Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Johan gustafsson, kommunikationschef c more

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Johan gustafsson, kommunikationschef c more"— Presentationens avskrift:

1 Johan gustafsson, kommunikationschef c more
FILMTEGRATION Johan gustafsson, kommunikationschef c more Presentationens titel

2 Jag heter Johan Gustafsson och är kommunikationschef på C More och jag är här för att berätta om ett projekt som varit omtalat i Sverige och som vi är mycket stolta över. Jag har bara tio minuter på mig och tänkte dessutom försöka hinna med eventuella frågor i någon minut, så jag skyndar på. Jag tänkte inleda med en kort film om projektet. Presentationens titel

3 UTGÅNGSPUNKT INSIKTER
Hur kan vi göra vårt svenska filmutbud relevant för fler? Filmtegration INSIKTER 2015 kom asylsökande till Sverige, och under 2017 börjar många av dem läsa SFI (Svenska För Invandrare) Film är ett av de bästa sätten att lära sig autentiskt språkbruk, kultur och referenser C More har Sveriges största utbud av svenska filmer och serier. Det vill vi på olika sätt belysa och positionera oss med. Under våren 2017 ställde vi oss frågan ”hur kan vi göra vårt stora utbud relevant för fler, och hur kan vi hitta anledningar att få prata om vårt stora utbud även i perioder när vi inte har någon ny stor premiär?” En konstant pågående diskussion i Sverige, precis som i de flesta europeiska länder, är hur integrationen av nyanlända kan bli bättre och snabbare. Språket är förstås en nyckel och det krävdes inte mycket research för att komma fram till att ett av de bästa verktygen för språkinlärning är film – det som vi ju är bäst på!

4 FILM OCH INTEGRATION Filmtegration Film som integrationsverktyg alltså

5 FILMTEGRATION Filmtegration Ska ge svensk film en viktigare roll i att hjälpa nyanlända att förstå och bli en del av det svenska samhället. Och samtidigt positionera C More som den streamingtjänst som är bäst på svenska filmer och serier Vi väljer att kalla det Filmtegration. Målet med projektet var att ge svensk film en viktigare roll för att förstå och bli en del av det svenska samhället. Filmernas handling har skapat mängder av bra diskussioner i klassrummen om hur svenskar förhåller sig till ex. sex, alkohol, väder, att resa, osv. Och samtidigt vara en bra kommunikationsmöjlighet för C More

6 FILMTEGRATION.SE Sex klassiska svenska filmer, gratis att använda för SFI-lärare Tillhörande utbildningsmaterial med övningar att göra före, under och efter filmen Filmtegration Projektet blev en digital plattform, en egen streamingtjänst, på Filmtegration.se där det finns sex klassiska svenska filmer. Till varje film finns det ett omfattande utbildningsmaterial för att facilitera diskussion om filmerna, språket och varför karaktärerna agerar som de gör. Jag rekommenderar er att gå in och kolla på sajten.

7 RESULTAT Efter två månader hade lärare har registrerat sig för att använda tjänsten Flera hundra artiklar, reportage, tv- och radioinslag Filmtegration Vi fick enormt pr-genomslag, men roligast var att det verkligen fungerar. Vi lanserade i mitten av september, och i mitten av november hade 1700 lärare registrerat sig.

8 Hur väl instämmer du i följande påståenden?
Filmtegration Vi skickade nyligen ut en enkät till lärarna och ställde ett antal frågor om hur de har använt tjänsten och vad de tycker om den. Resultaten var mycket glädjande som ni kan se

9 Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera Filmtegration till en kollega?
Hela 80% har svarat 8, 9 eller 10 på frågan om de skulle rekommendera Filmtegration till en lärarkollega

10 FRAMGÅNGSFAKTORER Vi älskar svensk film, men vi är inte experter på varken integration eller pedagogik – samarbeten avgörande! Inte ett separat CSR-projekt. Att göra vårt filmutbud relevant för fler är vår dagliga verksamhet. Inte ett PR-stunt – Filmtegration.se skapar ett värde. På riktigt. Filmtegration Advisory board + nära samarbete med SFI-lärare för att förstå behov. Det var också vår ambition från början att om vi ska göra detta, då ska det göras på riktigt. Dvs det var inte ett pr-stunt för att få lite uppmärksamhet under en period. Vi tror att skapar man ett värde får man uppmärksamhet.

11 NÄSTA STEG? Tre nya filmer i januari
Valår i Sverige 2018 – möjlighet att använda TV4:s samhälls- och nyhetsprofiler för att beskriva hur demokratin och yttrandefriheten fungerar i Sverige. Filmtegration

12 TACK! Johan.gustafsson@cmore.se www.filmtegration.se 2019-02-16
Presentationens titel


Ladda ner ppt "Johan gustafsson, kommunikationschef c more"

Liknande presentationer


Google-annonser