Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun 120614 version 0.2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Vardagsutveckling - vad är det?
Policy för miljö och hållbar utveckling
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Pedagogiskt ledarskap
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Bedömning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkommen till ESF:s seminarium
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Projektledning.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Process: Lönekriterier
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Läroplansträff Välkomna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2

2 1. LEDARSKAP & KULTUR -var ska vi & varför? -engagemang & inspiration 3. KUNSKAP & EVIDENS -förmåga att hitta och bearbeta forskning och goda exempel 5. FÖRBÄTTRINGS- KUNSKAP -förmåga att omsätta teori till praktik, testa och förbättra 2. UPPFÖLJNING & UTVÄRDERING -reflektion om hur det går och vad som behöver förbättras 7. RESURSER -tid, kompetens, mötesplatser, medel 4. AKADEMI -forskning som är relevant för praktiken 6. DOKUMENTATION AV PRAKTIKEN -att bidra till kunskapsutvecklingen pusselbitar för skola på vetenskaplig grund

PLANERING OCH FÖRANKRING Identifiera strategiska områden Expertgrupp: forskningsfront, litteratur och föreläsare Kommunikation Rekrytera team (minst två/enhet) OBSERVATION, INLÄSNING OCH REFLEKTION Observationer av den egna praktiken (lesson studies) Läsa in litteratur och metod Identifiera indikatorer Planera förändringar Träffar och eget arbete TESTA OCH FÖRÄNDRA I VARDAGEN Systematiskt testa förändringar i vardagen – utifrån inläst litteratur och egna idéer Observera vad som händer Identifiera vad som fungerar genom att följa upp indikatorer Träffar och eget arbete UPPFÖLJNING OCH DOKUMENTATION Fortsätta att förfina förändringar i arbetssätt i vardagen Dokumentera – kopplat till teori och metod Formulera vetenskaplig utvecklingsartikel Fokus på eget arbete  Utveckla och förankra piloten  Reflektera över sin egen praktik och litteratur  Systematiskt testa idéer från både litteratur och erfarenhet  Dokumentera eget utvecklings- arbete så att det kan spridas förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun ht-12vt-13ht-13vt-14 Frågor:Format för träffar – hel/halvdag? Em/kväll? Fokusområden och stadier – homogent eller blandat? Rekrytering av team – arbetslag, rektor? Attraktorer? Högskolepoäng – viktigt? Omfattning?