Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius 3.12.2014 Åbo Akademi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Svedala 15 mars 2012 (Vad) och HUR i utvecklingsarbetet – exempel på strategier som beskrivs i forskningen.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Nyttorealisering på 10 min
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Christina Jansson
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Ledningssystem i sjukvården
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Högskola med eller utan forskningsanknytning
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Utvärdering av processmognad
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Process: Lönekriterier
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Uppföljning och utvärdering
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Beställning av tjänster
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Utbildningsnämnden (UN) – beredande o rådgivande till rektor UNs uppdrag: bevaka och aktivt delta i utvecklingen av ho ̈ gre utbildning nationellt.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Akademiska värden - inledning till samtal
Principer ”Bra att ha-grej” för att uttrycka ideologi, ambitioner och mål med ett system som man sedan kan återvända till för att pröva relevansen och.
Utvärderingssystem
The director of education and Research-Based Education
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Presentationens avskrift:

Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi

Upplägg Två exempel 1) Utmärkelsen ”Framstående utbildningsmiljöer” i Sverige 2) AACSB ackreditering som en modell för bättre lärande Reflektioner

Utmärkelsen ”Framstående utbildningsmiljöer” Högskoleverket i Sverige Processen – Lärosätena ansöker, självutvärdering, internationell panel, platsbesök Kvalitetsaspekter som riktlinjer för bedömningen Ej koppling till resurstilldelningen

Kriterier som riktlinjer för bedömningen (1) Utbildningsmiljöns organisatoriska uppbyggnad, dess kvalitetssäkringssystem och dess infrastruktur ska fungera utomordentligt väl (system för kvalitetssäkring, arbetsfördelning, administrativt stöd...) Utbildningsmiljön ska styras av en kompetent ledning och administrativ avdelning, och av engagerade lärare med relevanta kunskaper, erfarenhet och förmågor (erkännande, system för lärarnas pedagogiska utveckling, indikatorer för lärartäthet och profil...) Utbildningsmiljön ska vara förankrad i en tydlig och stark vetenskaplig grund (hur snabbt integreras forskning och nya kunskaper i kursplaner och undervisning, studenternas medverkan i forskningsprojekt)

Kriterier som riktlinjer för bedömningen (2) Utbildningsmiljöns undervisnings- och examinationsformer ska vara väl anpassade efter utbildningens innehåll och mål (är målen definierade och mätbara, är undervisnings – och examinationsformerna tydligt definierade, varför och hur främjar valda undervisnings- och examinationsformer att målen nås) Studenternas lärande ska främjas på ett framstående sätt Studenterna ska uppnå framstående resultat (indikatorer, alumnrapporter, anställningsbarhet etc.) För att en utbildningsmiljö ska anses som framstående ska man kunna beskriva utbildningens framgångsfaktorer och varför just dessa leder till ett framstående resultat (hur definieras framgångsfaktorerna, benchmarking )

Observationer Excellens tar sig olika uttryck (t.ex. traditionella vs innovativa institutioner) Självutvärderingen mest central i processen Pedagogiskt utvecklingsarbete engagerar Svårigheter att definiera framgångsfaktorer Helhetsperspektivet bör stärkas Betydelsen av ”eldsjälar” kom tydligt fram, liksom även betydelsen av ledarskap och högsta ledningens stöd för kvalitetsarbetet

AACSB ackreditering av institutioner AACSB International -The Association to Advance Collegiate Schools of Business (1916-) Självutvärdering, mentor, internationell panel, 3-5 års process Uppbyggd kring 15 standards (Strategic management, Participants,Learning and teaching, Academic and Professional engagement) Kan tillämpas även utanför handelshögskolor Mycket tydlig koppling mellan kvalitetssäkring av utbildningen, lärarkårens sammansättning och kvalifikationer samt hela organisationens ”Intellectual contribution”

Observationer Missionen (uppgiften) och ambitionsnivån för organisationen/institutionen central Strategiskt perspektiv: ledarskap, resurser, handlingplaner Processerna centrala Involverar och engagerar alla i bättre lärande

Reflektioner Utvecklingsarbete som siktar på bättre lärande ses ofta för snävt Kvalitet i utbildningen och bättre lärande förutsätter inte bara pedagogisk förnyelse, utan en kontinuerlig satsning på ALLA lärares forskning och fortbildning, på processer och databaser, och på högsta ledningens mycket tydliga stöd Vi skall inte underskatta betydelsen av en systematisk och holistisk syn på kvalitetssäkring av utbildningen

”How do you know that you do what you say that you do”