Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”"— Presentationens avskrift:

1 SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Be the difference.

2 IDÉ OCH KONCEPT The Butterfly Effect är en tävling tänkt att engagera lokala företag i Malmö som får utmana varandra i att samla in mest pengar under en månad till förmån för Barnfonden. Det görs genom att företagen väljer ut en specifik produkt (alternativt del av hela sin försäljning) som det under tävlingsperioden pushar på går till Barnfonden. Vinnare i tävlingen blir det företag som lyckats engagerar sina kunder mest och därmed samlat in mest pengar. Det företaget får äran att tillsammans med Barnfonden bestämma ett projekt dit alla pengar som samlats in (av alla företag) under månaden går. Företaget blir därmed en samarbetspartner som följer med under projektets process. Kampanjen är tänkt att visas på sociala medier på både Barnfonden och de tävlande företagens kanaler under #TheButterflyEffectMalmö Fjärilen från strategins bildmanér används för att förstärka bilderna i sociala medier i samband med kampanjen. Förutsättningar: Att minst 8 företag ansluter till tävlingen Landningssidans syfte är att i förarbetet användas som tävlingssida. Här kan man signa upp sitt deltagande. När tävlingsanmälan är stängd, övergår sidan till att bli en informationssida kring kampanjen. I takt med att insamlade kronor ökar växer ett fjärilsägg upp till en fjäril. Tanken är att samla all information kring kampanjen, vinnaren, projektet och resultatet för att sedan kunna använda sidan igen nästa år för en ny The butterfly effect-kampanj.

3 SYFTE OCH MÅL Syfte Skapa relation med potentiella samarbetspartners.
Stärka Barnfondens varumärke gentemot både företag och privatpersoner. Mål Samla in minst kr., skapa nya långvariga relationer med samarbetsföretag. Få större interaktion på sociala medier Öka trovärdigheten gällande vart insamlade pengar går till Starta ett nytt projekt med de insamlade pengarna För att genomföra kampanjen behöver Barnfonden leverera följande till medverkande företag Kriterier för att delta i tävlingen (värderingar & politisk obundenhet) Lista på hur marknadsföringen kring tävlingen ska se ut Rekvisita (Tex layoutmall till affischer) Projektmall för långsiktiga samarbeten Information kring hur Barnfonden arbetar samt info om vilka projekt vinnaren kan välja mellan Hashtag-lista för tävlingen #TheButterFlyEffectMalmö

4 VISUALISERING AV KONCEPT
Ägget har kläckts! (Hjärta) Fortsätt mata vår blivande fjäril med bilder och hashtaggen #TheButterflyEffectMalmö och se hur vi tillsammans kan få den att växa (händerna). Följ länk i bion för mer information om hur du kan vara med och bidra! (Fjäril) #Barnfonden #Malmö #Tillsammanskap

5 INTEGRERA PRIVATPERSONER
Bifogad layoutmall skrivs ut av företagen och sätts upp i butik. Här uppmanas privatpersoner som köpt en kampanjprodukt att ta ett foto med affischen i bakgrunden - dela foto på instagram och använda hashtaggen #TheButterflyEffectMalmö Genom att privatpersoner använder hashtagen i samband med sitt köp, ökar synligheten kring kampanjen, hashtagen, vilka företag som är med i The Butterfly Effect, samt vilka produkter som ingår i deras kampanj. Privatpersoner får sitt bra samvete att synas på plattformen Instagram och gör reklam för så väl kampanjen som för företagen.

6 AKTIVITETSPLAN Förarbete
“Ragga” företag genom , nyhetsbrev, fysiska möten (ej via sociala medier) med start i januari,där de får info om tävlingen samt vilka projekt de kan välja mellan. Här presenteras landningssidan där man anmäler sig till till tävlingen. Deltagarvillkor godkänns samt val av vilket projekt man som vinnare vill jobba med. Info-mail skickas ut per automatik vid registrering på landningssidan. Barnfonden återkopplar sedan till företaget och kontaktpersonen för att verifiera informationen. Landningssidan stänger möjligheten att ansluta till tävlingen i april (en månad innan den drar igång). Här finns nu ett fjärilsägg som under tävlingen matas med insamlade pengar för att växa från ägg till fjäril. Kampanjen drar igång (i förslagsvis maj eller annan vårmånad) Antalet företag som presenteras varje vecka får justeras utefter antal deltagande företag. Vi tänker att minst 8 deltagare krävs för att kampanjen skall vara värd att genomföra. Minimum för insamlade pengar skall räknas på kr för att ett nystartat projekt skall kunna finansieras.

7 AKTIVITETSPLAN Facebook-aktivitet Instagram-aktivitet V.1 V.2 V.3 V.4
Presentera kampanjen, dela landningssidan där ett fjärilsägg finns, OBS! använd inte samma bild i de två presentationerna. Presentera kampanjen, kortfattat med ett dialog-inlägg. Presentera 2 företag, kortare presentation, bild samt vilken produkten är företaget valt ut. Måndag: Bild på fjärilsägg delas. V.2 Dela landningssidan där en fjärilslarv nu finns. Måndag: Bild på fjärilslarv delas V.3 Dela landningssidan där en fjärilspuppa nu finns. Måndag: Bild på fjärilspuppa delas. V.4 Dela landningssidan där en fjäril nu finns. Måndag Bild på fjäril delas V.5 Presentera vinnare samt vilket projekt de valt och vart fjärilen ska flyga med pengarna. OBS! använd inte samma bild i de två presentationerna. Presentera vinnare samt vilket projekt de valt och vart fjärilen ska flyga med pengarna.


Ladda ner ppt "SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”"

Liknande presentationer


Google-annonser