En arena för lek och kompisskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Tillgänglighetskonferens Örebro
Pedagogiska mål för aktiviteter på fritids
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kyrkskolans fritidshem
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
verksamhetsförklaring
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Strömslundsskolans Värdegrund.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kyrkskolans fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Fritidshem på Knappekulla
Linköping Samverkan i Söderhamn.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Verksamhetsbeskrivning
Förhållningssätten.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

En arena för lek och kompisskap Fritidshemmet En arena för lek och kompisskap

Labolina En plats där barnen får utvecklas och utmanas i samspel med andra

Lek har centralplats på Labolina Som vuxna på fritids har vi i uppgift att hjälpa alla barn in i aktiviteter och kompisrelationer Det är vårt ansvar OM, HUR och VAD barnet leker

Uppdraget Ett av de viktigaste uppdragen är barnens möjlighet till samspel och samvaro med andra barn Vi hjälper barnen i deras utveckling i Att ta eget ansvar Att få stark självkänsla Att känna sig trygg i gruppen

Meningsfull fritidshem Meningsfull fritidshem är fritidshem där alla barn blir stimulerade till utveckling och lärande Meningsfullt innebär att barnen får välja fritt men också att vi måste utmana de att välja prova och göra sådant som de annars aldrig försöker sig på

Personalen på Labolina Möter barnen utifrån deras egna intressen och där de är Tar barnens egna erfarenheter och intressen som utgångspunkt i arbetet Utvecklar barnens soc. Kompetens Skolsamverkan – Fritidspedagogerna jobbar med barnen under skoltid Vi uppmärksammar barnen att de i alla möjliga situationer även när de leker eller bråkar faktiskt tränar olika förmågor och lär sig saker