Helge Malmgren SPK 2017, Göteborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Advertisements

Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
F ÖRPACKNING PROCESSEN. Från första början har jag hittat på internet en bild på en intressant förpackning. Det var en förpackning för en kaffekopp, som.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Historik Alla vetenskaper började som grenar av filosofi Kognitionsvetenskapens områden är unga vetenskaper –Psykologi: slutet av 1800-talet –Neurovetenskap:
Genitiv och “ Of” konstruktion Genitiv talar om vem som äger eller har något. I svenska används en särskild genitivform som slutar på - s för att markera.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Varför läser ni religionskunskap?
Företagspresentation
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Bön & tillbedjan.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Regiongemensam elevenkät 2016
Läsförståelse.
Regiongemensam elevenkät 2016
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Om Jordklotets historia
Den sociologiska blicken
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
CASE Jolanda Riissanen
Maskar ”finess” – viktigt!
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett fel på kvinnor.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Regiongemensam elevenkät 2016
Artiklar Bestämd artikel.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ersättningskollen.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Catha Glaas Herrängens skola
Akut cystit Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net Den här powerpointpresentationen kan användas vid fortbildning.
Om buden.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Helge Malmgren SPK 2017, Göteborg Finns själen? Helge Malmgren SPK 2017, Göteborg

Ja, naturligtvis.

Tack för er uppmärksamhet!

Finns verkligen själen? Helge Malmgren SPK 2017, Göteborg

Som filosofer brukar säga: Det beror på vad man menar! Klassiska själsbegrepp är som vi sett ofta laddade med föreställningar om oberoende av kroppen och om odödlighet. Engelskans ”soul”. Ett modernare själsbegrepp (jfr Gadelius om ”själslivet”): inbegreppet av de psykiska processerna och funktionerna. Engelskans ”mind”. Ursvensk översättning: ”psyke”. Vanligast i TV: ”hjärnan” (!!!) Naturligtvis finns själen = psyket. Tack för uppmärksamheten! Men är det intressant att själen, i denna mening, finns? Har det någon relevans för psykiatrin? I så fall, vilken? Det är för det första relevant eftersom de själsliga processerna erbjuder en särskild kunskapsväg, som är underskattad i dagens psykiatri För det andra leder svaret vidare till den centrala frågan, ”Har själsliga processer någon kausal kraft? Finns det psykiska orsaker?”

Här en matematiker, kirurg, hjärnforskare och präst som tänkte igenom dessa saker noga… Rene Descartes, 1596-1650, ”den förste neurofysiologen” Två sorters substans finns, utsträckt resp. tänkande: ontologisk dualism Själens relativa kausala oberoende av kroppen: kausal dualism Själen som primär källa till kunskap: kunskapsteoretisk dualism Blanda inte ihop de tre!

Damasios misstag Descartes: ”Jag tänker, alltså finns jag till.” Uttrycker själens (medvetandets) kunskapsteoretiska särställning. Damasio: ”Tolkat bokstavligt uttrycker konstaterandet raka motsatsen till vad jag tror är sanningen beträffande medvetandets ursprung och relationen mellan medvetande och kropp.” Ty: ”Vi existerar, och sedan tänker vi. Och vi tänker som vi gör just därför att vi finns till, eftersom tänkandet har sin grund i de strukturer och processer som gör att vi finns till.” En filosof, som gärna vill hålla isär saker och ting: Men detta uttrycker ju kroppens kausala särställning!

Nåja, Descartes hade nog fel i den kausala frågan Descartes: Medvetandet kan orsaka materiella händelser, som ej kan förklaras av de fysiska naturlagarna. En (stark) interaktionism. Numera tror de flesta att alla psykiska fenomen är helt beroende av ett hjärn-fysiologiskt underlag Descartes gjorde tyvärr ett misstag till…

Vad leder då denna moderna syn till? Spitzer et al 1992: man kan inte göra någon distinktion mellan ”organiska” och ”icke-organiska” psykiska störningar, ty: “…’organic’ suggests a dichotomy between mental disorders which have a biological substrate in the brain and those which have not, a dichotomy which is not in accord with the generally accepted hypothesis that all mental disorders have a biological basis. (Spitzer R, First M, Williams J, Kendler K, Pincus H A, Tucker G; Now is the time to retire the term “Organic Mental Disorders”. American Journal of Psychiatry 1992: 149: 240-244.) Därför heter de organiska syndromen sedan 1994 istället något med ”cognitive” i, t.ex. ”neurocognitive disorders” (DSM5). Men Spitzer et al har helt och hållet fel. Man kan fortfarande göra en meningsfull distinktion mellan psykogena och somatogena störningar.

Begreppet ’psykisk orsak’ i en biologisk referensram Detta begrepp kan förklaras på olika sätt. Exempelvis som att psykiskt och fysiskt är två sidor av samma sak. Om själsprocessen S och hjärnprocessen H är två sidor av samma sak, så kan man lika gärna använda den ena som den andra sidan i sina kausala förklaringar. Två parallella förklaringar är då lika giltiga. ”Hans ängslan gjorde att hjärtat slog fortare” är en lika bra förklaring som ”Aktiveringen X av amygdala gjorde att hans hjärta slog fortare”. Och i väldigt många situationer måste vi förlita oss på den förra varianten. Amygdala-X är en mycket oprecis spekulation; ängslan är ett väl karakteriserat fenomen åtkomligt för patientens introspektion och vår empati. Den somatiska förklaringen finns men är inte tillgänglig. Förväxla inte det sagda med att psykiska och somatiska orsaker kan samspela. Det gör de också, och det kan analyseras på liknande sätt. Vissa hjärnprocesser har ingen psykisk sida, och då finns ingen psykologisk förklaring som motsvarar den hjärnfysiologiska Somatogena (organiska) symtom och syndrom är, enkelt uttryckt, just de där ingen parallell psykologisk förklaring är möjlig.

Hjärnforskningen borde, liksom psykiatrin, tänka mer på kunskapsfrågan “I natt drömde jag att vi vandrade i fjällen” “I natt aktiverades min cerebrala cortex med mönstren X, Y och Z” För att kunna veta att X, Y, Z är det biologiska underlaget för drömmar om fjällen, så måste vi ha frågat ett antal personer om vad de drömde, och inte bara undersökt deras hjärna Den psykiatriska kunskapen, inklusive framtida kunskap om psykosernas underlag i form av hjärnprocesser, är på samma sätt helt och hållet beroende av psykologiska metoder

Sammanfattning Vår introspektiva kunskap om oss själva handlar om en unik sida (aspekt) av verkligheten, som inte beskrivs av naturvetenskapen och inte är åtkomlig med dess metoder. Denna sida av verkligheten är också föremål för “utomståendes” kunskap (vilket inte är något mystiskt – jämför spegelneuron). Psykiatrins viktigaste fundament är och förblir sådan kunskap. För att undvika en förväxling med Descartes’ substansdualism kan vi tala om en aspektdualism. Som just visats är det lätt att förena en sådan aspektdualism med tanken att alla själsliga processer har sin bas i hjärnan. Den kan också förenas med idén om psykiska orsaker, och därmed med en distinktion mellan organisk och annan psykiatri. Själen finns, och är viktigare än vad många tycks tro. Tack för er uppmärksamhet!