Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samordningswebbinarier om Skapande skola

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samordningswebbinarier om Skapande skola"— Presentationens avskrift:

1 Samordningswebbinarier om Skapande skola
9, 10 och 12 september Sändningen börjar kl !

2 Du kan ställa frågor i frågefältet
Du kan ställa frågor i frågefältet. Efter PPT presentationen svarar vi på frågor i mån av tid fram till kl Vi sammanställer alla frågor efter webbinariet och frågorna med svaren publiceras sen på vår webbsida Välkomna! Glöm inte att sätta på ljudet på din dator! Riktad PPT-presentation med frågor som berör Skapande skola- samordnare

3 Syfte med samordningswebbinariet: Vi ser ett stort behov av att nå ut med enhetlig information nationellt till alla våra Skapande skola samordnare Genom våra webbinarier tror vi att vi bäst och mest rättvist gör dialogen tillgänglig oberoende var i landet man befinner sig vi vill inleda en dialog kring de olika, ofta gemensamma, frågor och utmaningar som samordnare står inför och fungera som ett stöd för er Hur kan vi tillsammans arbeta för att uppfylla Skapande skola- bidragets syfte?

4 Snabb inblick i Skapande skola

5 Nya riktlinjer och ökad konkurrens
Inför läsåret 2019/20 Bidraget omfattar fler åldersgrupper i och med förskolan bidraget har sänkts med 10 miljoner Tidigare begränsning i regleringsbrevet att endast förskolor med låg tillgång av konst och kultur kan beviljas medel har tagits bort Avslagen kommer att bli fler: Kulturrådet kommer att prioritera ansökningar som tydligt uppfyller bidragets krav

6 Vanliga frågeställningar
Varför får man inte hela det sökta beloppet? (högt söktryck och ökad konkurrens) Vad menar vi med eget skapande? Varför måste man ha en projektbeskrivning innan man fått medel? Gränsdragningar till skolans ordinarie uppdrag Skapande skola ska vara ett komplement Varför treårsprincipen? Hur gör huvudman med ansvar för många skolor en tydlig projektbeskrivning?

7 Fördjupning och eget skapande
Fokus ska vara på projekt/aktiviteter som erbjuder konstnärliga processer och eget skapande för barn och elever. samarbetet med professionella kulturaktörer yrkesverksamma inom konstområde Även besök på teater, museer med mera ska utökas med fördjupade pass tillsammans med kulturaktörer verksamma inom konstområde för att ge eleverna möjlighet att förstå konstformen på ett djupare plan Fördjupning och eget skapande

8 Professionalitet Huvudmannen är ansvarig för att säkra professionaliteten enligt bidragets krav Kulturaktörer som är pedagoger ska vara utbildade i ett konstområde Kulturrådet har inget mandat att certifiera eller godkänna kulturaktörer Kulturrådet står inte bakom erbjudanden från kulturaktörer som marknadsförs som Skapande skola

9 Det är huvudmannen som, utifrån barnens, elevernas och verksamhetens behov väljer vilka kulturaktörer och projekt man vill samarbeta med Huvudmannen ska begära in kompletterande info från kulturaktören om deras markandföring är ofullständig eller otydlig och om man inte utifrån informationen kan säkra att kulturaktören uppfyller bidragets krav på professionalitet och/eller innehåll Huvudmännen ska ange att de fått Skapande skola-bidrag i marknadsföring

10 treårsprincipen Syftet är att säkra att eleverna får möjlighet att möta en variation av olika konstformer och konstuttryck Samarbetet med en och samma kulturaktör och konstområde kan vara i högst tre år på en och samma skola

11 Tydliga projektbeskrivningar
För att vi ska kunna se och bedöma om projekten uppfyller bidragets syften och krav behöver vi tydliga projektbeskrivningar Huvudmän behöver planera i god tid innan ansökningen så att man kan ha en tydlig projektbeskrivning Budgeten ska vara realistisk och kopplad till planerade projekten En klar tanke och idé och en uppfattning om kostnaderna

12 Hur ska huvudmän med ansvar för många skolor kunna ge tydliga projektbeskrivningar? Vad krävs i ansökan? Ni behöver inte beskriva alla planerade aktiviteter i detalj men det ska finnas en klar tanke med vad ni vill göra lyfta några exempel på planerade projekt för att vi ska kunna se att bidragets krav uppfylls. Man kan inte söka ram-pengar utan budgeten behöver vara tydligt kopplad till faktiska projekt. Kulturrådet efterfrågar inte bilagor. Däremot kommer vi i nästa ansökningsomgång ge mycket mer utrymme för och fokus på projektbeskrivningen i blanketten.

13 Webbinarier hösten 2019, alltid kl. 10!
Mer frågor kring ansökan kan du få på vårt nästa webbinarium 26 november kl , inför läsåret 2020/21 På vår frågeportal KUNDO hittar du svar på vanliga frågor: och_kulturskolor/ Gå också in på vår hemsida: skola/

14 Frågestund! Frågestund?
Här tar vi upp några av de frågor ni ställt till oss vid anmälan. Efter hand tar vi även de frågor som kommit upp under sändningen. Alla frågor publiceras på webbsidan Frågestund!


Ladda ner ppt "Samordningswebbinarier om Skapande skola"

Liknande presentationer


Google-annonser