Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna.
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Förskolor och familjedaghem Utförarmöte november 2011.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Barn- och utbildningsförvaltningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Språklig medvetenhet.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Tidiga insatser för barn i förskolan
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman

Nuläge Genom olika nätverk, tematiska fördjupningar gemensamma underlag ges, IDAG, pedagoger och förskolechefer möjlighet att planera, följa upp, analysera och utveckla verksamheten.

Bakgrund En gång… Förändringen var Falu kommun organiserat i fem olika skoldistrikt, uppdelat utifrån geografiska förhållanden. Hösten 2009 blev förskolan en egen verksamhetsform inom skolförvaltningen.

Visionen Hösten 2011 ”En likvärdig förskola/pedagogisk omsorg där samsyn, kunskap och utveckling ska känneteckna verksamheten”.

Organisationen Tillsammans med… 23 förskolechefer, sju specialpedagoger, en lektor för förskolan, en utvecklingspedagog, en utvecklingsstrateg, samt placeringen utvecklas verksamheten IDAG...

Kvalitetsarbetet? på ALLA nivåer Tillsammans började vi granska vårt systematiska kvalitetsarbete på både huvudmanna-, förskolechefs- samt enhetsnivå.

Strukturen Var är vi Vart ska vi Hur gör vi Dagordning Kort information Pedagogisk diskussion utifrån teori-praktik Dialog utifrån saker som berör Beslut som vi alla är delaktiga i

Processen input diskussion planering Lokalt arbete Ny kunskap

Litteraturen Läsåret 2012-13 Läsåret 2013-14 Läsåret 2014-15 för Lpfö 98/10 med tyngdpunkt på kapitel 2.6, Uppföljning, utvärdering och utveckling. Läsåret 2013-14 kring dokumentation, barns inflytande i dokumentationen samt pedagogisk dokumentation. kring de processer som har betydelse för verksamhetens måluppfyllelse. kring mångkulturellt arbete och interkulturellt förhållningssätt. Läsåret 2014-15 när det gäller mångkulturellt arbete och interkulturellt förhållningssätt.

Falu modellen Falu förskola kännetecknas av god organisation tydlig struktur utvecklande processer gemensam litteratur förståelse för perspektiv egna kvalitetshjul

Tack! verksamhet teori praktik −𝑏± 𝑏 2 −4𝑎𝑐 2𝑎