Kvalitetsarbete och politisk styrning utifrån ett PBS-perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
som underlag för skolutveckling och eget lärande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogiskt ledarskap
En introduktion till SEB Way
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Arbetsplan för skolbiblioteket
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Patientsäkerhetsronder
Eller formativt lärande…
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Läroplansträff Välkomna.
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hej och välkomna!.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Mål- och resultatstyrning
Ledarskap i skolan – att leda lärande
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Gemensamt skapa kunskap Handling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Arbets- och utvecklingsorganisation
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete och politisk styrning utifrån ett PBS-perspektiv

Styrning Ledning Skolutveckling Kvalitet Mätning

Seddon: Mätsystemet är den utan tvekan mest betydelsefulla systemfaktorn som påverkar vad systemet presterar i relation till syftet. I Storbritannien är regeringens ambition ”att radikalt minska antalet centralt fastställda ’targets’ och ’performance indicators’

Skolutveckling? Centralistiskt perspektiv : Mål, planer, utvärdering, inspektioner. Aktörsperspektiv: När vi stöter på problem i vardagsverksamheten Erfarenhetslärande

McKinsey enkät till mer än 115 000 personer i 251 multinationella företag Command-and-control leadership is among the least effective ways to direct the efforts of an organization’s people

Skolutveckling PBS Att skapa så goda lär- och utvecklingsmiljöer som möjligt för barnen Vardagsverksamheten - ej projekt Berör hela eller större delen av skolenheten

Skolledarskapet Från att planera och organisera lärares görande till Att leda det gemensamma lärandet om undervisning och lärande Fördjupa den gemensamma förståelsen av uppdraget

Styrningsformer Styrning och ledning av första ordningen genom direkt övervakning, Styrning och ledning av andra ordningen genom planer och rutiner samt Styrning och ledning av tredje ordningen består av gemensamma föreställningar och förståelser som medarbetare använder för att förstå en situation och som underlag för beslut och handling. (Perrow)

Weick Decentralisering behöver föregås av centralisering så att medarbetarna i organisationen delar och omfattas av samma helhetsidé och antaganden som grund för decentraliserat och samtidigt koordinerat agerande. Tredje ordningens styrning och ledning är viktigare som styrform i organisationer som inte kännetecknas av rutinarbete.

Vägledande helhet? Helhet Händelse Agerande Händelse

Vilken vägledande helhetsidé? Kongruens med uppdraget? Inifrånmotivation, inifrånstyrning Utifrånmotivation, utifrånstyrning Lust att lära Ökade krav Arbeta med mer intresseväckande områden genom att knyta an till elevernas föreställningsvärld Fler centrala prov Ökad betoning av betyg, Tydliga betygskriterier Bygga upp en förtroendefull relation Ordningsbetyg Dialog Ökad kontroll Förståelsefördjupande lärprocesser Inspektioner Deltagande styrning, fördjupad förståelse av hela uppdraget Uppifrån preciserade mål Medarbetare som medskapare Medarbetare som utförare

Ju längre bort man befinner sig från verksamhetsnivån desto större tendens har man att förlita sig på kontroll. Ju närmare man befinner sig verksamhetsnivån desto större tendens har man att förlita sig på dialog och interaktion

Resultatstyrningsmodellen : prestationer och effekter. Prestationer (Output): de tjänster eller produkter som myndigheterna åstadkommer för att uppfylla sina åtaganden. Effekter (Outcome): förändringar i samhället som inte skulle ha kommit till stånd utan myndighetens insatser och de prestationer myndigheten åstadkommer.

Resurs-, process- och resultatstyrning Resurs-styrning Process-styrning Resultat-styrning Resurser Prestationer Effekter Aktiviteter Insatser Process Utfall Källa: VERVA: Styrning för ökat effektivitet 2007:12

Kvantifierade resultatindikatorer Performance Indicators Svårigheten att få en tillförlitlig och enhetlig rapportering. Fokus kommer på det som är lätt att mäta. ”People do what we count not what counts” Måtten fokuserar alltför mycket på finansiella aspekter. Måtten är i allmänhet historiska, ger för litet information om framtiden och genererar inget lärande Måtten blir alltför funktionsorienterade och internt avgränsade samt strukturerade efter den egna organisationens behov Mätsystemen genererar för mycket information Många mått är för summariska och missar det icke värdeskapande arbetet Måtten uppmuntrar fel beteenden såsom statistikbeteende

Dweck (1999) Elevers prestationsmål handlar om att få positiv återkoppling på och beröm för goda prestationer och att undvika negativa omdömen medan mål för lärande handlar om en önskan om att erövra eller tillägna sig nya förmågor, kunna hantera nya uppgifter och att förstå nya saker.

Om prestationsmålen överväger så är man mindre benägen att ägna sig åt uppgifter som ligger utanför det man redan behärskar och mer benägen att klandra sig själv om man misslyckas. Om man inte kan framstå som begåvad är det ingenting som är mer viktigt än att undvika att framstå som dum vilket upptar en stor del av den tid och energi som annars skulle kunna ägnas åt lärande.

Rätt jämn balans mellan barns och ungdomars prestations- och lärandemål men balansen kan påverkas av t ex föräldrar och lärare. Mer prestationsinriktade barn var mer känsliga för omvärldens reaktioner och tenderade i högre grad att ge upp och klandra sig själva för sin oförmåga.

Uppgifter som är bäst för lärande karaktäriseras av att de skapar förvirring och utmanar tidigare föreställningar Misstag och fel som görs i arbetet är uttryck för att lärande pågår. Prestationsinriktning är mer kopplad till ytlärande medan en lärandeinriktning är mer kopplad till djuplärande.

Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster Elever ”Text med instuderingsfrågor och genomgång av svar med läraren är ett effektivt sätt att lära sig.” ”Lektionerna bör vara strukturerade med en tydlig plan och angivna sidhänvisningar.” ”Regelbundna prov och diagnoser behövs.” ”Strukturerade genomgångar där jag får anteckna.” ”Nivågruppering, stöd, läxhjälp.” Tydlig planering av varje moment (Vad ska jag kunna? Hur blir jag bedömd? När sker prov?).”

Lärdomar från skolor med mer elevaktiv undervisning Elever: ”Att ta det som hänger ihop oavsett ämne ger en högre motivation som underlättar lärandet.” ”Man blir inte motiverad av att höra att något kommer på skrivningen utan man blir motiverad av att ställas inför ett problem. När man märker att man inte har tillräckliga kunskaper för att kunna lösa problemet blir man motiverad att lära sig det.” ”Om man har någon som bara matar in då är det någon som redan hittat lösningen men om man i en basgrupp försöker hitta lösningen på problem vi måste lösa och vi måste hitta informationen själva då måste jag bearbeta min hjärna för att kunna förstå det här. Jag måste kunna förklara för andra hur jag tänker och byta tankar.” ”Man kan koppla ihop sina erfarenheter med vad som står i böckerna.” ”Man behöver tänka själv.” ”Istället för att man har en lärare som står och pratar hela tiden ger man tid till diskussion, reflektion och bearbetning som gör att man lär sig bättre.” ”I basgruppen delar med sig vad man lärt sig. Kan kolla om man fattat rätt. Man lär av varandra.” ”Man har ett samarbete med lärarna.”

Skolor som satsade på kortsiktiga insatser för att höja resultaten lyckades höja dem redan första och andra året varefter de stagnerade Skolor med långsiktighet och mer genomgripande förändringar baserade på förändrad syn på lärande och undervisning uppvisade inga snabba resultat men uppnådde på sikt resultat som vida överträffade de ”kortsiktiga” prestationsinriktade skolorna.

Processyn på verksamheten Helhetsperspektiv. Fokus förskjuts från att betrakta den egna funktionens resultat till att betrakta hela verksamhetens resultat Elevperspektiv. Fokus förskjuts från ett produktionsperspektiv till elevens perspektiv. Flödesperspektiv. Fokus förskjuts från resultaten till processen, dvs. det flöde som skapar resultaten.

Vad kännetecknar väl fungerande mått? 1. Ett bra mått ska hjälpa oss att förstå och förbättra vårt arbetssätt 2. Mått måste relateras till syftet. 3. Hur vet vi att en förändring är en förbättring? 4. Mått måste vara integrerade med arbetet

Kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning Stimulera medarbetarna till utveckling av verksamheten Utgöra ett stöd i vardagsarbetet Underlag för kunskapsbildningen om ledning, lärande och undervisning Var och en lär om hur man på den egna nivån kan bidra till att öka kvaliteten i elevernas lärande Fokus på helheten Underlag för politikerna så att de kan ta sitt ansvar för kvaliteten

Kvalitetsarbete Process Resultat ? ! Kundens förväntningar Kundnöjdhet Måluppfyllelse ! Preciserade mål Sambandet mellan process och resultat

Kvalitet och effektivitet Inre effektivitet – hög kvalitet till låg kostnad Yttre effektivitet – uppfyller kundens önskemål Dynamisk effektivitet – organisationens utvecklingspotential Åtgärder för att förbättra resultat behöver även bidra till den dynamiska effektiviteten Jfr Hargreaves

Dynamisk effektivitet Bra system för att upptäcka ”problem”. Medarbetarna vill lära och utvecklas. Fokuserar det man kan påverka. Gemensamt lärande. Vägledande helhetsidé kopplad till uppdraget. Ledare med god förståelse av vardagsverksamheten. Genererar nya lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till elevernas lärande. Undersöker i vilken grad man lyckas förverkliga sina lärdomar i praktiken. Lärande på alla nivåer

Matematik Svenska Engelska Medelvärde

Möta eleverna där de befinner sig Förtroendefull relation Hela uppdraget Möta eleverna där de befinner sig Återkoppling Förtroendefull relation

Dialogbaserad politisk styrning Politiskt anmodade utvecklingsområden Överenskomna Av den enskilda skolan initierade År 0 År 1 År 2 År 3 Dynamisk effektivitet Inre effektivitet Beskrivning av utvecklingsområden Sammanställning av tidigare lärdomar med relevans för utvecklingsområdet Lärdom Lärdom Sammanställning av lärdomar I vilken grad har vi lyckats omsätta våra nya lärdomar i vardagspraktiken? Vilka frågor vill vi fördjupa oss i för att fördjupa vår förståelse av utvecklingsområdet? Vilket resultat kan vi se? Beskrivning av skolans meningsskapande och vägledande helhet

MÅL Ett önskat framtida tillstånd (eller resultat). Ett framtida tillstånd eller en position du vill befinna dig i vid en viss tidpunkt TÖFT: tidsatt önskvärt framtida tillstånd SMART: Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsatta. LOTS skiljer mellan ’Syfte’ (Vad ska vi göra för vilka och varför?) och ’Mål’ (vad ska vi uppnå?). Mål kan inte vara myndighetens aktiviteter. Vad myndigheten ska göra, det gör den för att nå målen.

SMART-kriterierna kan användas.. I projektarbete där det normalt sett är lätt att formulera relevanta mål. När medarbetarna är med och sätter mål utifrån sin förståelse av uppdrag och övergripande mål.

Skolledare Lärare Elever Process Resultat 3 Kunskapsbildning om det som förbryllar Ledning, styrning 5 Tillämpas lärdomar om lärande och undervisning i praktiken? 1 Kunskapsbildning om dynamisk effektivitet: Organisation Ledning och styrning 2 Lärdomar om ledarskap och undervisning Kunskap om hur man förverkligar lärdomar i praktiken Engagemang 4 Lärdomar om lärande och undervisning Kunskap om hur man förverkligar lärdomar i praktiken Engagemang 6 Föreställningar om ... sig själv ... omvärlden ... olika ämnesområden Kompetenser Egenskaper