Att argumentera
Varför? Jo, du vill föra fram en åsikt! Vad vill du uppnå? Jo, att någon ska lyssna på dig att någon ska reagera att någon ska förstå att någon ska samtycka!!!
Viktiga saker att veta: Tes är budskapet du vill förmedla. T ex Höj barnbidragen, Förbjud plågsamma djurförsök… Argument är det som stödjer tesen. T ex Höj barnbidragen därför att barnfamiljer har så dåligt med pengar!
Motargument använder man för att förekomma dem som inte tycker som en själv. T ex Jag vet att många tycker det är för dyrt att höja barnbidragen, men jag tycker det är värt det eftersom… Sakpåstående är fakta som stödjer dina argument. Populärt är att använda någon auktoritet. T ex Professor Hansson har visat i en undersökning att barnfamiljer har dåligt med pengar.
Värdepåståenden och värdeladdade ord är när du lägger in känslor i dina argument. T ex De stackars barnen far verkligen illa när familjen inte har tillräckligt med pengar!
Fula knep!!! Personangrepp – Du ska inte uttala dig! Är ditt förslag så himla perfekt då? Språkbarriärer – svåra ord, facktermer, för att förvirra och försvåra Generaliseringar – att dra alla över en kam (Ja, det heter så!)
Tipslista Om inte uppgiften säger annorlunda är ett bra tips för en argumentation följande: Tesen tidigt! En bakgrund/ett sammanhang 3 argument för din tes Förklarande exempel Förargumenten ska överväga, men minst 1 motargument Slutsats samt förslag Tydlig avslutning med eventuell uppmaning
Övning i Argumentationsteknik Nu ska ni själva få testa på att kort göra muntliga argumentationer! Sätt er 2 & 2 – bestäm vem som ska vara för eller emot – invänta ämnet som ni får Förbered er var och en i 2 minuter Argumentera – 1 minut var! Utvärdera – vem ”vann” och varför?
Så, en argumentation består i de allra flesta fall av: En presentation (bakgrund och sammanhang till ämnet) Tes Argumentation (för/emot) Slutsats Förslag Avslutning med en eventuell uppmaning