Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?"— Presentationens avskrift:

1 Opinionsbildning och påverkan i stort och smått

2 Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?

3 De viktiga småföretagen Källa: SCB, 2013 100% = 890 009 -Arbetsställen med 0 anställda räknas som 1 jobb -Vi räknar bort sektorn jord och skogsbruk, samt juridiska former så som bostadsrättsföreningar, kommuner och dödsbon Småföretag (0-49 anställda)

4 Offentlig sektor + 50 anställda 0-49 anställda Källa: SCB; Företagarnas analyser 4 av 5 jobb har skapats i de små företagen de senaste 20 åren

5 Välfärdsskaparna 5 Källa: Välfärdsskaparna, rapport från Företagarna 2013

6 #4av5jobb 1 2 3 4 5 6 7

7

8 Hur påverkar vi politiken

9 Medlemmarnas och de förtroendevaldas engagemang

10 Medlemmarnas och de förtroendevaldas engagemang lösningar

11 Medlemmarnas och de förtroendevaldas engagemang lösningar och trovärdighet!

12 Ger styrka till opinionsbildningen och som allra starkast blir vi i kopplingen mellan det lokala och centrala!

13 Hur ni kan påverka och göra skillnad på hemmaplan

14 Tydlig agenda (Identifiera problem, undersök och prioritera. Målsätt) Hitta argumenten (Paketera ett budskap, allmänintresse, och hitta lösningar, börja alltid med den hjälpande handen) Påverkanskanaler (Möten, media, allianser, avsändare/mottagare) Glöm inte medlemmarna i något moment (identifiera problem och prioritera)

15 Goda exempel från Företagarnas föreningar Open APP i Alingsås Den traditionella PRAO-verksamheten i Alingsås kommun hade stora brister. Lösningen var att Företagarna Alingsås tillsammans med rektorerna på kommunens högstadieskolor bildade projektet Open APP. Eleverna delas in i grupper om 4-6 personer som tillsammans analyserar arbetsplatsen utifrån olika frågeställningar. Denna analys får företaget som tagit emot elevgruppen ta del av och kan använda i sitt utvecklingsarbete. Fördjupning i nionde klass..

16 Vad tänka på? Tänk både utifrån era egna hjärtefrågor och politiskt framkomliga frågor Konstruktiva förslag istället för ständig kritik. Men kritik när det behövs. Läs på. Underlag. Hitta allierade, talespersoner Kolla upp vad kommunpolitikerna själva driver för frågor Om ni har ”hittat” en konfliktfråga där man inte kommer överens är det dags att kontakta media! Ta hjälp från Thomas eller A&O

17 Workshop Sätt dig bredvid någon du inte brukar prata med. Identifiera några lokala frågor ni vill skapa opinion kring. Om möjligt – ge förslag på HUR ni bäst tror frågan bör drivas för att nå framgång. Presentera för övriga. Gemensamma nämnare/frågorna. Vad sa kommunpolitikerna egentligen i valrörelsen? Infrastruktur och bredband… Passar upphandlingen för små företag? Kan vi hitta en ny modell för yrkesutbildningen?

18 Dialog mellan företagare och kommun Bilda en företagsgrupp Om du tycker att regelverken är luddiga och handläggningstiderna är långa för till exempel bygglov, alkoholtillstånd eller olika typer av tillstånd inom miljö- och hälsoskyddsområdet, är det troligtvis fler som gör det. Prata ihop dig med andra företagare i kommunen. Det är alltid enklare att få till ett möte och en förändring om man är fler som jobbar för samma sak. Bjud in politiker och tjänstemän till ett företagsbesök Kommunerna jobbar på sina medborgares uppdrag. I deras arbete ingår att svara på frågor och ta emot synpunkter på hur deras verksamhet kan bli mer effektiv och bättre. Och det är du som är expert på att beskriva din vardag och verklighet. Bjud gärna in politiker och tjänstemän till besök på ditt företag – sådana initiativ brukar bli mycket uppskattade!

19 Tack för idag! Patrik Nilsson 070-653 80 21 patrik.nilsson@foretagarna.se @hpvnilsson (Twitter)


Ladda ner ppt "Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?"

Liknande presentationer


Google-annonser