En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
– en rättighet för ALLA barn?

SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Socialstyrelsens tillsyn
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Stiftelsen 16 maj 2010 Bergslagsgårdar.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
kring barn och unga i Helsingborg
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Hej och välkomna!.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Disposition och utgångspunkter
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Orebro.se Att räkna på sociala investeringar Exempel, alternativ, inspiration och diskussionsunderlag. Ekonomnätverk – Sociala investeringar 14 juni 2016.
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Sociala investeringsmedel, spår 2
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
BoU-överenskommelsen i sitt sammanhang
Välfärdsberedningen
Olika är normen!.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Elin Hultman & Therése Wissö
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Eva Henje, MD, PhD.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam 2013 – 2015 psykolog i Skolfam 2008 – 2012

Vad är Skolfam ? …och var finns det?

Vad är Skolfam? Arbetsmodell för goda Skolresultat hos Familjehemsplacerade barn Utvecklat i Helsingborg 2005 med forskarstöd av professor Bo Vinnerljung (SU) och lektor Eva Tideman (LU) Nätverk av 26 svenska kommuner och Stiftelsen Allmänna Barnhuset Metodisk kartläggning, insatser och uppföljning, baserat på normerade instrument

Var finns Skolfam? Lidköping (1) Trollhättan (1) Tjörn & Stenungsund (1) Göteborg (9) Kungsbacka (1) Varberg (1) Falkenberg (1) Helsingborg (2) Landskrona (1) Malmö (2) Skellefteå (1) Härnösand (1) Sundsvall (1) Gävle (1+1) Uppsala (2) Sollentuna (1) Stockholms stad (1+2) Nacka (1) Örebro (1) Katrineholm (1) Norrköping (1) Motala (1) Gotland (1) Ronneby & Karlskrona (1) 26 kommuner med 38 Skolfamteam

Varför behövs Skolfam? Barn i samhällsvård är en mycket utsatt riskgrupp

Det börjar i skolan… Placerade barn lyckas sämre i skolan. Klyftan ökar med tiden. Källor: Socialstyrelsen (2010) Social rapport 2010 Socialstyrelsen (2015) Vård och omsorg om placerade barn. Öppna jämförelser och utvärdering

Behörig till gymnasieskola Källor: Skolverkets årliga statistik 2015; Socialstyrelsens Lägesrapport 2016 Individ & familjeomsorg

Problem senare i livet Placerade har tydligt förhöjda risker, men klarar man skolan kapas risken med nära hälften Källa: Socialstyrelsen (2010) Social rapport 2010

Hur går Skolfam till? Grundprinciper, målgrupp, teamet, arbetsgången och verktygen

Tre grundläggande principer Samverkan Över professionsgränser, över nämndgränser, ur flera budgetanslag. ”Stuprören” utmanas! Prevention Vi arbetar med barn som inte nödvändigtvis bedöms ”i behov av stöd”, men tillhör en riskgrupp Mätbarhet Vi mäter och jämför resultat. Barnens resultat som motivation, våra resultat som samhällsföräldrar

Målgrupp för Skolfam Barn i familjehem i förskoleklass - grundskola Prognos om långsiktig placering Inte barn med utvecklingsstörning

Ett Skolfamteam Psykolog Special- pedagog Familje hem Lärare Barnets Social- sekreterare Familjehems sekreterare Vårdnads- havare (om möjligt)

Arbetet med varje elev Utredning Intervjuer Tester och formulär Analys och Skolfamplan Insatser 2 år Baserad på utredningen Tät uppföljning Konsultation Utvärdering Samma tester & formulär Effektmätning Framtidsplan Fortsatt stöd Skolnärvaro Betyg Oro för eleven Insatser vid behov

Kartläggningen i Skolfam Svenska: Olika aspekter av läsning och ordförståelse. DLS, Läskedjor, LäSt mm. Matematik: Förmågor i utvecklingen av matematikfärdigheter. Magnes diagnoser Relation lärare-elev (ömsesidig självskattning, VAS-skala) Intellektuell begåvning. WISC-IV Psykisk status. Becks Youth Inventories, SDQ Adaptiva färdigheter (kognitiva, sociala och praktiska ”vardagsfärdigheter”). ABAS-II

Resultat och erfarenheter Från starten i Helsingborg 2005 till sommaren 2015.

Resultat 532 barn har fått en Skolfamplan 249 barn har två Skolfamplaner 56 Skolfambarn har slutat grundskolan 45 Skolfambarn är behöriga till gymnasiet Utan Skolfam hade 31 varit behöriga till gymnasiet

Behörig till gymnasieskola Källor: Skolverkets årliga statistik 2015; Socialstyrelsens Lägesrapport 2016 Individ & familjeomsorg; Skolfams årliga resultatsurvey 2015 Från 6 av 10 till 8 av 10 som blir behöriga

”Bieffekter” Remisser till utredning och stöd mellan 30 och 50 % Samverkan > ökad skolkompetens i familjehemsvården ökad kompetens om social utsatthet i skolan stärkt kommunikation familjehem-skola Bättre förståelse för placerade barns lärande > rätt förväntningar Några fall av vanvård har upptäckts Några barn har vi inte lyckats hjälpa Många barn har blivit medvetna om sin utsatthet > ilska Många barn har fått en stärkt självbild

Fortsatt utveckling av stöd till barn i samhällsvård ”Hälsofam” – multiprofessionell hälsoundersökning i samband med placering, baserad på erfarenheter från Uppsala och Skåne ”Placerade barns delaktighet” – systematisk uppföljning av placerade barns egna åsikter, förslag, farhågor med mera. Utvecklas tillsammans med barn i familjehem. Sveriges första diagnostiska prevalensstudie av samhällsvårdade ungdomars psykiska ohälsa. Linköpings universitet