Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå"— Presentationens avskrift:

1 Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Världen vi l WS 3 Skellefteå

2 Syfte och mål Efter avslutad utbildning ska deltagarna
ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring i Skellefteå kommun kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

3 Vad är digital transforma- tion?
Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC

4 Transformations- plan
Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

5 DMI: Skellefteå Samhällsbyggnad

6 DMI: Skellefteå Socialtjänsten

7 5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

8 5 steg till en transformationsplan
Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION

9 5 steg till en transformationsplan
2. Vår digitala mognad, s 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration

10 5 steg till en transformationsplan
3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

11 Transformationsprocessen
4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss

12 5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

13 Nio digitala motorer - Var tror vi att vi befinner oss idag? - Var önskar vi befinna oss? - Var befinner vi oss faktiskt, när allt kommer omkring... Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

14 Härifrån till verkligheten...
- Om den digitala mognaden diskuteras i organisationen, får vi en reviderad bild? a A B

15 Värdering, vision och mission
Varför & vart? - Skapa samsyn om vart vi vill nå, innan visionen skapas. - Politikens roll, kompetens, förståelse... - Digitala mognadsmatrisen, ett verktyg. eBlomlådan, Lika (socialtjänst, skola) Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney

16 Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney

17 Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

18 Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney

19 Processer Hur Hur? - Informationens betydelse för att stödja processerna De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Information knutna till processerna Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney

20 Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney

21 Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney

22 Erbjudande & intäktsmodell
Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för kommunens medborgare och andra målgrupper. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney

23 Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med kommunen, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney

24 Relationer Vad? Hur kommunen interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, evidensbaserad praktik Källa: DigJourney

25 Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter?
Har motorerna rätt benämning? Utifrån ett kommunalt perspektiv? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney

26 Sidan 107 Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

27 Workshop 1 Utveckling av de digitala motorerna
Anteckna i ett gemensamt dokument Anteckna i ett gemensamt dokument

28

29 Workshop 2 Omvärldens digitala mognad
Anteckna i ett gemensamt dokument Anteckna i ett gemensamt dokument

30 Förändrings- vågor Källa: DigJourney

31 Workshop 3 Omvärldens förändringsvågor
Anteckna i ett gemensamt dokument Anteckna i ett gemensamt dokument

32 Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter

33 Eget arbete - dela gärna ut ansvar
Läs och dubbelläs boken DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument

34


Ladda ner ppt "Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå"

Liknande presentationer


Google-annonser