Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Akademiska värden - inledning till samtal

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Akademiska värden - inledning till samtal"— Presentationens avskrift:

1 Akademiska värden - inledning till samtal
Göran Bexell

2 Vilka akademiska värden?
Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

3 Akademiska värden:Akademisk frihet 1
Honnörsbegrepp, ingen emot, behov av klargörande och gemensamt språkbruk! Används av olika aktörer med intressedrivna uppfattningar: student,doktorand,lärare,forskare,prefekt,dekanus,rektor; institution, fakultet, universitet.

4 Akademisk frihet 2 Relationen akademisk frihet – institutionell autonomi? Gäller friheten självstyre och/eller frihet för utb.och fo.? Af avser utbildning och forskning, autonomi grad av organisatorisk, ekonomisk och annan självstyrande frihet, men det finns ömsesidigt beroende Friheten bör omfatta viss och hög grad av autonomi, men af är mer än autonomi.

5 Akademisk frihet 3 Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökninars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

6 Akademisk frihet 4 Har och bör forskningen resp. enskild forskare ha total frihet? Forskningsetik? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? ,

7 Akademisk frihet för utbildningen?
Vad betyder det? Kursplaner, mål, studentgenomströmning. Hur stor frihet har läraren i sin undervisning? Läraren bör använda friheten: varken kursbokstyranni eller propaganda!

8 En definition av akademisk frihet
The Supreme Court of the United States said that academic freedom means a university can "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ - ensidigt om utbildning i

9 Intern akademisk frihet?
Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar

10 Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven

11 Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och lärare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Väljer vi utbildning som innehåller samhällsrelevans, akademisk träning och bildning? Och forskning som svarar inte bara mot aktuella vetenskapliga intressen utan också mot vad samhället bäst behöver?

12 Samhällsansvar 1 Varje lärosäte överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara tredje uppgiften eller kommersialisering.

13 Samhällsansvar 2 Samhället ska kunna lita på att universitet och högskolor strävar efter hög akademisk kvalitet och tar sin del av det samhällsansvar som ligger i hur utbildning och forskning väljs, jfr akademiskt ansvar överväger resultaten och hur de används.

14 Samhällsansvar 3 Derek Bok: “neutralitet” förvirrar; univ.har institutionella värden och moraliska förpliktelser

15 Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning
Bör förena alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

16 Akademisk kollegialitet 1
Positiv kollegialitet: : kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskningen kräver kollegors prövning, samverkan inför beslut. Nödvändig för lärosäte! Avgränsa mot negativ kollegialitet: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet.

17 Akademisk kollegialitet 2
Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Kollegor väljer kollegor i beslutande organ? Kollegor samlas i olika informella organ Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning.


Ladda ner ppt "Akademiska värden - inledning till samtal"

Liknande presentationer


Google-annonser