Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Mål med samverksanssystemet
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Motivation och förändring
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Bildtolkningar Hälsa.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att skriva projektrapport
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
Konsten att leda sig själv
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Prestation, stress, motivation & hjärnan Njuter du av ditt arbete?
Hälsopedagogik Kapitel 4
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Läroplansträff Välkomna!.
Vad ska ingå i uppgiften?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
Marknadsföring av turism
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Livsstil och den praktiska uppgiften Vad ska ingå i uppgiften?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Idrott och hälsa 1.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Marknadsföring av turism
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du? Självförtroende Självkontroll Självuppfattning - självbild

Sid 7 Var i figuren befinner du dig? Att vara vän med sig själv: Tankarna om oss själva och den självbild vi har betyder mycket för vår hälsa, särskild den psykiska. Dagens folkhälsoproblem: stress, oro, ångest och depressioner. S 10: Diskutera: Ge tillsammans några ex på hur humöret och sinnestämningen kan påverkas av en fysisk sjukdom eller en stressad situation.

Självförtroende Ett gott självförtroende kännetecknas av 3 punkter. S 11 Det finns två sorters självförtroende: Allmänt & specifikt. Prestationspsykologi: har man upplevt framgång = bättre förutsättningar för framgång även på andra områden. Självuppfyllande profetior: Förväntningar Optimalt självförtroende: Att nå bästa tänkbara nivå då du gjort en realistisk & verklighetsförankrad bedömning. 3 grundstenar som bygger självförtroende: Se trädet.( S 12) Lågt självförtroende Falskt självförtroende Förklara innebörden i följande: Kvinnor får lättare körkort än män. Den allmänna tryggheten har du inom dig som grundläggs tidigt i livet och följer dig resten av livet oberoende a vilka vägar och stigar du väljer att följa. Det specifika självförtroendet har du i speciella situationer ex när du skriver prov, håller tal eller kör upp för körkort. Självuppfyllande profetior: Om ledare och föräldrar förväntar sig goda resultat av dem som leds, presterar deltagarna därefter. 3 grundstenar: accepterar dina styrkor och svagheter, trygghet och känsla av kontroll Lågt självförtroende: Man är rädd inför prestationen, Falskt: overklig och förvriden bild av sig själv.= tuff yttre.

Självkontroll KASAM sid. 13 Att finna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i tillvaron. Varför gör man saker mot sig själv trots att man vet att det är skadligt? Att fatta egna positiva hälsobeslut kan stärka självkänslan och om den stärks så stärks även självförtroendet. Det finns olika metoder: öka förståelsen och utgå från egna erfarenheter, kunskaper, ambitioner och vilja.

Självuppfattning - självbild Din självbild hänger samman med din självkänsla och ditt självförtroende. Vår självbild grundläggs tidigt i socialisationsprocessen. Anorexia nervosa= förvrängd kroppsbild. Anorexi drabbar flickor oftare än pojkar! Handlar det om att de har bättre självförtroende? Vad är megarexi?

Diskutera Hur kan man ändra på de ideal som finns? Är det önskvärt att göra det? Testa dig själv och gör en analys som ska leda fram till en presentation av ¨din livsstil¨.

Din livsstil. Förklara kortfattat följande: Läs igenom hela kapitel 1. s 10 självförtroende, s 13 självkontroll, s 14 självbild, s 19 Livskvalitet, s 38 Viljekraft, s 39 anspänningsnivå, s 41 stress, s 44 eller det du diskuterat. Uppgift 1: Berätta om din livsstil! Vilka frågor ska man ställa för att förbättra sin Livsstil? Diskutera : Vilka av följande punkter skulle du personligen vilja utveckla för att få en bättre livsstil? välj ex något av följande: Mål: Tips till din livsstil där du väljer ut minst 2 kunskapsområden.

Betyg 1. Du ska beskriva människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor ge exempel på faktorer som påverkar människors hälsa. Vi kommer arbete med Kapitel 1-2. Inlämningsuppgifter och redovisningar i bloggen och muntligt i klassen