAN KUNNA TOLKA DENNA TEXT PÅ ETT LIBERALT RESPEKTIVE KONSERVATIVT SÄTT? HISTORISKT/RELI GIÖST? ETT BOKSTAVLIGT/ SYMBOLISKT SÄTT?
Störst av allt är kärleken (1 Kor: 13), Vänd andra kinden till (Matt 5:29), Ta någon under sina vingar (ps 21) Allt har sin tid (Pred 3:1) Var dag har nog av sin egen plåga (Matt 3:64) Tro, hopp och kärlek (1 Kor:13) Kasta pärlor för svin (Matt 7:6) Som en tjuv om natten (Thess 5:2) Många uttryck som förekommer i svenskan kommer ifrån bibeln. Känner du igen något/några av dem? När har du hört dem och vad brukar man mena med dem?
Av många kristna anses Bergspredikan vara en viktig del i Bibeln. Där undervisar Jesus en stor skara folk (på ett berg) kring hur Jesus tycker de ska tänka kring texterna som finns i Gamla Testamentet. Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga, tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Matt 5:38-39 Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det skall ni också göra för dem. Matt 7:12 För den moderna kristna människan, vad kan detta som Jesus sagt ha för betydelse på hur man vill leva sitt liv? Diskutera!
Lukasevangeliet 9 Mat åt fem tusen Apostlarna kom tillbaka och berättade för Jesus om allt de hade gjort. Han tog dem med sig och drog sig undan till en stad som heter Betsaida. Men folket fick reda på det och följde efter. Då lät han dem komma och talade till dem om Guds rike, och han botade alla som behövde hjälp. När det led mot kvällen vände sig de tolv till honom och sade: ”Låt folket ge sig av, så att de kan gå till byarna och gårdarna här omkring och skaffa sig tak över huvudet och få något att äta. Här är vi ju ute i ödemarken.” Han svarade: ”Ge dem något att äta, ni själva.” De sade: ”Vi har inte mer än fem bröd och två fiskar – om vi nu inte skall gå och köpa mat åt alla de här människorna.” Det var omkring fem tusen män. Men han sade till lärjungarna: ”Låt dem slå sig ner i grupper om femtio.”De gjorde som han sade och lät alla slå sig ner. Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen över dem. Sedan bröt han dem och gav till lärjungarna för att de skulle dela ut till folket. Alla åt och blev mätta, och de överblivna bitarna samlades ihop; det blev tolv korgar. HUR SKULLE MAN KUNNA TOLKA DENNA TEXT PÅ ETT LIBERALT RESPEKTIVE KONSERVATIVT SÄTT? HISTORISKT/RELI GIÖST? ETT BOKSTAVLIGT/ SYMBOLISKT SÄTT?
Johannesevangeliet 6 Jesus går på vattnet När det hade blivit kväll gick hans lärjungar ner till sjön och steg i en båt för att ta sig över till Kafarnaum på andra sidan. Det var redan mörkt, och Jesus hade ännu inte kommit tillbaka. Det blåste hårt och vågorna gick höga. När de hade rott en halvmil fick de se Jesus komma gående på sjön och närma sig båten. De blev rädda, men han sade till dem: ”Det är jag, var inte rädda.” Då ville de ta med honom i båten, och med ens var den framme vid stranden dit de var på väg. HUR SKULLE MAN KUNNA TOLKA DENNA TEXT PÅ ETT LIBERALT RESPEKTIVE KONSERVATIVT SÄTT? HISTORISKT/RELI GIÖST? ETT BOKSTAVLIGT/ SYMBOLISKT SÄTT?
Hur skulle en kristen kunna diskutera kring problemet över att ha makt över död och liv när det gäller: Abort Dödshjälp Hur skulle man kunna tolka det på ett liberalt respektive konservativt sätt?