Hur kan jag förbättra språket i mina texter?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Pronomen.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
När blir ett ord svenskt då?
ERGONOMI Vad är det?.
Satsdelar.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Ett arbetsområde om poesi
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Hur man skriver en argumenterande text.
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
De eller dem, det är frågan?
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva noveller.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
En guide för arbeten i SO
om företaget där du gör din praktik!
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Utveckla skrivandet.
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Skriftlig framställning
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Regler för citatteknik
Exempel på skriftligt omdöme
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
STUDIETEKNIK.
Att skriva vetenskapligt
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Några viktiga regler angående
Tips för det praktiska ledarskapet
Några viktiga regler angående
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Hur kan jag förbättra språket i mina texter? Språkvård Hur kan jag förbättra språket i mina texter?

Språket i studentproven i modersmål och litteratur I både provet i textkompetens och essäprovet bedöms texterna som helheter: Hur man besvarat frågan / hållit sig till ämnet Hur man använt materialet Innehållet i övrigt (djup, logik, argumentation, exemplifiering, sakkunskap och annat som gör innehållet bra)‏ Hur man byggt upp sin text (disposition, ordningsföljd...)‏ Språket

De språkliga kraven i modersmålsproven är stränga – särskilt i essäprovet. I bedömningskriterierna för modersmålproven står inget om poängavdrag för vissa feltyper e.dyl. (Jämför t.ex. studentproven i A-språk). I modersmålsproven ser man på språkanvändningen som en helhet.

Utdrag om språkbedömningen ur bedömningskriterierna för textkompetensprovet 1p: ”Skrivförmågan uppvisar allvarliga brister.” 2p: Språket är ”fattigt, delvis talspråkligt och svåröverskådligt”. 3p: Språket visar att ”skribenten behärskar grundprinciperna för normerat skriftspråk.” 4p: ”Språket ger anledningar till mindre anmärkningar.” 5p: ”Språket är gott.” 6p: ”Språket representerar klanderfri och förtjänstfull sakprosa.”

Utdrag om språkbedömningen ur bedömningskriterierna för essäprovet 0p: ”Examinanden behärskar inte normerat skriftspråk och framställningen lider genomgående av svåra språkliga brister.” (i-nivå)‏ 5p: ”Texten uppvisar många typer av t.o.m. svåra språkfel och oidiomatiska uttryck.” (i-nivå)‏ 10-15p:”Språket visar tydlig ovana vid skriftlig framställning. /…/ Sats- och meningsbyggnaden är klumpig eller talspråklig men ändå inte språkvidrig och texten som helhet visar att skribenten hjälpligt kan använda sitt modersmål i skrift.” (a-nivå)‏

20-25p:”Sats- och meningsbyggnaden är i huvudsak korrekt 20-25p:”Sats- och meningsbyggnaden är i huvudsak korrekt. Språket är emellertid fattigt, innehåller talspråksdrag och är ofta mindre åskådligt. Det uppvisar stilistiska intramp eller andra klumpigheter som visar skribentens ovana vid att uttrycka sig i skrift, även om egentliga fel inte behöver förekomma.” (b-nivå)‏ 30-35p:”Språket är behärskat om än inte förtjänstfullt. Det kan förekomma fel och svagheter, men framställningen är ändå flytande och klar. Skribenten behärskar åtminstone tillfredsställande de grundläggande reglerna för skriftspråket.” (c-nivå)‏

40-45p:”Som helhet uppvisar en framställning på denna nivå en god behärskning av skriftspråket /…/ Denna poängsumma förutsätter dock ingen särskild språklig begåvning eller ett speciellt självständigt synsätt. Om uppsatsen för övrigt är mycket förtjänstfull kan den innehålla brister i form av enstaka språkfel, enstaka sakfel eller lindriga inkonsekvenser eller inexaktheter. Å andra sidan kan brister i språkbehandlingen hindra en till innehållet t.o.m. mycket förtjänstfull uppsats att nå högre poängtal. (m-nivå)‏

50-55p:”Språket är träffande, fräscht och t. o. m 50-55p:”Språket är träffande, fräscht och t.o.m. nyansrikt och framställningen är retoriskt behärskad. Sats- och meningsbyggnaden är naturlig. Små sak- eller språkfel inverkar inte i avgörande grad på bedömningen. Allmänt sett finns det få eller inga orsaker till anmärkningar.” (e- nivå)‏ 60p:”Språket visar en skarp iakttagelseförmåga samt förmåga att formulera sitt budskap. Det är fräscht och nyansrikt och det kan också vara personligt. Bildspråket är lyckat och inte klichéartat. Sats- och meningsbyggnaden är flytande och skapar en effektiv rytm i texten. Helheten är felfri, eventuella rättstavningsfel är lapsusartade.” (l-nivå)‏

Vanliga språkfelstyper Till grova språkfel räknas bl.a. följande typer: genusfel (en och ett)‏ böjningsfel (t.ex. felböjda verb)‏ ordföljdsfel och andra typer av meningsbyggnadsfel (t.ex. att man inte vet när en mening börjar och slutar)‏ kongruensfel (t.ex. att ett adjektiv böjs enligt det substantiv det hör ihop med: ett stort land)‏ direkta översättningar från ett annat språk (man känner inte till motsvarande uttryck på svenska)‏

Andra vanliga feltyper är: inkonsekvent användning av tidsformer (t.ex. att man blandar presens och imperfekt hur som helst)‏ inkonsekvent användning av pronomen (t.ex. att man blandar hur som helst mellan man, du och vi)‏ prepositionsfel skulle i om-sats (jfr engelskans regel: inte would i en if-sats)‏ tautologier, d.v.s. ”tårta på tårta” (t.ex. ”att avancera framåt)‏ kontaminationer, d.v.s. två uttryck som blandas ihop (t.ex. ”Han hör till en av våra mest kända författare.”)‏ talspråkliga drag

Lite mindre allvarliga men onödiga feltyper stavfel och problem med små och stora bokstäver problem med användningen av skiljetecken (t.ex. Hon undrade varför jag inte var med på festen?)‏ vissa finlandismer allmän lathet, t.ex. o eller & istället för och

OBS! Många språkfel i inlämnade texter beror på slarv och dålig genomläsning. Också en god skribent behöver planera sin text, bearbeta och skriva om vissa delar och korrekturläsa sin text. Om man aldrig läser igenom de korrigeringar läraren gjort kommer man att göra samma fel gång på gång. 80

Även om man inte har ett så starkt språköra kan man ganska lätt undvika att göra många vanliga typer av språkfel. Det gäller ”bara” att lyssna på lektionerna, satsa ordentligt på de texter som skrivs under kurserna och som sagt ta till sig korrigeringar och feedback. Vi kan alla utvecklas, ingen är ”dömd” till att vara en dålig skribent för evigt!!! Om du skriver på dator – använd språkkontroll! Då lär du dig också om språket! Ordböcker är också bra!

All internationell forskning visar att man blir bättre på att skriva genom att läsa mycket – och detta gäller inte bara själva språkanvändningen. Ett av de effektivaste sätten att få ett bättre skriftspråk är att skriva om (rätta, bearbeta) de texter man får ut under modersmålskurserna. Ofta får du också lämna in den nya versionen och kan få ett bättre vitsord! Kom ihåg att spara gamla texter så att du kan gå tillbaka och se vilka fel du gjort tidigare!

Några goda råd Om du vet att du brukar göra många språkfel – skriv inte för långt (då blir det flera fel). Försök inte skriva onödigt ”fint” språk om du inte behärskar idiomatiska uttryck, begrepp och terminologi. Det kan lätt bli en konstig stilblandning och många fel. Satsa då heller på att skriva enkelt men korrekt.

Om du själv tycker att någonting du skrivit låter underligt eller verkar oklart när du läser igenom texten är det med största sannolikhet något problem med formuleringen. Ge dig inte förrän du formulerat om stället på ett sätt som du vet att är korrekt! Om du inte hittar det rätta ordet blir det inte bättre av att du sätter ett annat ord som bara är lite ditåt (eller rentav på ett annat språk) inom citationstecken. Med det visar du bara att du själv är medveten om att ordet inte är så bra men inte har orkar fundera ut ett bättre...

Läs alltid igenom din text så att du försöker lyssna till hur den låter (fast du läser tyst i huvudet). Då hör du om något låter underligt. Låt om det är möjligt texten ligga ett tag och titta på den med nya ögon innan du lämnar in dem. Då hittar du ofta slarvfel. Om du gör många stavfel kan du korrekturläsa texten från slutet, ord för ord (då vet du inte vad där borde stå).

Gör det till en vana att alltid gå igenom texten och kontrollera att tempusanvändningen och användningen av pronomen är konsekventa. Det är så enkelt att undvika inkonsekvenser här om man är medveten om saken. P.s. Regel för tempusanvändning: a) presens + perfekt (har...) eller b) imperfekt + pluskavmperfekt (hade...)‏

Om du inte vet hur man avstavar (delar) ord – undvik att göra det! Titta efter i materialet (textkompetens- provet och materialbaserade essäuppgifter) hur viktiga ord stavas! Tänk inte att små och stora bokstäver, skiljetecken och dylikt är oviktiga detaljer i en text – de är en viktig del av helheten och berättar mycket om skribentens kompetens!

Minns att det av många orsaker lönar sig att jobba för att utvecklas som skribent – att man ofta får många poäng för modersmålsvitsordet på studentbetyget när man söker studieplats är inte alls den viktigaste orsaken!!! En av de viktigaste orsakerna är däremot att man genom ett gott språk vinner trovärdighet och kan göra sin röst hörd i olika sammanhang. Ofta vet man inte heller riktigt vad man tycker och tänker om en sak förrän man försök uttrycka den i ord. Och räcker inte språket till blir tankarna också flummiga...

Minns också att t.ex. dyslexi, läs- och skrivsvårigheter eller ett annars svagt språk inte är något tecken på dumhet! Vi modersmålslärare finns här för att hjälpa och stödja dig i att bli en bättre skribent. Man kan göra stora framsteg på kort tid – men då krävs också motivation och vilja att utvecklas!