Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationsstrategi 2014-2020 för landsbygdsprogrammet

2 Maria

3 Generella inriktningar
Vi har strävat efter att strategierna ska vara lika och stötta varandra. Strategierna gäller alla de myndigheter/aktörer som har ett kommunikativt ansvar.

4 Programmålen uppfylls
Värden skapas i landsbygderna Människor vill och kan skapa värden Myndigheter och organisationer vill och kan hjälpa människor att skapa värden Skattebetalare förstår och betalar för de värden som skapas på landsbygden Mål 3 Mål 1 Maria Programmålen uppfylls

5 Landsbygdsprogrammet
Tre mål Fyra målgrupper Personer söker stöd och ersättningar i programmet och bidrar till lantbruks-/landsbygdsutveckling och miljönytta Vidareförmedlare och samarbetspartner sprider information om programmet och kunskap om arbetssätt, hinder, möjligheter, resultat och effekter. Allmänheten känner till målen med och EU:s roll för programmet. Personer som söker stöd Vidareförmedlare Samarbetspartner Allmänheten

6 Fem prioriteringar Olika kommunikationsinsatser för olika faser
-införande -genomförande -slut Tydlig och samordnad kommunikation Målgruppsfokus Enklare tillsammans Vi lär av varandra Maria

7 Budskap landsbygdsprogrammet
Budskap till personer som söker stöd och ersättningar Du bidrar till en hållbar lantbruks- och landsbygdsutveckling. Budskap till vidareförmedlare Tillsammans samverkar och lär vi av varandra för att bidra till en hållbar lantbruks- och landsbygdsutveckling. Budskap till samarbetspartner Tillsammans samverkar och lär vi av varandra för att bidra till en hållbar lantbruks- och landsbygdsutveckling. Tillsammans gör vi det enklare för landsbygdsprogrammets målgrupper. Budskap till allmänheten Landsbygdsprogrammet bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Jessica

8 Budskap havs- och fiskeriprogrammet (inkl. Landsbygdsnätverket)
Budskap till personer som söker stöd och ersättningar Du bidrar till en hållbar utveckling av fiskerinäringen och levande kustsamhällen. Budskap till vidareförmedlare Tillsammans samverkar och lär vi av varandra för att bidra till en hållbar utveckling av fiskerinäringen och levande kustsamhällen. Budskap till samarbetspartner Tillsammans gör vi det enklare för havs- och fiskeriprogrammets målgrupper. Budskap till allmänheten Havs- och fiskeriprogrammet bidrar en hållbar utveckling av fiskerinäringen och levande kustsamhällen. Havs- och fiskeriprogrammet bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Jessica

9 Kanaler Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor. Lära känna målgrupperna - lär känna kanalerna Webben är huvudkanal tydlig, aktuell och samordnad information om programmet ska finnas på respektive ansvarig myndighets webbplats, vid kommunikationsplanering ska den digitala kommunikationen prioriteras samt utveckling av nya kanaler i första hand ska ske via webben. Maria

10 Uppföljning & utvärdering
Uppföljning allas ansvar - gör det enkelt Utvärdering förvaltningsmyndighetens ansvar Jessica

11 2. Förvaltningsmyndighet 3. Utbetalningsfunktion
de som söker stöd samarbetspartners vidareförmedlare allmänhet 5. Länsstyrelserna 5. Sametinget 5. Skogsstyrelsen 5. Tillväxtverket LAG Landsbygdsnätverket (lokalt ledd utveckling) 1.Jordbruksverket 2. Förvaltningsmyndighet Utbetalningsfunktion

12 Ansvar Jordbruksverkets ansvar är att
skapa och uppdatera strategierna, skapa information, tillsammans med nätverket sprida den på nationell nivå, samordna kommunikation mellan större processer samt delta i lärandeprocesser. Landsbygdsnätverkets ansvar är att underlätta kommunikation för lärande, paketera och sprida information. Länsstyrelsernas, Sametingets, Skogsstyrelsens, Havs- och vattenmyndigheten samt Tillväxtverkets ansvar är anpassa sina kommunikationsplaner till strategin samt till sina respektive förutsättningar. LAGs ansvar är anpassa information till lokala förutsättningar och sprida lokalt. Jessica

13 Preliminär budget Totalt 80 miljoner för hela perioden


Ladda ner ppt "Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet"

Liknande presentationer


Google-annonser