Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Advertisements

för sjuksköterskeexamen ©
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen, HU, 60 hp
Stöd för analys och förbättring
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Policy för miljö och hållbar utveckling
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Studiebesök Stockholm, vinster:
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Patientsäkerhetskulturenkät
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Att lära tillsammans för att arbeta tillsammans
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Detta är God Vård.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Nationell Samverkansgrupp för Kunskapsstyrning-NSK
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Patientsäkerhetskultur
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Fördjupning och examination av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Rondundervisning på läkarprogrammet
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
VFU i CL-programmet
Läkarprogrammet vid LiU
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping

Överenskommelse Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet har tagit beslut om att genomföra utbildningsmoment i förbättringskunskap med studentgrupper i vården.

Varför studentmedverkan i förbättringsarbete Utveckla den gemensamma kunskapen om förbättringsarbete inom LiO och HU. Ge kraft och inspiration i verksamhetens eget förbättringsarbete genom studenternas medverkan i förbättringsarbetet. Främja kompetensförsörjningen inom landstinget genom framtida medarbetares kompetens inom förbättringskunskap.

Beslut Fakultetsstyrelsen HU har beslutat att förbättringskunskap ska införas på alla grundutbildningar - inom de integrerade utbildningsmomenten

Interprofessionellt lärande på HU Hälsa-Etik-Lärande 2, 3 veckor Klinisk undervisningsavd, 2 veckor Hälsa-Etik-Lärande 1, 7 veckor LäkareSjuksköterskaSjukgymnastArbetsterapeutMedicinsk BiologBiomedicinsk analytikerLogoped

Förbättringskunskap i grundutbildningen Förbättringskunskap inom Hälsa – Etik – Lärande Grundläggande teoretisk utbildning med individuellt förbättringsprojekt på termin 1 Teoretisk utbildning och verksamhetsbaserat förbättringsarbete i interprofessionella team i termin 4/5/10 Programspecifika moment i förbättringskunskap

Lärandemål för HEL 2 Studenten ska efter fullgjort moment kunna tillämpa metoder och verktyg i praktiskt förbättringsarbete analysera komplexiteten i förändringsprocesser kunna värdera sin professionella roll i relation till profession och kompetens hos studenter från andra utbildningsprogram, och därmed kunna beskriva sin interprofessionella kompetens värdera hur egen och andras professionella kunskaper och förhållningssätt i samverkan påverkar resultatet för verksamheten

Pilotverksamhet - tidplan VT 2009 första pilotomgång 3 studentteam, 2 veckor, (tre vårdcentraler) HT 2009 andra pilotomgång 8 studentteam VT 2010 tredje pilotomgång 8 studentteam HT 2010 utökad pilot med 16 studentteam VT 2011 full skala, 33 studentteam, 3 veckor

Upplägg för HEL 2 RedovisaSamla dataFörslag Start Studiebesök

Hälsouniversitetets åtagande Programintegrationen inom Pedagogiskt Centrum ansvarar för utbildningsmomentet på uppdrag från programmen Dialog med vfu-kansliet Ger ekonomisk ersättning till LiÖ:s verksamheter som tar emot studentgrupper (ersättning per basgrupp motsvarar 1 veckas praktikplats)

LiÖ:s åtagande Enheten för verksamhetsutveckling/CHV (tidigare del av VPC): - ansvarar för etablering av en struktur för studentmedverkan i vårdens förbättringsarbete. - informerar berörda inom LiÖ. - har kontakt med nätverk av verksamhetsutvecklare. VFU-administrationen förvaltar Centrumens verksamhetsutvecklare inventerar och föreslår problemområden för studentprojekt.

Utbildning i förbättringskunskap för handledare och kontaktpersoner Förberedande frivillig endagsutbildning i förbättringskunskap och pedagogik. I nuläget 2 tillfällen per termin. Gemensam för alla basgruppshandledare på HU och kontaktpersoner på LiÖ Ansvariga på Pedagogiskt Centrum på HU tillsammans med representanter från LiÖ

Hur hitta bra uppdrag? Uppdrag som bidrar till förbättringar för patienten

Tänkbara problemområden för studentmedverkan Medverkan i pågående förbättringsarbeten inom vården Studentinitierade projekt i samråd med kontaktperson Teman eller intresseområden: - patientsäkerhet (fallskador, infektioner, mm) - tillgänglighet - läkemedel - dokumentation - information - rond - utskrivningsrutiner - etc