Utbildningsdag16 jan 2009 Förutsättningar och utgångspunkter Anders Axelsson och Ingrid Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET... en medicinsk fakultet som ständigt bryter ny mark för ett bättre liv.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Hur har vi det med beredskapen idag? Utbildning och forskning som modern försvarspolitik •Militära försvaret läggs ned. •Det nya försvaret: utbildning.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Utlandsstudier för I:are
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Vidareutveckla det akademiska ledarskapet
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
MITTUNIVERSITETETS FORSKNING. FORSKNINGENS UTVECKLING 2003–2010 Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal personår)
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Lunds universitet / Lund Tekniska Högskola/ LTH’s kansli / Meiby 11 april LTH Karriärnämnd Rekryteringsnämnd.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Regionalt utvecklingsprogram
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Arbetsordning, LTH.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Säkra trender; Omvärlden Säkra trender –Immateriella tillgångars betydelse och värde ökar (+)
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
På väg mot Linnéuniversitetet
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
Utbildningsutskottet
Verksamhetsplan FSV 2016.
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Göteborgs universitet Året 2016
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Nuvab Näringslivsprogram
Anläggningsbranschens kompetensdag
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Ny arbetsordning för universitetet
Presentationens avskrift:

Utbildningsdag16 jan 2009 Förutsättningar och utgångspunkter Anders Axelsson och Ingrid Svensson

Lunds Tekniska Högskola Förutsättningar och utgångspunkter för vårt arbete inom LTH - Innehåll Policy-dokument LTH:s strategiska plan S - T - Ö – D för vårt arbetssätt Analyser SWOT-analys för LTH RQ08 Budget, Ekonomi och Organisation Fördelningsbeslut Förnyad organisation Ny budgetmodell Forsknings- och innovationspropositionen

Lunds Tekniska Högskola Strategiska planen ger grunden LTH:s roll regionalt och nationellt LTH:s roll internationellt Samverkan alumni, samhälle, näringsliv och skola Information externt – internt Rekrytering och Marknadsföring

Lunds Tekniska Högskola Strategiska planens kvantitativa mål för grundutbildningen Studiestart: Minst 75% av studenterna skall klara mer än 40 hp under första året Examination: Minst 70% ska ta examen inom 6 år Genusperspektiv: Jämn könsfördelning Internationalisering: Minst 25% bör ha tillbringat någon studieperiod utomlands

Lunds Tekniska Högskola S – T – Ö – D för vårt arbetssätt Synlighet Tydlighet Öppenhet Delaktighet

Lunds Tekniska Högskola SWOT-analys för LTH Styrkor Svagheter Möjligheter Hot

Lunds Tekniska Högskola Styrkor LTH är en komplett teknisk fakultet där alla viktiga ingenjörsområden är representerade Bra samarbete med andra fakulteter, främst medicin, naturvetenskap och ekonomi Aktivt samarbete med industri och samhälle Nära till Ideon: inbjuder till entreprenörskap Utbildningen är forskningsanknuten

Lunds Tekniska Högskola Styrkor (forts) Genomtänkt pedagogisk grundsyn (pedagogisk akademi, Genombrottet, högskolepedagogisk utbildning) Kvalificerade lärare Engagerade studenter som deltar aktivt i organisationen Öppet klimat: bra samarbete mellan fakultetsledning och både prefekter och programledningar

Lunds Tekniska Högskola Svagheter Grundfinansieringen för forskning är mycket låg i Sverige, speciellt för den tekniska fakulteten vid Lunds Universitet Kostnaden för labb och labbutrustning ökar dramatiskt Minskad rörlighet för forskare i Sverige (färre “nya” professorer på grund av ett ökande antal befordrade professorer och dålig finansiering)

Lunds Tekniska Högskola Ekonomisk jämförelse ) LTH Naturvetenskaplig fakultet (M SEK) (M SEK) Statlig finansiering för forskning och forskarutbildning280 (21%)320 (41%) Extern finansiering Utbildningsuppdraget TOTALT

Lunds Tekniska Högskola Verksamhetsmässig jämförelse ) LTH Naturvetenskapl. fakultet Antal studenter Antal disputerade per år Antal professorer160110

Lunds Tekniska Högskola Finansiering Grundutbildning Statlig finansiering Extern finansiering

Lunds Tekniska Högskola LTH förr: huvudsaklig finansiering genom GU LTH nu: externa forskningsmedel utgör en stor andel av den totala finansieringen GU och FU måste stärka varandra Resurser tilldelas efter kvalitet och produktion Detta måste få konsekvenser internt för LTH: - Resurstilldelning - Allt viktigare att kunna kombinera ”forskaren” med ”läraren” - Administrativa stödet blir viktigare Slutsatser:

Lunds Tekniska Högskola Svagheter relaterade till grundutbildningen Svag rekrytering för vissa program Problem med förkunskaper i relation till de krav som ställs - speciellt i matematik En ständig minskning av medel till grundutbildningen Problem att upprätthålla den experimentella kompetensen

Lunds Tekniska Högskola Möjligheter Lokaliseringen av ESS och Max IV nära campus Stora möjligheter för nya tvärvetenskapliga ämnesområden att utvecklas Forskningsportaler gör forskningen ännu mer synlig Forskningssamarbete inom Öresundsregionen Internationella nätverk, både inom forskning och utbildning (EU, EIT, etc) Forsknings- och innovationspropositionen Aktivt rekryteringsarbete öka LTHs attraktionskraft

Lunds Tekniska Högskola Hot  Ökade krav på motfinansiering av externa forskningsprojekt (nu 58 M SEK)  Ogynnsam demografi minskar rekryteringsunderlaget i framtiden  Problem att rekrytera kvalificerade forskare och lärare  Problem att skapa karriärvägar för yngre forskare och lärare

Lunds Tekniska Högskola Lund University – Research Quality 2008 (RQ08) Generella resultat: Outstanding – Excellent – Very Good.... Öka synligheten! Unga forskare – Hur gör man en akademisk karriär? Många pensioneringar att vänta => satsningar på nya strategiska viktiga professurer Svag grundfinansiering För låga löner RQ 08 => Underlag för strategiska beslut

Lunds Tekniska Högskola Forskningssatsningar LU fördelar medel med RQ08 som bas: Mkr Problem för LTH: - Flera viktiga områden ”bortglömda” - Ojämna omdömen - Missförstånd när det gäller tolkning av materialet - Man tar inte hänsyn till GU, som utgör en stor andel av LTH Forsknings- och Innovationspropositionen: 1.8 Mdr

Lunds Tekniska Högskola Strategiska överväganden i fördelningsbeslutet Utgångspunkter För lite fakultetsmedel – stora krav på att attrahera externa medel Rekryteringsproblemet Åtgärder Förnya och gör forskningsorganisationen proaktiv Stärk rekryteringsarbete och marknadsföring. Ökad synlighet! Kvalitetssystem som matchar nytt resurstilldelningssystem Ny budgetmodell för god kvalitet till låg kostnad

Lunds Tekniska Högskola Strategi för GU och Fo/FoU GU Kvalitetssystem (CEQ, årsrapporter, utvecklingsplaner, SWOT, Benchmarking) Utvärdera mot strategiska mål Förnyelse? Pedagogik / didaktik, Nya program? Fo/FoU Utvärdera enligt externa anslag / publikationer / citeringar Utvärderingar enligt RQ08 i utvecklad form Ekonomisk styrning genom nya enhetsbidrag Ekonomisk styrning genom att reglera examenspremier för disputerade doktorer

Lunds Tekniska Högskola Förnyad organisation ”Parallellitet” mellan forskningsnämnder (FN) och utbildningsnämnder (UN) ”Parallellitet” mellan forskningsberedning (FB) och utbildningsberedning (UBB) Konstnärliga program: Programmen = ”Skolor” med ”skolchefer” för ökad extern tydlighet, Näringslivsrepresentanter på programnivå; Senior Advisors knutna till rektor. Tydliggörande av ”beredande” och ”beslutande” uppgifter i organisationen.

Lunds Tekniska Högskola Organisation

Lunds Tekniska Högskola Programledning (PLX) Beredande organ för UN ”Vårdar programmets själ” Ansvarar för kvalitetsuppföljning av programmet Tar fram underlag för visionsarbetet t.ex. SWOT-analys och gör benchmarking Organiserar lärarmöten med programmets lärare ”Rektors dialog med programledarna”

Lunds Tekniska Högskola Utbildningsnämnd (UN1, UN2, UN3, UN4) Beslutande organ (”juridisk funktion”) Kvalitetsuppföljning av nämndens program Arbetet är av övergripande och strategisk karaktär, utnyttja synergier både inom utbildningarna och i marknadsföring I beredningsunderlaget anmäler programledningen avvikande åsikter, vilka kan diskuteras ur ett strategiskt perspektiv i UN. Återremittera vid oklarheter! UN-möte kan med fördel delas upp i en öppen och en sluten del ”Teknologerna informerar”- viktig punkt!

Lunds Tekniska Högskola Utbildningsberedning (UBB) Arbetet är av övergripande och strategisk karaktär och tar upp frågor som påverkar hela LTHs utbildningsstruktur Bereder rektorsbeslut som ”beredningsbeslut” Sammanträder tillsammans med FB med viss regelbundenhet

Lunds Tekniska Högskola Forskningsberedning (FB) Arbetet är av övergripande och strategisk karaktär och tar upp frågor som påverkar forskningen inom stora delar av LTHs forskningsfält Bereder rektorsbeslut som ”beredningsbeslut” Sammanträder tillsammans med UBB med viss regelbundenhet Handlägger övergripande forskarutbildningsfrågor

Lunds Tekniska Högskola Forskningsnämnder (FN1, FN2, FN3) Arbetar proaktivt och stimulerar initiativ till forskningsansökningar Handlägger disputationsärenden Bevakar kompetensförsörjning Gör omvärldsanalyser

Lunds Tekniska Högskola Princip för ny budgetmodell Institutionerna har ansvar för sin ekonomi Programmen ansvarar för att man håller sig inom sin ekonomiska programram ”Krafter och motkrafter” Budgetsamtal Kursklassning Kostnader för lokaler ligger inte i kursklassningen

Lunds Tekniska Högskola Delegationer UN fastställer delegationsordning för sin verksamhet Programledaren beslutar på delegation av UN om individärenden I övrigt tillfälliga delegationer, t.ex. delegation till UNO att tillsammans med budgetgrupp ta fram budgetunderlag och fördelning ur programramar

Lunds Tekniska Högskola LTH rankas som den bästa tekniska högskolan i Sverige Nyckeltal som rapporteras till HSV 1.Effektivitet genom antal examina och poängproduktion 2.Antal förstahandssökande 3.Antal studenter per lärare 4.Andel disputerade lärare 5.Internationalisering genom antal in- och utresande studenter 6.Andel externfinansierad forskning 7.Antal forskarexamina 8.Antal publikationer

Lunds Tekniska Högskola LTH LTH håller mycket hög klass!

Lunds Tekniska Högskola Uppdrag till UN och PL Gör SWOT-analys for utbildningsprogrammen. Benchmarking av utbildningsprogram (anställningsbarhet, rekrytering, kvalitet, etc) Klart under första halvåret.