Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Svenska som andraspråk 1
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför läser ni religionskunskap?
Ansvar för multipeldistriktets jubileumskoordinator
XX kommun Kommunikationsplan.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Lions jubileumsmynt.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Du kommer att träffa människor under din livstid
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Strategisk plan: till LCI framåt Strategisk plan: till
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Tips för det praktiska ledarskapet
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Att använda Oma i avdelningen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Utbildning för klubbens LCIF-koordinator
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Skapa medvetenhet INTRODUKTION (2 minuter) Välkomna deltagarna till sessionen. Hänvisa deltagarna till sidan 1 i deltagarhandboken. I denna session ska vi diskutera hur vi skapar medvetenhet om hundraårsjubileet. Låt oss först börja med att ställa en fråga. Fråga: Vad är medvetenhet? Låt 2-3 deltagare svara. Möjliga svar: Att veta något, att förstå något, att vara medveten om något. Medvetenhet är kunskap om något som existerar eller förståelse för något baserat på information eller erfarenhet. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet Så för att skapa medvetenhet måste man öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet. Uppmuntra deltagarna att skriva ner definitionen på de rader som finns på sidan 1 i deltagarhandboken. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Sessionens mål Beskriva varför det är viktigt att skapa medvetenhet Finna möjligheter att skapa medvetenhet På ett tydligt sätt kommunicera ut viktiga budskap om hundraårsjubileet Som multipeldistriktets jubileumskoordinator är en del av ditt ansvar att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet i ditt multipeldistrikt. Som vi har diskuterat betyder skapa medvetenhet att du måste öka kunskap och förståelse för hundraårsjubileet bland medlemmarna i multipeldistriktet. Hur ska du göra det? Denna session kommer hjälpa dig att komma fram till hur du börjar och hjälpa dig att finna tillfällen när du kan sprida information om hundraårsjubileets program. Efter denna session kommer du att kunna: Beskriva varför det är viktigt att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet Finna flera möjligheter att skapa medvetenhet i ditt multipeldistrikt På ett tydligt sätt kommunicera ut viktiga budskap om hundraårsjubileet Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Varför är det viktigt att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet? AVSNITT 1: Betydelsen att skapa medvetenhet (22 minuter) Det är varje medlems ansvar att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet, men varje medlem förstår inte betydelsen av denna insats. Du och distriktens jubileumskoordinatorer spelar en viktig roll i att hjälpa medlemmarna förstå varför det är viktigt att marknadsföra hundraårsjubileet i klubbarna och på respektive hemort. Emellertid måste du först förstå varför det är viktigt. Fråga: Varför tror du att det är viktigt att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet? Låt 2-3 deltagare svara. Möjliga svar: För att skapa något spännande, att inspirera nuvarande och potentiella medlemmar, skapa ny kraft i våra hjälpinsatser, öka medlemmarnas stolthet, öka antalet medlemmar genom att marknadsföra Lions lokalt. Deltagarna kan skriva ner idéer på sidan 1 i deltagarhandboken. Hundraårsfirandets program uppmärksammar 100 år av Lions humanitära hjälpinsatser. Det är en utmärkt möjlighet att hedra vår historia, betona vår betydelse i nutiden och planera för vår framtid. Programmet strävar inte endast efter att inspirera medlemmarna att tillhandahålla ännu fler hjälpinsatser, utan även att ge ny kraft till befintliga medlemmar att rekrytera fler medlemmar genom att skapa medvetenhet om vårt syfte, vår påverkan och vår vision inför framtiden, så att vi kan bidra med hjälpinsatser i världen under kommande 100 år. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Hur kan deltagande i hundraårsjubileets program hjälpa till att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet? Genom att skapa medvetenhet om vårt hundraårsjubileum, om allt det vi har gjort och strävar efter att göra, lägger vi grunden till en stark framtid för Lions under kommande årtionden och århundraden. Som en del i hundraårsjubileet ombeds Lions medlemmar att delta i flera viktiga program. Hundraårsjubileets hjälputmaning, hundraårsjubileets medlemsutmärkelser och hundraårsjubileets bestående projekt. Fråga: Hur kan deltagande i dessa program hjälpa till att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet? Låt 2-3 deltagare svara. Möjliga svar: Ger allmänheten möjlighet att se vad Lions gör i samhället, uppmuntrar befintliga medlemmar att tala med allmänheten och bjuda in dem att bli medlemmar, skapar engagemang både inom Lions och på hemorten genom att uppmärksamma Lions stora prestationer. Dessa program belyser inte endast det som Lions redan har gjort på ett bra sätt, till exempel att tillgodose behov för människor i nöd och bjuda in människor att bli medlemmar, utan ger oss även möjlighet att marknadsföra det faktum att Lions har gjort detta i 100 år och planerar att tillgodose behov i världen under kommande 100 år. Att skapa medvetenhet skapar engagemang bland dem utanför Lions och gör att de blir medlemmar och tillsammans kan vi hjälpa ännu fler människor i nöd. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Scenario: Årlig vårstädning Låt oss titta närmare på ett enkelt scenario, för att visa hur deltagande i hundraårsjubileets hjälputmaning kan skapa medvetenhet om hundraårsjubileet och om Lions i allmänhet. Hänvisa deltagarna till sidan 2 i deltagarhandboken. Läs fallstudien högt eller be en frivillig att göra det. Scenario: Lions Club Centrumstaden har genomfört en årlig vårstädning i stadens stora park under många år. Parken är en uppskattad samlingsplats för familjer i staden, men den blir lite sliten under de långa vintermånaderna. Klubbens medlemmar väljer ett datum när våren har kommit och vanligen är det 6-10 medlemmar som samlas för att ta sig an projektet. Tidigare år har de inte haft en tanke på att marknadsföra projektet. De hade förstås sina klubbvästar på sig när de arbetade i parken, med de satte inte upp några skyltar eller bjöd in allmänheten att delta. Nyligen berättade klubbens ordförande för hundraårsjubileet om Lions kommande hundraårsjubileum och hur klubbar runtom i världen gör lokala insatser att informera allmänheten om Lions 100 år av hjälpinsatser. En särskild kampanj, Hundraårsjubileets hjälputmaning, har målet att hjälpa 100 miljoner människor per den sista juni 2018. Detta gjorde att klubbens medlemmar började tänka på hur de skulle kunna delta i hundraårsfirandet och skapa uppmärksamhet på hemorten om Lions insatser under 100 år. Det skulle vara en utmärkt möjlighet att belysa deras hjälpinsatser för allmänheten och få människor intresserade av att bli medlemmar i klubben. Det var uppenbart för dem att den årliga vårstädningen skulle vara ett utmärkt ställe att börja. Ett fokusområde i hundraårsjubileets hjälputmaning är att skydda vår miljö. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Aktivitet Grupper med 2-3 personer Diskussion: Olika sätt som Lions Club Centrumstaden kan skapa medvetenhet om hundraårsjubileet Aktivitet (12 minuter): I grupper* om 20-3 personer. Skriv ner hur Lions Club Centrumstaden kan göra den årliga vårstädningen till ett evenemang där de kan skapa medvetenhet om hundraårsjubileet? Ni kan skriva ner era förslag på sidan två i deltagarhandboken. Fundera över alla program, resurser och allt material vi har diskuterat i dag. Ni har 10 minuter på er att diskutera i de små grupperna. Var beredda på att berätta om era idéer för hela gruppen. *Om det bara är 2-3 deltagare totalt bör de först komma på idéer på egen hand och därefter dela med sig till varandra. Börja aktiviteten. Avbryt efter 8 minuter. Låt en grupp berätta om sina idéer. Fråga om de andra grupperna har fler idéer att lägga till. (4 minuter) Möjliga idéer: Tryck upp och häng upp banderoller med hundraårsjubileets logotyp, låt medlemmarna bära t-skjortor eller kepsar med hundraårsjubileets logotyp, lägg till ”hundraårsjubileet” i namnet på ett redan befintligt projekt, marknadsför evenemanget som en del av hundraårsjubileets hjälputmaning eller bestående projekt i lokala media, bjud in personer som inte är medlemmar att delta samt dela ut märken och broschyrer om hundraårsjubileet, bjud in kända personer att delta i hundraårsjubileet. Sammanfatta aktiviteten på nästa bild. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Sammanfatta Skapa medvetenhet genom att se om nuvarande projekt kan passa under jubileet Fördelar: Hjälpprojektet får ny kraft Klubbens medlemmar inspireras Allmänheten blir medveten Att skapa medvetenhet behöver nödvändigtvis inte innebär att klubbarna måste inleda nya hjälpprojekt. Det handlar om att förstå den stora betydelsen av att marknadsföra hundraårsjubileet och ta reda på om befintliga projekt eller evenemang kan passa in under hundraårsjubileets mål. Detta gäller förstås även för projekt och evenemang i distrikt och multipeldistrikt. I vårt scenario behövde klubbarna finna sätt att marknadsföra evenemanget, genom att använda hundraårsjubileets resurser, för att därmed öka allmänhetens medvetenhet och kunskaper om Lions. Hjälpprojektet får ny kraft, klubbens medlemmar inspireras och allmänheten blir medvetna om de påverkan Lions har i samhället. Om nuvarande projekt inte ger möjlighet att marknadsföras under hundraårsjubileet kan klubbarna, eller distriktet och multipeldistriktet, dra nytta av detta genom att titta närmare på nuvarande behov i samhället och därefter välja eller skapa ett bestående projekt, vilket skapar medvetenhet om hundraårsjubileet. Oavsett vilket sätt som väljs har målet att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet uppnåtts. Som multipeldistriktets jubileumskoordinator måste du först se till att Lions medlemmar i multipeldistriktet, speciellt distriktens jubileumskoordinatorer och ledare i multipeldistriktet, förstår betydelsen av att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet. När de förstår betydelsen kommer de att kunna ge mer stöd till hundraårsjubileets aktiviteter. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Möjligheter AVSNITT 2: Möjligheter att skapa medvetenhet (15 minuter) Hänvisa deltagarna till sidan 3 i deltagarhandboken. Nästa steg för dig är att finna möjligheter att marknadsföra hundraårsjubileets program, så att alla kan vara informerade och fortsätta att skapa medvetenhet ända ner till klubbnivån. För att du ska kunna vara effektiv när det gäller marknadsföring av hundraårsjubileet måste du hålla dig uppdaterad om den senaste informationen och även om olika aktiviteter kring hundraårsjubileet i ditt multipeldistrikt. Som vi diskuterade tidigare finns det flera resurser tillgängliga, för att du ska kunna hålla dig uppdaterad, till exempel: Webbplatsen Lions100.org, hundraårsjubileets nyhetsbrev och Facebooksidan Lions100 för jubileumskoordinatorer. Det finns alltså många möjligheter för dig att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet, då måste bara finna dem. Varje samhälle och varje område är olika, så det finns många olika sätt att göra det på. Var kreativ! Tänk inte endast på olika sätt att informera personligen, utan även att kommunicera ut budskapet via olika kanaler. Låt oss använda 10 minuter till att komma på olika möjligheter i respektive multipeldistrikt när det gäller att dra nytta av eller skapa medvetenhet. Genomför en gruppdiskussion om att finna möjligheter. Uppmuntra deltagarna att tänka på: Evenemang som redan finns, till exempel riksmötet (ett informationsbås?) och guvernörsrådsmöten (ge uppdateringar?). Publikationer som multipeldistriktets nyhetsbrev (skapa en hörna i nyhetsbrevet om hundraårsjubileet?). Sociala media, till exempel multipeldistriktets eller distriktens Facebooksidor (kom ihåg att alltid använda hashtaggen #Lions100 i sociala media). Uppmuntra deltagarna även att fundera över möjligheter att skapa nya möjligheter, till exempel ett hjälpprojekt som engagerar hela multipeldistriktet. Skriv upp svaren på blädderblock. Avsluta efter 10 minuter. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Tack vare denna session kan vi se att det finns många olika möjligheter för oss att skapa medvetenhet i multipeldistriktet. Försöka att komma på så många möjligheter du kan. Du bör även uppmuntra distriktens jubileumskoordinatorer att göra detsamma. Kom ihåg att det även finns möjlighet för multipeldistriktet att söka anslag till dessa projekt som ökar allmänhetens medvetenhet om Lions och Lions program. Mer information om hundraårsjubileets anslag finns på webbplatsen Lions100.org. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Viktiga budskap Korta uttalanden om hundraårsjubileets program som du vill att din publik ska höra och komma ihåg AVSNITT 3: Kommunicera ut viktiga budskap (35 minuter). Hänvisa deltagarna till sidan 4 i deltagarhandboken. När du söker efter möjligheter att skapa medvetenhet i multipeldistriktet bör du även fundera över viktiga budskap som du vill föra fram och sprida när du informerar och talar inför olika grupper av människor. Du är experten på hundraårsjubileet i ditt multipeldistrikt och bör på ett tydligt och korrekt sätt kunna berätta om hundraårsjubileets program till dem som ställer frågor. Viktiga budskap är korta uttalanden om hundraårsjubileets program som du vill att din publik ska höra och komma ihåg. Dessa budskap ger tydlig och klar information som förbättrar relationer och gör att människor blir intresserade av att delta i hundraårsfirandet eller att lära sig mer om hundraårsjubileet. Normalt har du tre eller fyra viktiga budskap och de har vanligtvis ett av tre syften: Att: Informera om de viktiga delarna i hundraårsjubileet Skapa engagemang kring hundraårsjubileet och/eller Uppmuntra till insatser. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Viktig information Byggstenar för kommunikation Används för att marknadsföra hundraårsjubileet Punkter att tala om i en presentation Hjälper dig att: Vara strukturerad Säkerställa korrekt information Förbättra förståelsen Viktiga budskap blir byggstenar i din kommunikation. De kan användas i material för att marknadsföra hundraårsjubileets program och aktiviteter eller som punkter att tala om vid presentationer. De skapar positiv kommunikation med dina åhörare, vilka kan vara ledare i multipeldistriktet, distriktets ledare, distriktens jubileumskoordinatorer, Lions medlemmar och allmänheten. Viktiga budskap kan hjälpa dig att: Vara strukturerad när du talar Säkerställa att konsekvent och korrekt information presenteras Förbättra publikens förståelse för hundraårsjubileet Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Steg att utveckla viktiga budskap Fastställ vad du behöver kommunicera ut Skriv ner de 3 eller 4 viktigaste punkterna Skriv stödjande punkter Anpassa dina stödjande punkter till olika grupper Hänvisa deltagarna till sidan 5 i deltagarhandboken. Du kan välja att skapa flera olika viktiga budskap. Vissa kan vara grundläggande information om hundraårsjubileet. Andra kan vara anpassade till specifika program eller evenemang. Ytterligare andra kan besvara, funderingar, frågor eller syften med hundraårsjubileets plan i ditt multipeldistrikt. Här är stegen: Fastställ vad du behöver kommunicera ut. Besvara grundläggande frågor? Varför har hundraårsjubileet betydelse? Vilka har nytta av det? Hur kan hundraårsjubileets program skapa medvetenhet? Sätt dig in i publikens situation. Fundera över deras frågor och funderingar. Prioritera de viktigaste sakerna att framföra. 2. Skriv ner de 3 eller 4 viktigaste punkterna. Använd korta och enkla meningar som sammanfattar de viktigaste punkterna. 3. Skriv stödjande punkter till varje viktigt budskap. Skriv ner information som innehåller fakta, statistik, exempel och förklaringar som kan understryka dina viktiga budskap. 4. Anpassa dina stödjande punkter till olika grupper. Lions ledare och övriga medlemmar kan ha olika intressen och olika stilar när de kommunicerar. Lions ledare kan vara mer intresserade i specifika detaljer och konkret beslutsfattande. Övriga medlemmar kan vilja ha en översiktsbild om hur hundraårsjubileet kommer att vara till nytta för klubben eller hemorten. Anpassa de stödjande punkterna så att de passar den grupp du kommer att tala till. Använd exempel och jämförelser som varje grupp kan förstå. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Kom ihåg - Viktiga budskap är: Tydliga - enkla att förstå Enkla att framföra - uppfattas som konversation Fokuserade på en idé Utan jargong Enkla för människor att komma ihåg Övertygande Hänvisa deltagarna till sidan 6 i deltagarhandboken. Ett av de bästa sätten att sprida dina viktiga budskap är att skapa ett kort tal. I nästa aktivitet ska du sammanställa ett kort tal på 20 sekunder, för att ge grundläggande information om hundraårsjubileets program till en nyfiken medlem som stannat till vid hundraårsjubileets informationsbås vid riksmötet. Först måste du bestämma de 3-4 viktiga budskap du vill framföra. Du kommer sedan att använda dessa budskap för att skriva ett tal. Du kan använda Hundraårsjubileets program - Punkter att tala om på sidan 7-8 i deltagarhandboken som en resurs. Om du inte känner till egenskaperna för denna typ av kort tal kan man säga att det är en kort sammanfattning som du kan berätta för någon under en kort stund. Kom ihåg - Viktiga budskap är: Tydliga - enkla att förstå Enkla att framföra - uppfattas som konversation Fokuserade på en idé Utan jargong Enkla för människor att komma ihåg Övertygande Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Aktivitet 2-3 personer Läs scenariot Bestäm viktiga budskap Skriva ett kort tal Aktivitet (25 minuter): Bilda grupper med 2-3 personer. Be deltagarna att de läser igenom scenariot på sidan 6 i deltagarhandboken innan de börjar. Deltagarna har 15 minuter på sig att komma fram till sina viktiga budskap och skriva sitt tal på 20 sekunder. Deltagarna kan samarbeta när det gäller att ta fram de viktiga budskapen, men de bör arbeta individuellt för att skriva sitt eget tal. Om det finns tid kan de öva på sina tal med varandra. Efter 5-7 minuter ber du deltagarna att börja skriva sina tal. Avbryt efter 15 minuter. Be 1-2 deltagare att läsa upp sina tal för hela gruppen. (5-7 minuter) Fråga om det finns några ytterligare punkter som de andra vill lägga till. Uppmuntra deltagarna att förfina sina tal, så att de är beredda att tala om hundraårsjubileet utan att göra några förberedelser. De bör även fortsätta att öva på sina tal, så att det låter som en konversation och är intressant istället för som ett förberett tal. När du nu har skrivit ditt eget korta tal kan du använda det när du endast har en kort stund att berätta om hundraårsjubileets program och du vet att du inte kommer att missa några viktiga delar. Du kan även fundera över att skriva ett kort tal om varje del av hundraårsjubileets program, till exempel hundraårsjubileets hjälputmaning, hundraårsjubileets medlemsutmärkelser, hundraårsjubileets bestående projekt. Du kan dessutom använda dessa korta tal som en grund om du behöver sammanställa en längre presentation. De viktiga budskapen kan även användas i den kommunikation du skickar ut, till exempel e-postmeddelande, nyhetsbrev och reklammaterial. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Sessionens mål Beskriva varför det är viktigt att skapa medvetenhet Finna möjligheter att skapa medvetenhet På ett tydligt sätt kommunicera ut viktiga budskap om hundraårsjubileet SAMMANFATTNING (1 minuter) Som du har lärt dig spelar du en viktig roll när det gäller att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet. Du ansvarar för att medlemmarna i ditt multipeldistrikt förstår hur viktigt det är att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet i klubbarna och på hemorterna. Du kommer samarbeta med distriktens jubileumskoordinatorer att skapa stöd och söka möjligheter att sprida information. De viktiga budskap du sammanställer kommer på ett korrekt och konsekvent sätt marknadsföra hundraårsjubileets program. Låt oss avsluta med att titta på målen: Beskriva varför det är viktigt att skapa medvetenhet om hundraårsjubileet Finna flera möjligheter att skapa medvetenhet i ditt multipeldistrikt På ett tydligt sätt kommunicera ut viktiga budskap om hundraårsjubileet Har vi uppnått våra mål? Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator Avsluta sessionen med att be deltagarna fylla i utvärderingen av sessionen. Utvärdering Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator