Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Empowerment i teori och praktik?
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Forskningsetik – läkaretik
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
De sju intelligenserna
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
Rondundervisning på läkarprogrammet
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Arbetsformer XX vattenråd.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Valideringsdelegationen 2013
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Din lön och din utveckling
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
- Mottagare, medborgare, medskapare
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING
Min läsportfolie.
Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?
- Att vara personlig och beröra
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Återkoppling.
Ledning och förståelse
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar du ett förtroendeingivande klimat?  Hur framför du dina synpunkter och eventuell kritik?  Hur kan du bidra till att utveckla arbetet runt barnet/eleven?

Reflektion  För att nå de utbildningspolitiska målen behöver en kollektiv lärarkompetens utvecklas. Genom att ge lärare tillfälle att gemensamt reflektera över sin yrkesroll och den verksamhet de bedriver skapas möjligheter till kollektiv lärarkompetens. Handledning och pedagogiska samtal är en av de möjligheter som kan leda till att en kollektiv kompetens skapas. (Ahlberg, Klasson & Nordevall, 2002)

Reflektion  Alexandersson (1999) betonar tidens betydelse för möjlighet till kollegial reflektion och kunskapsutveckling.  ” Finns det återkommande tid och praktisk möjlighet att reflektera över den egna undervisningen förväntas reflektionen användas som ett medel för att utveckla den egna språkliga kompetensen. Saknas tid för kritisk reflektion tillsammans med kollegor sker knappast en kunskapsutveckling som tar sin utgångspunkt i det dagliga arbetet.” (s 50)

Självreflektion ”För att se nya möjligheter måste man kunna släppa sitt eget invanda perspektiv, något som kräver att man reflekterar över sig själv och sitt eget agerande i relation till vad man vill åstadkomma med barnen i deras lärande. Lärare måste få möjlighet att förändra sitt tänkande för att kunna förändra sitt handlande”. Pramling Samuelsson och Mauritzon (1997)

Ramar för samtalet  Rummet  Tiden  Inga beslut  Sekretess

Rollen som kvalificerad samtalspartner  Gurun/experten  Den kritiske vännen

Handal menar att kännetecken för en kritisk vän är:  En personlig förtroenderelation  Tilltro till vederbörandes fackmässiga kompetens  Tilltro till att vederbörande kan göra och uttrycka välgrundade värderingar, förvissning om att vederbörande vill dig väl  En förväntan om vederbörandes personliga integritet, en förväntan om empati. Handal i Kroksmark 2007(s. 29)

Lauvås och Handals definition av handledningssamtal  den försiggår mellan ett fåtal personer,  den ingår i en professionellt präglad utbildning eller yrkespraktik,  den tar upp förhållandet mellan teori och praktik,  den knyter an till elevens eller yrkesutövarens egen verksamhet,  den syftar till att utveckla den handleddes ”praktiska teori”  den bedrivs i en samtalsform som präglas av reflektion över praxis och som är frikopplad från ”handlingstvång”.

Gruppens förväntningar på den kvalificerade samtalspartnern  Lauvås och Handal (2001) talar om hur man kan handleda för att utveckla en ”praktisk yrkesteori” så att denna utgör en säker och mångsidig grundval för handling. Det är inte ”konkret praxis” utan ”reflekterad praxis” som står i fokus, det vill säga en praxis där teoretiska och praktiska grunder och motiv prövas och vävs ihop med etiska överväganden.

ETIK  Jämbördig kommunikation som etisk grund.  Människosyn och etik hänger nära samman.  I ett perspektiv där man förväntar sig dolda resurser, finns en öppenhet som leder till ett möte mellan människor och utvecklar samspel och kommunikation – grundstenar i arbetet.  I detta perspektiv finns också etiska ställnings-taganden, att mötas av respekt, artighet och värdighet från en eller flera personer. Henriksen & Vetlesen (2001)

Rollen som kvalificerad samtalspartner  Vad tänker du om din roll i kommande samtal?