Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Möta utmaningar………………
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansnätverk förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
BARNSKÖTARUTBILDNING
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Förskollärares uppdrag
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet med väl genomtänkta lärmiljöer och med metoder som bygger på vetenskaplig grund som ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande.

Pedagogisk utvecklingstid PUT PUT Förskollärare 6 timmar Barnskötare 3 timmar En modell:

PUT Avd 1 har 14 barn (1-3 år) 1 förskollärare Avd 2 har 14 barn (1-3 år) 2 förskollärare Avd 3 har 20 barn (3-5 år) 1 förskollärare Avd 4 har 20 barn (3-5 år) 3 förskollärare

PUT Förskolan är det första viktiga steget i det livslånga lärandet. Varje enskilt barn har samma rätt till utveckling och lärande. En bättre kvalitet kan ta kommunen till en ökad måluppfyllelse som bästa skolkommun VARJE BARN BÖR GENERERAR 1 TIMMES PUT PER VECKA.

PUT Pedagogisk utvecklingstid 1 timme per barn Varje barn genererar lika mycket PUT = Likvärdighet och kvalitetssäkrande

PUT Avd 1 har 14 barn (1-3 år) 1 förskollärare Avd 2 har 14 barn (1-3 år) 2 förskollärare Avd 3 har 20 barn (3-5 år) 1 förskollärare Avd 4 har 20 barn (3-5 år) 3 förskollärare

PUT Arbetslagstid Reflektion Föräldramöte Avdelningsmöte Planera projektarbeten Dokumentera och utvärdera verksamheten Dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande Individuelltid Dokumentation av delar i verksamheten Följa och dokumentera barns utveckling och lärande Utvecklingssamtal Delta i utvecklingsgrupper Planering av miljöer och material

PUT För att vi ska kunna möta barns utforskande, nyfikenhet och lust till lärande behöver vi TID för att ta reda på barnens erfarenheter, intressen behov och åsikter. Först då kan vi, tillsammans i arbetslagen, arbeta för att alla barn i Sundsvalls kommun får det varje individ behöver och har rätt till enligt läroplanens intentioner.