Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Nulägesanalys genom frågor
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Aktör / Struktur.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Konsten att leda sig själv
Ledarskap och Förändring
Viktorija Kalonaityte
Organisationskultur, makt och konflikt
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Ledning och förståelse
Socialpsykologi.
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nationalitet och etnicitet
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Respekten för människan
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Organisationskultur: Hur värderingar syns och verkar
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällets ojämlikhet
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Enig ledning som skickar samma signaler
Välkomna till styrd helpdesk
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Integritet läroplansanalys.
Organisationsteori: Introduktion
Tekniska och institutionella omgivningar
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner Förhållandet mellan kulturens kärna och uttryck Kulturens betydelse Viktiga kulturegenskaper Vad bestämmer kulturens innehåll? Sammanfattning - kulturanalys

Det symboliska perspektivets begrepp Kulturens uttryck Språk Legitimeringar Riter Artefakter Myter VERKLIGHETS- UPPFATTNING Kulturens kärna VÄRDEN NORMER Kognition Individen Emotion Handlingsdisposition

förhållandet till omvärlden? människan? Exempel på ledfrågor för tolkning av kulturens uttryck: hur ser man på… förhållandet till omvärlden? Ses org som aktivt ledande eller passivt offer? människan? Aktiv/passiv, rationell/känslostyrd, styrd av sin natur eller av situationen? kunskap? ”Vet” man genom att pröva, lyssna eller enas? relationer? Konkurrens/samarbete, jämlikhet, inflytande

Fler exempel på testfrågor i kulturanalysen: Vad verkar vara naturligt i denna organisation? Tillämpa generella regler eller se till det enskilda fallet? Bryta ner problem (analysera) eller se till helheter (integrera)? Prioritera individers behov eller fokusera kollektivets utveckling? Utgå från eget samvete eller från signaler som andra ger (inner- resp ytterorientering)? Ge status utifrån tillskrivna eller förvärvade egenskaper?

Exempel på kulturella teman: Franska och svenska företag Elitism Att vara professionell Storslagna projekt Auktoritet, hierarki Formella relationer Debatt, konfrontation Att vara logisk och analysera Jämlikhet Att vara ödmjuk Delegering, platt org. Informella relationer Kompromiss, undvika konflikt Att vara pragmatisk

Extern anpassning: att nå enighet om… mission och strategi – det grundläggande syftet och arbetssättet de konkreta målen hur man ska nå målen kriterier för att bedöma utfallet hur man ska åtgärda fel och brister

Intern anpassning: att skapa integration genom att definiera… gemensamt språk och gemensamma begrepp gruppgränser och medlemskriterier relationen över-/underordnad – makt och status relationen mellan likställda – kollegialitet och vänskap belöning och straff – begrepp för ont och gott ”ideologi och religion” – sättet att tolka det oväntade och hantera kriser, ge mening åt helheten

Populära myter om kultur Enhetlig, ”stark” kultur ger alltid framgång Framgångar ger stark kultur Kulturen ska vara den rätta för situationen Anpassningskultur (lärande, förändrings-vilja…) är bäst, eftersom omvärlden är komplex

Tre viktiga egenskaper hos kulturen Enhetlighet Samma kultur i hela org, eller subkulturer? Stabilitet Är kulturen motståndskraftig, eller lätt att förändra? Funktionalitet Stämmer den faktiska kulturen med organisationens mål och uppgifter?

Kulturen skapas av aktörerna, situationen, historien Människorna Utbildning, erfarenheter, personligheter, mål, kunskaper, värderingar… Ledarnas agerande, särskilt i kritiska situationer Strukturen och den institutionella miljön Formella regler, teknologin Organisationens kulturella miljö Branschen, regionen, nationen… Kulturutvecklingsprocessen - spårberoendet Medveten kulturpåverkan och spontan utveckling genom organisationens historia

Sammanfattning Analysen av organisationen sedd som kultur kan fokusera på följande frågor: Vilka särskilda kulturuttryck förekommer i organisationen? (Beskrivning av kulturens yttre former) 2. Vad säger dessa? (Tolkning för att frilägga grundläggande värderingar, normer och kognitiva uppfattningar, i form av kulturella teman och kontraster mot andra organisationer) 3. Hur enhetlig och hur stabil är kulturen? 4. Vad betyder kulturen för organisationens förmåga att hantera sina uppgifter med avseende på intern integration? med avseende på förändring och extern anpassning? 5. Vad har skapat kulturen? (Orsaksanalys, som kan behövas för att underbygga kulturförändrande åtgärder)