förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2
2 1. LEDARSKAP & KULTUR -var ska vi & varför? -engagemang & inspiration 3. KUNSKAP & EVIDENS -förmåga att hitta och bearbeta forskning och goda exempel 5. FÖRBÄTTRINGS- KUNSKAP -förmåga att omsätta teori till praktik, testa och förbättra 2. UPPFÖLJNING & UTVÄRDERING -reflektion om hur det går och vad som behöver förbättras 7. RESURSER -tid, kompetens, mötesplatser, medel 4. AKADEMI -forskning som är relevant för praktiken 6. DOKUMENTATION AV PRAKTIKEN -att bidra till kunskapsutvecklingen pusselbitar för skola på vetenskaplig grund
PLANERING OCH FÖRANKRING Identifiera strategiska områden Expertgrupp: forskningsfront, litteratur och föreläsare Kommunikation Rekrytera team (minst två/enhet) OBSERVATION, INLÄSNING OCH REFLEKTION Observationer av den egna praktiken (lesson studies) Läsa in litteratur och metod Identifiera indikatorer Planera förändringar Träffar och eget arbete TESTA OCH FÖRÄNDRA I VARDAGEN Systematiskt testa förändringar i vardagen – utifrån inläst litteratur och egna idéer Observera vad som händer Identifiera vad som fungerar genom att följa upp indikatorer Träffar och eget arbete UPPFÖLJNING OCH DOKUMENTATION Fortsätta att förfina förändringar i arbetssätt i vardagen Dokumentera – kopplat till teori och metod Formulera vetenskaplig utvecklingsartikel Fokus på eget arbete Utveckla och förankra piloten Reflektera över sin egen praktik och litteratur Systematiskt testa idéer från både litteratur och erfarenhet Dokumentera eget utvecklings- arbete så att det kan spridas förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun ht-12vt-13ht-13vt-14 Frågor:Format för träffar – hel/halvdag? Em/kväll? Fokusområden och stadier – homogent eller blandat? Rekrytering av team – arbetslag, rektor? Attraktorer? Högskolepoäng – viktigt? Omfattning?