Pedagogiska året Vattentornet 15/16

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Pedagogisk dokumentation
Att skriva projektrapport
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Föreläsning Sandvika
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
PA1201 Projektarbete 100 p.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Barnkonventionen i förskolan
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

Pedagogiska året Vattentornet 15/16 Utvärdering av hösten, uppehåll i projektet. Lucia. Projektarbetet återupptas Projektarbete Ljuseftermiddag med dropp in fika 12/11 Projektarbete Projektperiod Projektperiod Projektperiod Projektarbete Vi städar i närmiljön, (städdag) Öppet hus 10/3 + 30/3 17-18 Plantera frön inomhus. Kvalitetsredovisning Projektarbete Föräldramöte 21/10 18.30-20 Utveckling/uppföljnings samtal sept-okt Projektperiod Projektperiod Utvecklings samtal Avslutningssamtal april-maj Medarbetar samtal Uppstart av Projekt – STARTAFESToch Drop in fika 8/9 9.30 Miljö och aktiviteter som inspirerar till nyfikenhet och forskande Sommarminnen – ljus! Lönesamtal Projektperiod Projektperiod Inskolningsperiod. Vårfest/Förskolans dag 19/5 med fld. Hämta grodägg. Avslutnings period Projektavslut utvärdering av våren. Dokumentationen avslutas Gruppen i fokus. ”Från Jag till Vi” Gruppstärkande aktiviteter. Hämta in nya maskar. Semesterperiod Sommarplanering. Midsommar. Maskarna flyttar ut. Besök av höstens nya barn och föräldrar. Sammanslagning av förskolor Reviderad augusti 2015

Pedagogiska året Vattentornet Inskolnings period (Augusti) Barn och pedagoger lär känna varandra genom att återknyta gamla och etablera nya relationer. Gruppstärkande aktiviteter. (Från Jag till Vi) Vuxenstyrda aktiviteter där fokus ligger på att introducera förskolans miljö, material och regler Pedagogerna observerar och dokumenterar barnens möte med det nya, hur de tar kontakt och etablerar relationer. Sommarminnen, kopplat till projektet samlas in. Pedagogerna skriver projektplan som innehåller: Bakgrund/inledning: Varför detta projekt? Syfte: kortfattad beskrivning av vad ni vill med projektet. Metod: planerade aktiviteter, förändringar i miljön etc Hur ska vi följa upp samt utvärdera arbetet? Perioden avslutas med uppföljning av inskolningsperioden samt uppföljnings samtal med nya barnens vårdnadshavare. Undersöknings period (September) Start av gemensamt projekt. Inventering av barnens förkunskaper, tankar och idéer ex barnintervjuer/samtal. Miljön ska stödja/utmana arbetet med det gemensamma projektet samt uppmuntra till kommunikation, lek, utforskande och lärande. Redskap och material ska få barnen att skapa och reflektera själva och tillsammans med andra. Pedagogens roll är att utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Pedagogerna gör kontinuerliga observationer och tolkningar för att få syn på barnens intresseområden. Vad händer? Vad funderar barnen över, vad ska fokusera på? Den pedagogiska dokumentationen ger underlag till fördjupningsområden. Visa och diskutera tillsammans med barnen, kollegor och föräldrar. Pedagogerna träffas regelbundet för att kunna analysera och utveckla de kunskapsprocesser som sker. Vänta in barnens tankar och samla stoff till nästa period där ni fokuserar på några områden. På föräldramötet informeras föräldrarna om projektet och får möjlighet att komma med synpunkter och förslag. Viktigt!

Pedagogiska året Förskolan Kristallen, Skogsbäcken, Solrosen, Tallen och Vattentornet Projektperiod (Okt-april) Miljön ska stödja/utmana arbetet med det gemensamma projektet samt uppmuntra till kommunikation, lek, utforskande och lärande. Allt ni gör ska hänga ihop med ert byggprojekt på olika sätt! Glöm inte det pedagogiska uterummet = gården! Barnens egna hypoteser sätts i centrum. Utgå från barnens frågor som ni till stor del fått under den förra perioden, men även nu. Pedagogen agerar som medforskare, innovatör och inspiratör genom att utmana barnen genom olika frågeställningar samt låta barnen testa sina hypoteser. Testa barnens tankar tillsammans med barnen och låt barns olika teorier få plats! Pedagogerna gör kontinuerliga observationer och tolkningar för att få syn på barnens intresseområden. Det gäller att hänga med på vad som barnen verkligen är intresserade av! Den pedagogiska dokumentationen ger underlag till fördjupningsområden. Studera vad som sker tillsammans med andra, INTE ENSAMMA! Barnens synpunkter tas tillvara för att på så sätt kunna påverka projektet och verksamheten. Låt barnen påverka! Pedagogerna träffas regelbundet för att kunna analysera och utveckla de kunskapsprocesser som sker. Diskutera hur ni ska gå vidare och med vad! Hur får vi in styrdokumentens intentioner? På utvecklingssamtalen görs föräldrarna delaktiga om projektarbetet. Berätta om projektet och be om ytterligare förslag. Föräldrar kanske kan bidra med material eller studiebesök! Avslutningsperiod (Maj-juni) Projektarbetet avslutas/ gör sommaruppehåll. Sortering av dokumentation. Barnens utvärdering av projektet Inlämning av vårens utvärdering 31/5. Planering av höstens kommande/fortsatta projekt utifrån barnens intressen eller vuxnas initiativ. Förberedelser: Diskussion om syfte, pedagogernas tankar/ kunskaper om ämnet, metoder, aktiviteter och val av material Interna inskolningar. Besök av höstens nya barn och föräldrar Planering av sommarens aktiviteter och sammanslagningen av förskolorna.