Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Handledarutbildning Steg 2.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Handledarutbildning Steg 2."— Presentationens avskrift:

1 Handledarutbildning Steg 2

2 Syfte & Mål Fungera som Valideringshandledare Lärlingshandledare YH- Handledare Arbeta med förbättringsarbete gällande handledning

3 1 - Kvalitetsarbete

4 förbättringsarbete utvecklingsarbete
Kvalitetsarbete förbättringsarbete utvecklingsarbete Nyckelord: Kan även kallas förbättringsarbete eller utvecklingsarbete

5 Hur gör vi? Inventerar Planering Genomförande Utvärdering
Dokumentation Bla genom den dokumentation som gjorts tidigare, hör oss för, frågeformulär Hur ska vi gå tillväga Genomför den förändring vi vill göra Analyserar och utvärderar hur resultatet blev Bi kupor: diskutera med varandra om hur i idag gör när det gäller studerande. Utbyt erfarenhet med varandra.

6 Uppgift till nästa gång:
Uppdatera/ kvalitetssäkra elevpärmen som finns på din arbetsplats Du skall se över så att allt material finns och är aktuellt i pärmen som används när ni får studenter. Om elevansvarig handledare är sjuk ska en ersättare bara kunna ta pärmen och veta vad och hur arbetet med studenterna skall göras. Ta med den uppdaterade pärmen till nästa tillfälle.

7 2 - Lärling

8 Lärlingar på arbetsplatsen
Vilka utmaningar / möjligheter ser ni med lärlingar under lång tid på arbetsplatsen Hur kan ni möta lärlingarna? Vilket mervärde tillför lärlingarna arbetsplatsen

9 3 - Valideringshandledare

10 Välkommen till handledarutbildning

11 Webbmodul 5 För att gå utbildningen registrerar du dig här med namn och e- postadress. Lösenord skickas till din mejl…

12 Validering Vad är Validering? Formell och reell kompetens
Vad är uppdraget? Ansvar, process förhållningssätt Kan göras i bi-kupor och kan tas upp i klassrummet.

13 Vad är Validering? Validering innebär en kartläggning och bedömning av en individs kompetens och kvalifikationer, oavsett hur, var eller när de har förvärvats - i det formella utbildningssystemet eller på annat sätt, inom Sverige eller utomlands, nyligen eller för länge sedan. Myndigheten för yrkeshögskolan

14 Formell & Reell kompetens
Formell- kunskap man är det du har tex betyg på. Reell - praktisk yrkeserfarenhet eller utbildning kan en person få reell kompetens för en specifik arbetsuppgift.

15 Vad är uppdraget? Innefattar att inventera och bedöma de praktiska kunskaper eleven har. Ge feedback och föra en dialog kring de kunskapskrav kursen innehåller.

16 Ansvar, process & förhållningssätt
Ansvar- vem tar emot och ansvarar för valideringen och planeringen att det fungerar i verksamheten och delger gruppen. Olika ansvarsområden. Processen – hur ska det gå till? Hur gör man, vilka funktioner behöver vara delaktiga. Förhållningssätt- skillnaden mellan Lia- Apl och validering Läxa diskutera hur ni ska validera elever i er verksamhet Ta med er till ert arbetsplats och diskutera, redovisas nästa gång.

17 Valideringsprocessen
Inbegriper olika insatser som övergripande ska sammanfattas med begreppen kompetenskartläggning och kompetensbedömning.

18 4 – YH - Yrkeshögskola

19 yrkeshögskola Önskemål från arbetslivet
Planering, kursplaner görs av en ledningsgrupp Myndigheten för yrkeshögskola Arbetslivet har kommit in med en önskan om utbildning inom yrkeshögskolan. Anordnare tillsammans med en ledningsgrupp börjar planera allt i mars 2017. Anordnare ser till att en ansökan tillsammans med en utbildningsplan inkommer till MYH. I ansökan står behovet av utbildningen från arbetslivet, ledningsgrupp, budget etc. Utbildningsplan beskriver utbildningens mål, huvudsakliga innehåll, omfattning och utbildningsanordnare. Ansökan lämnas in någon gång i september. Sedan året efter i jan-febr får man som utbildningsanordnare reda på om man får starta utbildningen eller ej. Då har MYH granskat anmälan. Det är viktigt att man har en god kontakt med arbetslivet/ledningsgruppen. Våren går sedan åt till att planera, marknadsföra och se över ansökningar för att sedan start i aug/sept.

20 5 Handledning & kunskapsutveckling

21

22

23

24

25

26

27

28 6 – Bedömning & utvärdering
Valideringshandledare Lärlingshandledare YH Handledare

29 Valideringshandledare
Gymnasial vuxenutbildning vård och omsorg Samma bedömning som vid vanlig APL Kort tid att bedöma kunskap och kompetens Ej halvtidsbedömning Endast slutbedömning – summativ bedömning Använd relevanta delar av APL bedömningsblanketten Validering praktiska moment avser del av kurs Lärare gör bedömning av hela kursen

30 Uppgift Gör en plan för att validera en elev Dagar? Vilka Moment?
Vad ska bedömas?

31 Lärlingshandledare Gymnasial ungdoms- och vuxenutbildning vård och omsorg Lärlingskontrakt Lång tid att bedöma kunskap och kompetens Gott om tid för Formativ bedömning Lärare gör bedömning av hela kursen

32 YH – Handledare LIA är en egen kurs – Lärande i Arbete
Varje YH-utbildning har en egen ledningsgrupp Ledningsgruppen beslutar om kurser, bedömnigskriterier och samarbetsformer med arbetsplateserna


Ladda ner ppt "Handledarutbildning Steg 2."

Liknande presentationer


Google-annonser