Kvalitetsutveckling - administrativa processer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Processkartläggning.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Processkartläggning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Systemkarta.
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Processorienterat förbättringsarbete
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Ett processinriktat arbetssätt
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Att tillsammans påverka!
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Stroke/TIAprocessen                                                                      
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Beställning av tjänster
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Ramverk för patientmedverkan
[Förbättringsprojekt]
Kvalitetsberättelse 2017.
Presentörens namn | Företagsnamn
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling - administrativa processer

Projekt: Administrativa processer 30 augusti 2010 – 30 januari 2011 9 maj 2011 Mål- och budgetprocessen Processen för ärendehantering Processen för kommunikation och samverkan   På uppdrag av ledningsgruppen Mats Dahl , jag och Eva E tagit fram en projektplan för det här arbetet

Vad är en process…. …kedja av aktiviteter som i ett återkommande flöde skapar värde för kunder

Verksamhetsprocessen Vi arbetar med ständiga förbättringar Process för systematiskt kvalitetsarbete Genomförande Nöjda Kunder Kundernas behov & önskemål Uppföljning Planering Verksamhet med engagerade, delaktiga medarbetare och ledare Analys och förbättringsåtgärder

Processorientering I processkartläggningen är avsikten att arbeta utifrån en helhetssyn vilket innebär en förståelse för hela flödet av aktiviteter från början till slut. Med den helhetssyn som processorientering ger blir det också lätt att hitta förbättringsområden. Det underlättar också för alla som arbetar i processen att på ett tydligare sätt se vilken påverkan just deras arbete har på slutresultatet och för förbättringsinsatser.

Processutveckling - tre huvudfaser Definiera, kartlägga processen Analysera och förbättra Ägarskap och ständiga förbättringar

Mål Projektets övergripande mål är att skapa förutsättningar, tydliggöra och kvalitetssäkra följande stödprocesser:   ·  Mål- och budgetprocessen ·  Processen för ärendehantering ·  Processen för kommunikation och samverkan Detta innebär att projektet för var och en av stödprocesserna ska leverera en tydlig processkarta över nuläge och börläge samt mätresultat ( tas bort och )   -Ersätts med handlings- och tidsplan för förbättringsåtgärder

Effekter Effekterna av de förslag till förändringar som projektet lämnar förväntas ge en ökad ändamålsenlighet för var och en av de stödprocesser som bearbetats. En förbättrad mål- och budgetprocessen förväntas ge: Ökad tillgänglighet för medborgare, medarbetare och politiker till de data som ingår i mål- och budgetprocessen Ökad prognossäkerhet i månadsuppföljningar och bokslut och därmed också en flexiblare och effektivare resursanvändning Definierad kvalité på de tjänster som verksamheterna skapar En förbättrad process för ärendehantering förväntas ge: Ökad tillgänglighet för medborgare och medarbetare Ökad rättssäkerhet i ärendehantering och beslut Definierad kvalité och effektivisering av ärendehanteringen En förbättrad process för intern kommunikation och samverkan förväntas ge: Ökad tillgänglighet till information för medarbetare Ökad dialog mellan ledning och övriga medarbetare Ökad delaktighet och inflytande i intern kommunikation/samverkan

Projektet ska ge dokumenterad kunskap om hur de administrativa Projektmål Projektet ska ge dokumenterad kunskap om hur de administrativa processerna kan utvecklas. Detta görs genom: beskrivningar av flödet i övergripande administrativa processerna, (med beskrivning avses notation, dokumentation och publikation) beskrivning av vilka resurser som åtgår i respektive process (tid, kompetens och ekonomi) identifiera och definiera vad som åstadkoms i de administrativa processerna, relatera till de resurser som åtgår i varje process, dvs. genomföra en nyttovärdering. (utifrån fokusgrupper, (mätningar) och processkartläggning) identifiera processernas lagenlighet föreslag till utveckling och förändringar av berörda processer skapa kunskap och förståelse om processerna i organisationen

Milstolpar Följande milstolpar (avstämningspunkter) har identifierats i projektet: implementering och information av projekt kartläggning av processer (mätningar) analys av resultat förslag till förbättringar och förändringar (avslutning av projekt.) Handlings- och tidsplan för förbättringsåtgärder utarbetas

Omfattning Projektet omfattar kartläggning och förslag till förbättringsområden. Handlings- och tidsplan för förbättringsåtgärder utarbetas Projektet omfattas av Öhrlings indikatorer och mätningar.-Genomförs inte i denna projektomgång.

Avgränsning Mål- och budgetprocessen avgränsas från direktiv till och beslut om kommunens budget från ekonomienhet till förvaltnings- verksamhets- och enhetsnivå. (tydligt ”start” och ”stopp” för processen) Projektet avgränsas till ärendehantering, arkivering och gallringsbestämmelser inom och till/från kommunstyrelseförvaltning, tydliga avgränsningar görs mot ärendehantering inom driftsförvaltning och dess nämnder. Inom intern kommunikations- och samverkansprocessen från ledning till enhetschefsnivå och mellan chef och medarbetare på enhetsnivå.

Personella resurser Styrgrupp Projektledare Processtöd från Öhrlings PwC Processledare - kartläggare utses till varje process En kartläggningsgrupp skapas för varje process. Gruppen representerar ett urval av berörda och aktiva i processen Intervju- och fokusgrupper