Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
”SEX & SAMLEVNAD I EN NY VÄRLD”!
Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
Vad gör livet så värdefullt?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Kriser.
Livskunskap för de allra yngsta
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Vad är du för typ av person?
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Vara brottsoffer eller vittne
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Delaktighet.
Anställningsintervjun
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Idrottspsykologi.
Samhällets ojämlikhet
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Autism och Asbergers Syndrom
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Psykisk (o)hälsa Ensamkommande barn och ungdomar
Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på? Marie Balint fil dr, leg psykolog/leg psykoterapeut
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Bemöta personer som reagerar på trauma
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa
”Sockerdricka trädet”
Självkänsla.
Coaching.
Erfarenheter som Ensamkommande barn
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Att samtala med ensamkommande ungdomar Vad behöver vi tänka på? Marie Balint fil dr, leg psykolog/leg psykoterapeut marie.balint@gmail.com

”Psykiatriskt arbete med barn och unga i migration” Vill du läsa mer? www.bup.se/rapporter ”Psykiatriskt arbete med barn och unga i migration”

Vad styr vårt tänkande? Traumatiserade eller är resursstarka som kämpar för en bättre framtid för sig själva och för sina familjer (ensamkommande)? Hur kan vi bäst hjälpa de att hitta och bygga på sina inneboende krafter? En viktig nyckel: att försöka undvika våra egna tankefällor

Vad brottas ungdomarna med? De vanligaste funderingarna Migrationsstress? Trauma? Kulturkrockar? Utvecklingsavvikelse? Språksvårigheter? Allt detta i olika kombinationer?

De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Trauma och migration De flesta har mycket svåra, extremt stressfulla upplevelser Ändock: ”Stopp – tänk – kör”

Migrationsstressens tidsaxel Ankomst till Sverige Före migrationen Efter migrationen Tiden före migrationen: - i hemlandet - på vägen till Sverige Påfrestningar: - extrem stress av ”delad och diffus karaktär” - enskilda, konkreta extrema händelser Tiden efter migrationen: - tiden före och efter PUT i Sverige Påfrestningar: - asylprocess, beroendeställning - ”PUT - syndrom”: anpassningssvårigheter, hantering av sorg och förluster

Extremt stressfulla händelser i sig betyder inte nödvändigtvis traumatiska händelser och kan inte kallas för trauma De är potentiellt traumatiserande De måste integreras i personligheten Detta förutsätter en integrativ kapacitet annars blir de ointegrerade och bildar mentala sår = trauma Ju yngre barn desto mindre integrativ kapacitet DOCK: Inget direkt automatist samband mellan händelserna och reaktionerna

Paradigmskifte efter debriefings-misslyckanden Dessutom: inget entydigt empiriskt stöd bakom ”fas-teorin” och ”förväntade reaktioner” 6 års uppföljning av tsunamin: 20% av särskilt drabbade fick PTSD (K Berg Johanesson m fl) Omvänt samband med att uttrycka känslor och PTSD (11/9; N=2138, direkt efter och 2 år senare) Paradigmskifte efter debriefings-misslyckanden

Hur klarar man påfrestningarna? Stress – sårbarhet modellen - olika grad av motståndskraft Betydelsen av positiva egenskaper social förmåga begåvning - balanserat temperament Samvariation med den tidiga anknytningen Dessa visar ingen entydig samvariation med etnisk-kulturell bakgrund utan med andra sinsemellan komplexa genetiska och uppväxtfaktorer

Kulturens (o)betydelse för barnpsykiatrin Faran med ett utslätat kulturbegrepp: Generellt: det finns inga homogena kulturer inom någon nationalstats gränser (lagar, institutioner vs livsmönster, värderingar, religion och trossystem, seder, språk etc) Psykets universalitet: Psykisk hälsa och ohälsa följer allmänmäskliga mönster Vård och omsorg måste kunna hantera etniskt vitt skilda grupper; med respekt för olikheterna sortera ut det som är avgörande för hälsa och mående

Den neurovetenskapliga kompassen Hjärnan är en del av kroppen och fungerar enhetligt i människosläktet Stora individuella variationer dock ej som ”grupprepresentant” – unika individuella levnadsvillkor formar hjärnans neuronala nätverk

En annan kompass: utvecklingspsykologi och salutogenes* Normer varierar men anknytningsmönster påverkar på samma sätt Vad ger motståndskraft? Sammanhang (Antonovsky) och self-efficacy (Bandura) *hälsans uppkomst, hälsoperspeketiv

Self-efficacy ”Self-efficacy is the belief in one´s capabilities to organize and execute the sources of action required to manage prospective situations.” Bandura 1986 (Tron på sin egen förmåga att kunna organisera och utföra de handlingar som krävs för att kunna hantera framtida situationer)

Personlighetsstrukturer som vägvisare (en illustration) Utgångspunkt: samtliga språk har vissa termer som beskriver personliga karaktärsdrag (egenskaper) känsloreaktioner handlingar/agerande Robert Mc Crae och Paul T. Costa Personality Trait Strukture as a Human Universal American Psychologist 1997 maj

Metod Fem-Faktor-Modellen ”THE BIG FIVE” som representerar de mest fundamentala dimensionerna i personlighetsorganisationen. På svenska: NEO PI-R – Assessio

FFM undersökts i språk områden som representerar olika språkfamiljer 1. tyska (germansk gren i ie) 2. portugisiska (latin gren i ie) 3. hebreiska (semitisk sf inkl bl a arabiska, assyriska, tigrinja) 4. kinesiska (sino-tibetan sf) 5. koreanska (altaiska sf) 6. japanska (omtvistad) 16

Hypoteser: Om de olika personlighetsdragen formas helt beroende av kulturer (religion, moraluppfattning etc), i så fall skulle man hitta mycket olika beskrivningar av personlighetsstrukturer i olika kulturer Om man däremot hittar liknande varianter på personlighetsstrukturer i olika kulturer då skulle man kunna säga att dessa är universella.

Grunden ligger i människans existensvillkor: Resultat: Samma personlighetsfaktorer var identifierbar i samtliga undersökta språkgrupper Vi uppfattar och beskriver varandra i samma kategorier (begrepp) oavsett land vi kommer ifrån (rädd, blyg, aggressiv, trevlig, pålitlig etc) Grunden ligger i människans existensvillkor: leva i grupper, förmåga till abstrakt tänkande, medvetenheten om vår dödlighet samma hjärnfysiologi från savannen

Universalism i vårdsammanhang: neurobiologi/neurovetenskap Utvecklings- och personlighetspsykologi epigenetik de allmänmänskliga faktorerna är helt överordnade de kulturella skillnaderna Vi har samma kropp, samma hjärna, men som individer vi olika både kroppsligt och mentalt överföringen av information (stimulus) sker i samma strukturer, med hjälp av samma signalsubstanser och elektriska impulser mellan nervcellerna, oavsett var man bor på jordklotet och vilken subkultur man växer upp i. 19

”Merarbete” vid bemötandet (professionellt och vardagligt) Det man inte kan räkna med: Känd infrastruktur; vissa basala spelregler inom vården; vokabulär Vad gör man hos en psykiater/psykolog/kurator och varför Hur mycket är psykiatrin stigmatiserande I brist på detta: många psykoedukativa inslag, förklaringar behövs

individens unika personlighet i sin unika livssituation Det viktigaste: Att förstå och förhålla sig till samt utreda – bedöma - behandla individens unika personlighet i sin unika livssituation

Bemötande och behandlingsaspekter Motstå frestelsen av ensidig traumafokus Skapa trygghet, stabilitet Skapa allians – komplikationer i interkulturellt sammanhang; metaforer som är allmänmänskliga Vara extra tydlig med vad vi vill tillsammans, göra överenskommelser (små steg-metod) och feedback i alla dialoger (kan kännas knepigt)

Ensamkommande: ingen ”kategori” – vi möter individer Olika bakgrund: social och materiell modern/traditionell skolgång uppväxtförhållanden Normal population med vanliga varianter: begåvning sårbar/ resursrik varierande aktiv/ passiv funktionsnivå utåtriktad/ inåtvänd optimist/ pessimist Psykiatriska särfall Olika bakgrund/personlighet - olika behov

Det man ser omedelbart: symtomen Oro Ångest Förvirring Psykosomatiska reaktioner Sömnsvårigheter Koncentrationssvårigheter Nedstämdhet, ibland depression Suicidtankar, suicidhot Besvikelse över att verkligheten inte motsvarar förväntningarna Utagerande Saknaden av familjen – oro för familjen Ensamhet, övergivenhet Alla dessa symtom i olika kombinationer och till olika grader

Det man också ser På dagarna: tonåring På nätterna: småbarn

De flesta är inte beredda att tala om det förflutna om och om igen & De allra flesta behöver ”bara” men mycket omsorg, praktiskt, socialt och emotionellt stöd, ordnad och trygg vardag, skolgång, inte psykiatri De flesta är inte beredda att tala om det förflutna om och om igen Etablera och upprätthålla kontakt: behov här och nu (Även de flesta svenska 17-åriga pojkar avskyr ”psykologsnack”)

Ta kontakt med BUP Mycket låg funktionsnivå och uppseendeveckande passivitet (går inte att få upp ur sängen, skolvägran, deltar inte i någon som helst aktivitet, avvisar alla och dylikt) Fragmenterad/tveksam verklighetsförankring Självdestruktivitet som beteendemönster Ohanterligt utagerande Obegripligt överdriven (paranoid) rädsla Tvångsbeteende Sömnstörningar med mardrömmar under vissa förutsättningar Differentialdiagnos - frågor Stark motivation, uttalat önskemål om samtal men försök klargöra om förväntningarna är adekvata

Istället: förklara genom att informera i stilen: Om behovet av BUP-kontakt är uppenbart men ungdomen inte vill - motivera Säg helst inte att man kan få ”hjälp” hos en psykolog eller dylikt Istället: förklara genom att informera i stilen: Jag ser att du har det svårt med det eller det (var konkret med vad du ser). Sånt händer, man kan känna si eller så, typ ett inre tryck inom sig. Man kan lätta på trycket om man talar med en klok vuxen som också kan ge råd. Jag kan skicka dig till en sådan person. De heter psykologer/kuratorer. Så gör också vanliga svenska ungdomar. Du kan också vänta och när du känner att du vill, säger du det till mig eller till din gode man, eller till en lärare att du vill gå till en sådan person. Följ upp!!

Inte direkt till BUP Motivation saknas helt, efterfrågar enbart medicin Symptomen är proportionella i några månaders perspektiv Begriplig oro, nedstämdhet som ej påverkar funktionsnivån i större utsträckning En somatisk utredning behövs

Vid kontakt med BUP Samordnade vårdplaner T.ex. medicinering, sömnhygien, vem vända sig etc.

”PUT syndromet” Nu är det definitivt Ansvar för framtiden i ny belysning Familjeåterföring träder fram – rad av ambivalenser Att leva med saknaden/ensamheten Emotionell utsatthet Återigen: bergodalbanan av positiva/negativa tankar/känslor Anpassningsförmåga sätts på prov # Brist på kunskap och social erfarenhet i det nya landet, nya sociala koder normkonflikter # Orealistiska förväntningar

Det väsentliga: att hantera ambivalenser Ge plattform och bas för framtiden – att våga vara en medveten agent i sitt liv Vem är viktigast i ditt liv – spegelleken Arbeta med olika tidsperspektiv meningen för dagen meningen för framtiden Luckra upp ”vi och de” tänkandet (auktoritärt, patriarkalt, kollektivistiskt, individualistiskt etc.)

Olika typer av kriser Vardagskriser: oavsett roll finns det alltid utrymme för tröst, intresse, omtanke; att hålla sig till ”här och nu”, det handlar inte alltid om ”bagaget”; passiviteten är den största fienden; Motsägelsefulla önskningar: ingen bryr sig – ingen skall lägga sig i; vilja att vara i fred, vilja att få hjälp ; hur skulle man hantera om det var en svensk ungdom? Vanligt tonårsbeteende ”Dramatiska kriser”/ självdestruktivitet: Vända sig till BUP men vara klar över att den bästa hjälpen finns i vardagen; den svåra balansgången: vara empatisk och samtidigt kyla ner, vara saklig, inte förstärka

Det svåraste: avslagskriser nr 1. Fruktan för sitt liv; krossad dröm om en bättre framtid, skam, skuld Fara: Att hamna i samma pessimism, hopplöshet och uppgivenhet som den unge Förhållningssätt: att behålla fågelperspektivet; maximalt stöd, göra det som göras kan - Bekräfta besvikelsen men ta udden av ”personlig kränkning” - Upprätthålla vardagsrutiner (skola, fritid, dygnsrytm) – det är bara att vinna på det; förmedla energi och mening - Förmedla att man är alltid är aktör; påverka det som påverkas kan; tänka kring olika alternativ

Avslagskriser nr 2. Motverka nederlagskänslor (skam/skuld) vid återvändandet: Var det ditt val, vem beslut var det? Vem bedömde riskerna - ansvarsfråga Du har gjort vad du kunnat Återvändandet – vad skulle hon/han ha saknat här? Vad har du med dig härifrån av erfarenheter/lärt dig? Det väsentlig: att hjälpa personen att bibehålla sin tankeförmåga och tänka strategiskt