Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Om människosyn och etik
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Musik & kommunikation 50p.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Konsten att leda sig själv
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Läroplansträff Välkomna.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Socialpsykologi.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
EBP-cirkel 4: Delaktighet BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Det vägledande samtalet – teori och metod Göteborg den 8-9 oktober 2015 Kursledare Ingrid Hultén och Mimmi Malmer.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Välkomna till styrd helpdesk
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Kommunikation.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Frågor från KPR Oktober 2017.
Barn som närstående.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas Verbalt Ickeverbal Uppfattas Upplevs Måste förstås i sitt sammanhang. Skapar grunden för relationen  

Professionell kommunikation – privat kommunikation Professionell kommunikation grundar sig på yrkets grundläggande värderingar   Professionell kommunikation är stödjande Professionell kommunikation förutsätter att man behärskar olika kommunikationstekniker Professionell kommunikation innebär kvalitetssäkring

Grundläggande värderingar Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas - ekonomiska och sociala trygghet, - jämlikhet i levnadsvillkor, - aktiva deltagande i samhällslivet.    Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.     Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.  

Aktivt lyssnande   Icke-verbalt beteende som visar att man är inriktad på den man talar med Små verbala uppmuntringar som visar att man är närvarande och följer med i det som sägs. Att ställa frågor som fördjupning av det som personen talar om Att förklara eller omformulera vad samtalspartnern har sagt för att nyansera och kontrollera att man uppfattat rätt Att spegla sin samtalspartners känslor och på så sätt förmedla att man också förstår motpartens emotionella verklighet. Att sammanfatta känslor och innehåll i det mesta som sagts i samtalet och på så sätt förtydliga det man talar om.

Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet Grundläggande begrepp för omsorg, ömsesidigt beroende och makt i förhållandet mellan hjälpgivare och klient /brukare. Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet

Omsorgsproffesionalitet Aspekter av hjälpgivarens professionella kompetens   Empati, Fackkunnande, Målorientering.

Känsla Förnuft Etik Omsorgsrationalitet Med begreppet omsorgsrationalitet menas en etiskt hållning som inkluderar reflektion över motparten och över egna känslor Känsla Förnuft Etik

Omsorgstemporalitet Anknytning Hopp Berättelse Att förhålla sig till klienten i nuet mot bakgrund av kunskap om det förflutna och med framtiden för ögonen. Anknytning Hopp Berättelse

Erik Homburger Eriksson Vår anknytning och erfarenheter under de första levnadsåren och senare i livet har stor betydelse för hur vi utvecklas som personer Grundläggande tillit kontra misstro (första levnadsåret) Sjävständighet kontra skam/tvivel ( 2 -3 årsåldern) Initiativkraft kontra skuldkänsla (4-5 årsåldern) Arbetsamhet kontra underlägsenhetskänsla (6-årsålder till puberteten) Identitetskonsolidisering kontra identitetsupplösning (tonåren) Närhet kontra isolering (tidig vuxen ålder, ca 25-35) Generavitet kontra stagnation(vuxen ålder 35-65, med generativitet avses intresset för att etablera och utveckla nästa generation i egen familj, arbete etc. Integritet kontra förtvivlan(65 år och framöver)

Grundelement stödande kommunikation Empati Fackkunnande Målorientering Känsla Förnuft Etik Anknytning Hopp Berättelse

Praktiska kommunikationstekniker Ickeverbal kommunikation Verbalt bekräftande tekniker Att ställa frågor Utforskande tekniker Att strukturera ett samtal Att utmana motparten Att använda humor Att berätta dåliga nyheter

Ickeverbal kommunikation Sju grupper av ickeverbala kanaler   Ansikte Blick Kropp Röst Beröring Tystnad och ickeord Tempo

Verbalt bekräftande tekniker Verbalt bekräftande tekniker handlar om att ge feedback på det man hör ser och förstår Att ge uppmuntran och erkännande Att upprepa nyckelord och nyckeluttryck Att tydliggöra och konkretisera Att omformulera Att spegla känslor Att sammanfatta känslor och innehåll

ledande, retoriska, sammansatta Att ställa frågor Vad för slags frågor man ställer, vad man frågar om och på vilket sätt de ställs bestämmer i hög grad vilka svar man får Slutna frågor Informations , konfrontation Öppna frågor Vad, hur, varför Frågor man bör undvika ledande, retoriska, sammansatta

Utforskande tekniker Att skapa en öppen situation I utforskningsfasen är det centralt att ställa öppna frågor, men också att använda verbalt och ickeverbalt bekräftande tekniker Att skapa en öppen situation Att låta klienten välja problem Att utforska ett problem Att utforska känslor Att utforska förklaringar Att ge perspektiv Att utforska relationer och förväntningar

Att strukturera ett samtal Att strukturera samtalet på ett bra sätt kan skapa trygghet, tillit och bidra till öppenhet , mottaglighet och motivation Kan indelas i tre faser: Öppningsfas Mittfas Avslutningsfas

Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet Öppningsfas Fyra huvuduppgifter Etablera relationen Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet Diskutera målet med samtalet

Identifiera, utforska och få insikt om problemen Mittfas Tre huvuduppgifter Identifiera, utforska och få insikt om problemen Utforska och bearbeta de känslomässiga reaktionerna Utforska handlingsalternativ och göra handlingsval

Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet Avslutningsfas Fyra huvuduppgifter Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet Korrigering av sammanfattningen i samarbete med klienten Klargöra arbetsfördelning och avtal om nya möten