Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman
Nuläge Genom olika nätverk, tematiska fördjupningar gemensamma underlag ges, IDAG, pedagoger och förskolechefer möjlighet att planera, följa upp, analysera och utveckla verksamheten.
Bakgrund En gång… Förändringen var Falu kommun organiserat i fem olika skoldistrikt, uppdelat utifrån geografiska förhållanden. Hösten 2009 blev förskolan en egen verksamhetsform inom skolförvaltningen.
Visionen Hösten 2011 ”En likvärdig förskola/pedagogisk omsorg där samsyn, kunskap och utveckling ska känneteckna verksamheten”.
Organisationen Tillsammans med… 23 förskolechefer, sju specialpedagoger, en lektor för förskolan, en utvecklingspedagog, en utvecklingsstrateg, samt placeringen utvecklas verksamheten IDAG...
Kvalitetsarbetet? på ALLA nivåer Tillsammans började vi granska vårt systematiska kvalitetsarbete på både huvudmanna-, förskolechefs- samt enhetsnivå.
Strukturen Var är vi Vart ska vi Hur gör vi Dagordning Kort information Pedagogisk diskussion utifrån teori-praktik Dialog utifrån saker som berör Beslut som vi alla är delaktiga i
Processen input diskussion planering Lokalt arbete Ny kunskap
Litteraturen Läsåret 2012-13 Läsåret 2013-14 Läsåret 2014-15 för Lpfö 98/10 med tyngdpunkt på kapitel 2.6, Uppföljning, utvärdering och utveckling. Läsåret 2013-14 kring dokumentation, barns inflytande i dokumentationen samt pedagogisk dokumentation. kring de processer som har betydelse för verksamhetens måluppfyllelse. kring mångkulturellt arbete och interkulturellt förhållningssätt. Läsåret 2014-15 när det gäller mångkulturellt arbete och interkulturellt förhållningssätt.
Falu modellen Falu förskola kännetecknas av god organisation tydlig struktur utvecklande processer gemensam litteratur förståelse för perspektiv egna kvalitetshjul
Tack! verksamhet teori praktik −𝑏± 𝑏 2 −4𝑎𝑐 2𝑎