Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Verbalt Ickeverbal Uppfattas Upplevs Måste förstås i sitt sammanhang. Skapar grunden för relationen

2 Professionell kommunikation – privat kommunikation
Professionell kommunikation grundar sig på yrkets grundläggande värderingar Professionell kommunikation är stödjande Professionell kommunikation förutsätter att man behärskar olika kommunikationstekniker Professionell kommunikation innebär kvalitetssäkring

3 Grundläggande värderingar
Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas - ekonomiska och sociala trygghet, - jämlikhet i levnadsvillkor, - aktiva deltagande i samhällslivet.    Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.     Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

4 Aktivt lyssnande Icke-verbalt beteende som visar att man är inriktad på den man talar med Små verbala uppmuntringar som visar att man är närvarande och följer med i det som sägs. Att ställa frågor som fördjupning av det som personen talar om Att förklara eller omformulera vad samtalspartnern har sagt för att nyansera och kontrollera att man uppfattat rätt Att spegla sin samtalspartners känslor och på så sätt förmedla att man också förstår motpartens emotionella verklighet. Att sammanfatta känslor och innehåll i det mesta som sagts i samtalet och på så sätt förtydliga det man talar om.

5 Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet
Grundläggande begrepp för omsorg, ömsesidigt beroende och makt i förhållandet mellan hjälpgivare och klient /brukare. Omsorgsproffesionalitet Omsorgsrationalitet Omsorgstemporalitet

6 Omsorgsproffesionalitet
Aspekter av hjälpgivarens professionella kompetens Empati, Fackkunnande, Målorientering.

7 Känsla Förnuft Etik Omsorgsrationalitet
Med begreppet omsorgsrationalitet menas en etiskt hållning som inkluderar reflektion över motparten och över egna känslor Känsla Förnuft Etik

8 Omsorgstemporalitet Anknytning Hopp Berättelse
Att förhålla sig till klienten i nuet mot bakgrund av kunskap om det förflutna och med framtiden för ögonen. Anknytning Hopp Berättelse

9 Erik Homburger Eriksson
Vår anknytning och erfarenheter under de första levnadsåren och senare i livet har stor betydelse för hur vi utvecklas som personer Grundläggande tillit kontra misstro (första levnadsåret) Sjävständighet kontra skam/tvivel ( 2 -3 årsåldern) Initiativkraft kontra skuldkänsla (4-5 årsåldern) Arbetsamhet kontra underlägsenhetskänsla (6-årsålder till puberteten) Identitetskonsolidisering kontra identitetsupplösning (tonåren) Närhet kontra isolering (tidig vuxen ålder, ca 25-35) Generavitet kontra stagnation(vuxen ålder 35-65, med generativitet avses intresset för att etablera och utveckla nästa generation i egen familj, arbete etc. Integritet kontra förtvivlan(65 år och framöver)

10 Grundelement stödande kommunikation
Empati Fackkunnande Målorientering Känsla Förnuft Etik Anknytning Hopp Berättelse

11 Praktiska kommunikationstekniker
Ickeverbal kommunikation Verbalt bekräftande tekniker Att ställa frågor Utforskande tekniker Att strukturera ett samtal Att utmana motparten Att använda humor Att berätta dåliga nyheter

12 Ickeverbal kommunikation
Sju grupper av ickeverbala kanaler Ansikte Blick Kropp Röst Beröring Tystnad och ickeord Tempo

13 Verbalt bekräftande tekniker
Verbalt bekräftande tekniker handlar om att ge feedback på det man hör ser och förstår Att ge uppmuntran och erkännande Att upprepa nyckelord och nyckeluttryck Att tydliggöra och konkretisera Att omformulera Att spegla känslor Att sammanfatta känslor och innehåll

14 ledande, retoriska, sammansatta
Att ställa frågor Vad för slags frågor man ställer, vad man frågar om och på vilket sätt de ställs bestämmer i hög grad vilka svar man får Slutna frågor Informations , konfrontation Öppna frågor Vad, hur, varför Frågor man bör undvika ledande, retoriska, sammansatta

15 Utforskande tekniker Att skapa en öppen situation
I utforskningsfasen är det centralt att ställa öppna frågor, men också att använda verbalt och ickeverbalt bekräftande tekniker Att skapa en öppen situation Att låta klienten välja problem Att utforska ett problem Att utforska känslor Att utforska förklaringar Att ge perspektiv Att utforska relationer och förväntningar

16 Att strukturera ett samtal
Att strukturera samtalet på ett bra sätt kan skapa trygghet, tillit och bidra till öppenhet , mottaglighet och motivation Kan indelas i tre faser: Öppningsfas Mittfas Avslutningsfas

17 Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet
Öppningsfas Fyra huvuduppgifter Etablera relationen Skapa trygghet och kontakt Klargöra syftet och ramar för samtalet Diskutera målet med samtalet

18 Identifiera, utforska och få insikt om problemen
Mittfas Tre huvuduppgifter Identifiera, utforska och få insikt om problemen Utforska och bearbeta de känslomässiga reaktionerna Utforska handlingsalternativ och göra handlingsval

19 Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet
Avslutningsfas Fyra huvuduppgifter Ta initiativ till en avrundning av samtalet Sammanfatta innehållet Korrigering av sammanfattningen i samarbete med klienten Klargöra arbetsfördelning och avtal om nya möten


Ladda ner ppt "Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas"

Liknande presentationer


Google-annonser