Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas Verbalt Ickeverbal Uppfattas Upplevs Måste förstås i sitt sammanhang. Skapar grunden för relationen
Professionell kommunikation – privat kommunikation Professionell kommunikation grundar sig på yrkets grundläggande värderingar Professionell kommunikation är stödjande Professionell kommunikation förutsätter att man behärskar olika kommunikationstekniker Professionell kommunikation innebär kvalitetssäkring
Grundläggande värderingar Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas - ekonomiska och sociala trygghet, - jämlikhet i levnadsvillkor, - aktiva deltagande i samhällslivet. Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser. Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.
Aktivt lyssnande Icke-verbalt beteende som visar att man är inriktad på den man talar med Små verbala uppmuntringar som visar att man är närvarande och följer med i det som sägs. Att ställa frågor som fördjupning av det som personen talar om Att förklara eller omformulera vad samtalspartnern har sagt för att nyansera och kontrollera att man uppfattat rätt Att spegla sin samtalspartners känslor och på så sätt förmedla att man också förstår motpartens emotionella verklighet. Att sammanfatta känslor och innehåll i det mesta som sagts i samtalet och på så sätt förtydliga det man talar om.
Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet Grundläggande begrepp för omsorg, ömsesidigt beroende och makt i förhållandet mellan hjälpgivare och klient /brukare. Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet
Omsorgsproffesionalitet Aspekter av hjälpgivarens professionella kompetens Empati, Fackkunnande, Målorientering.
Känsla Förnuft Etik Omsorgsrationalitet Med begreppet omsorgsrationalitet menas en etiskt hållning som inkluderar reflektion över motparten och över egna känslor Känsla Förnuft Etik
Omsorgstemporalitet Anknytning Hopp Berättelse Att förhålla sig till klienten i nuet mot bakgrund av kunskap om det förflutna och med framtiden för ögonen. Anknytning Hopp Berättelse
Erik Homburger Eriksson Vår anknytning och erfarenheter under de första levnadsåren och senare i livet har stor betydelse för hur vi utvecklas som personer Grundläggande tillit kontra misstro (första levnadsåret) Sjävständighet kontra skam/tvivel ( 2 -3 årsåldern) Initiativkraft kontra skuldkänsla (4-5 årsåldern) Arbetsamhet kontra underlägsenhetskänsla (6-årsålder till puberteten) Identitetskonsolidisering kontra identitetsupplösning (tonåren) Närhet kontra isolering (tidig vuxen ålder, ca 25-35) Generavitet kontra stagnation(vuxen ålder 35-65, med generativitet avses intresset för att etablera och utveckla nästa generation i egen familj, arbete etc. Integritet kontra förtvivlan(65 år och framöver)
Grundelement stödande kommunikation Empati Fackkunnande Målorientering Känsla Förnuft Etik Anknytning Hopp Berättelse
Praktiska kommunikationstekniker Ickeverbal kommunikation Verbalt bekräftande tekniker Att ställa frågor Utforskande tekniker Att strukturera ett samtal Att utmana motparten Att använda humor Att berätta dåliga nyheter
Ickeverbal kommunikation Sju grupper av ickeverbala kanaler Ansikte Blick Kropp Röst Beröring Tystnad och ickeord Tempo
Verbalt bekräftande tekniker Verbalt bekräftande tekniker handlar om att ge feedback på det man hör ser och förstår Att ge uppmuntran och erkännande Att upprepa nyckelord och nyckeluttryck Att tydliggöra och konkretisera Att omformulera Att spegla känslor Att sammanfatta känslor och innehåll
ledande, retoriska, sammansatta Att ställa frågor Vad för slags frågor man ställer, vad man frågar om och på vilket sätt de ställs bestämmer i hög grad vilka svar man får Slutna frågor Informations , konfrontation Öppna frågor Vad, hur, varför Frågor man bör undvika ledande, retoriska, sammansatta
Utforskande tekniker Att skapa en öppen situation I utforskningsfasen är det centralt att ställa öppna frågor, men också att använda verbalt och ickeverbalt bekräftande tekniker Att skapa en öppen situation Att låta klienten välja problem Att utforska ett problem Att utforska känslor Att utforska förklaringar Att ge perspektiv Att utforska relationer och förväntningar
Att strukturera ett samtal Att strukturera samtalet på ett bra sätt kan skapa trygghet, tillit och bidra till öppenhet , mottaglighet och motivation Kan indelas i tre faser: Öppningsfas Mittfas Avslutningsfas
Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet Öppningsfas Fyra huvuduppgifter Etablera relationen Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet Diskutera målet med samtalet
Identifiera, utforska och få insikt om problemen Mittfas Tre huvuduppgifter Identifiera, utforska och få insikt om problemen Utforska och bearbeta de känslomässiga reaktionerna Utforska handlingsalternativ och göra handlingsval
Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet Avslutningsfas Fyra huvuduppgifter Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet Korrigering av sammanfattningen i samarbete med klienten Klargöra arbetsfördelning och avtal om nya möten