Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
38 minuter med tåget från Göteborg!
Supported Employment & Customized Employment
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Nya Elementar!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Modellen
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
LinkedStudent – ett verktyg för vinnande samverkan
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Rektor Malmö Borgarskola
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
LFA- Logical Framework Approach
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Examensarbeten och skolutveckling
Samverkansinsats Trampolinen
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Nya arbetssätt för lyckad samverkan mellan skola- samhälle- arbetsliv
Automationsutbildning
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
TRANSPORT MANAGEMENT Ska tillgodose behovet av kompetens inom transportområdet avseende - operativ verksamhet - intern organisation - transportbranschens.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Skolutveckling genom aktionsforskning
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Validering inom Lärarlyftet
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Teknikcollege Söderslätt
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Mats Reinhold Enheten för näringsliv och samhälle Umeå universitet

Historik – stödinsatser sedan mitten av 90-talet. Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Historik – stödinsatser sedan mitten av 90-talet. Målgrupp: Studenter och doktorander Karriärplanering Kurser Enskilda samtal Jobbcoaching Söka jobb, skriva CV etc Kontakter med företag Studiebesök, examensarbete Bakgrund, hur vi arbetat jämfört mot nu, vilka nackdelar har detta varit?

Ökade krav från studenter Ökade konkurrens mellan lärosäten Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Nya krav Bolognaprocessen Högskolereformen 2007 Medias larmrapport Ökade krav från studenter Ökade konkurrens mellan lärosäten Förändringar i arbetslivet Lågkonjunktur med ökad arbetslöshet Bolognaprocessen, utbildningarna gjordes om, grundnivå (kandidat), avancerad nivå (magister och master), nya kursplaner skrevs och krav på anställningsbarhet Högskolereformen, lärande mål, vad studenten förväntas kunna, förstår, förhålla sig till eller kunna utföra för att få en viss examen. Medias larmrapport om anställningsbarhet. Ökade krav, marknadsföring, hårdare konkurrens,

Studentens anställningsbarhet Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Studentens anställningsbarhet Problemområden: Många studenter har svårt att se sin egen kompetens och koppla den till en bred arbetsmarknad Många studenter har svårt att veta vilka behov som finns på arbetsmarknaden Många studenter har inte arbetslivsanknytning i sina utbildningar Steget kan upplevas långt från de teoretiska kunskaperna till hur det faktiskt går att praktisera dem ute i arbetslivet. En hel del utbildningar, speciellt inom humaniora och samhällsvetenskap saknar studenterna arbetslivsanknytning och utbildningarna är ofta ganska breda.

Kompetensportfölj - innehåll Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Kompetensportfölj - innehåll Metoden, en viktig del, arbetar utefter Blooms taxanomi (reflektion) givna frågor, givna steg, svårt att fritt reflektera. Tydlig koppling mot arbetsmarknaden. Karriräplanering, personlig utveckling, när man börjar vad har man med sig, omvärldsbevakning, GAP-analyser, vad kan jag göra, strategiska val. Hur marknadsför jag mig själv på bästa sätt, beroende på program så får man gå till väga på olika sätt. Portofolios. Arbetsmarknad, utbildar studenterna i hur arbetsmarknaden ser ut, skapa en yrkesidentitet där den inte finns, vad är det som avgör om man tar sig in på arbetsmarknaden eller inte, hur ser utvecklingen ut, entreprenörskap (under utvecklingen) men en väldigt viktigt del, alla vill inte ha en anställning och alla kommer inte att få en anställning, arbeta mycket med attitydförändring, inspirera. Företagsbesök, på uppdrag av institutioner, vilket gör våra insatser välinriktade, det finns ett tydligt syfte med besöken, samtidigt som vi arbetar med hela universitetet och på så sätt effektiviserar våra besök och får så mycket som möjligt ut av dem. Berätta om hur vi använder oss av det vi samlar in, uppgifter under kursen.

Kompetensportfölj under studietiden - Mål Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Kompetensportfölj under studietiden - Mål Lärare får den pedagogiska kunskapen att handleda studenterna att dokumentera sin kompetens med koppling till arbetslivet Metoden ger studenterna kunskap och förståelse hur arbetsmarknaden fungerar och förändras samt hur de kan påverka sin anställningsbarhet Studenternas dokumentation av kompetens under studietiden ger självförtroende av den egna kompetensen och lärarna kan följa denna utveckling hos studenterna Studenter får arbetslivsanknytning i form av kontakter med företag, mentor, studiebesök etc. Mindre avhopp från utbildningar med otydlig arbetsmarknad Studenter får kvalificerade jobb efter examen Återkoppling till presumtiva studenter Det blir en tydlig förankring till varför kurser ingår i programmen, ökar motivationen och förståelsen för den kunskap man tar till sig. Detta gör att kunskapen hos både lärare och studenter ökar. Ökat självförtroende, det är vanligt att studenter känner en osäkerhet kring sin egna kunskap ju mer examen närmar sig. Mindre avhopp, en okunskap skapar osäkerhet vilket gör att man kanske hoppar av och väljer något annat, det kan också vara så att man här får koll på vad det faktiskt man lär sig och inser att det kanske är fel utbildning, att man märker det i tid. Använder examinerade studenter i sin marknadsföring, och visar på den arbetsmarknad som finns och vad utbildningen leder till.

Dokumentation av kompetens - utifrån Blooms taxonomi Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Dokumentation av kompetens - utifrån Blooms taxonomi T Teoretisk dokumentation Lärande mål Kursplaner Fakta kunskaper P Praktiska färdigheter Generella/generiska kompetenser Ämnesspecifika I Individuella resurser Personliga värderingar och drivkrafter Egna lärande mål Individuell karriärplan Olika mappar, eller hur man nu vill ha det. Teoretisk dokumentation utifrån de i förväg uppsatta målen från universitetet. Praktiska färdigheter, vad har jag med mig sen tidigare, vad får jag med mig från extrajobb, sommarjobb praktik under utbildning, skillanden på generiska (överförbara) kompetenser och ämnesspecifika kompetenser, Individuella resurser, vad motiverar och driver mig, egna lärande mål, vad har jag för målsättning, vad vill jag lära mig, kanske är annorlunda än de krav som kursen satt upp.

Portfolioprocessens lärfaser – dokumentation av kompetens Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning Portfolioprocessens lärfaser – dokumentation av kompetens Lärfas 1 Lärfas 2 Lärfas 3 Utbildning i metod ”kompetensportfölj” Kompetens- dokumentation (steg 1) Reflektion efter varje avslutande moment kopplat till lärande mål egna mål arbetsmarknaden Handledning Arbets- portfolio -process -reflektion Kompetens- dokumentation (steg 2) Karriärplanering Arbetslivs- Kontakter -företagsbesök -gästföreläsare -case -praktik (Lärfas 1,2,3) Återkoppling Urval Handledning från lärarna Visnings- portfolio - presentation Skapa personlig kompetens- profil Strategisk Jobbsökning CV – skyltfönster Marknadsföring Reflektion – nya mål Uppföljning Utvärdering Återkoppling till presumtiva studenter Detta kan så klart se annorlunda ut beroende på utbildning, mer etablerade program behöver ett annat upplägg än ett brett program som har en otydlig, bred arbetsmarknad.