Ett Genombrottsprojekt i Göteborgs Stad för att förebygga fallskador inom äldreomsorgen 2003 – 2004 Fallskärmen
Äldreomsorgsplanen u Utgår från de äldres behov u Förebyggande u Kvarboende
Fallolyckor bland äldre i Sverige u Ökning u Stort hälsoproblem u Äldre dominerar bland dödliga fallolyckor u 40 % av det totala antalet olycksfall u – höftfrakturer/år u – kr
u Minskat lidande för den enskilde u Minskad vårdtyngd för personalen u Minskade kostnader Förebygga fallskador
u Askim (2 team) u Backa u Biskopsgården u Kärra-Rödbo u Lundby (2 team) u Linnéstaden u Lärjedalen u Majorna u Torslanda u Tuve-Säve u Tynnered Deltagande team
u Att teamen som är med i Fallskärmen minskar antalet fallolyckor bland sina vårdtagare med minst 50 procent senast u Att deltagarna får kunskap och erfarenheter av att arbeta med Genombrottsmetodiken så att de kan använda den i andra sammanhang. u Balanserat mått: arbetsmiljön Övergripande mål
Det finns mängder av kunskap som inte kommer till nytta inom äldreomsorgen. Gapet mellan det vi vet och det vi gör måste minskas. Utvecklad av Tom Nolan, statistiker och dr Donald Berwick, VD vid Institute for Health Care Improvement (IHI), Boston, USA. Genombrottsmetoden
Förändringsarbetet är lärandestyrt, vilket innebär att göra och reflektera över det man gjorde, innan man beslutar hur/vart man går vidare. Förbättringsarbetet är ej forskning, för att ta fram ny medicinsk kunskap. Genombrottsmetoden
Förändringstryck och -vilja Nolans modell Projektdesign Förändringskoncept Hörnstenar
Ett projekt för att förebygga fallolyckor inom äldreomsorgen i Göteborgs Stad, projekttid Fallskärmen arbetsperioder på hemmaplan
Vad är det vi vill uppnå? Hur vet vi att en förändring är en förbättring? Vilka förändringar kan vi göra som leder till förbättringar? MÅL MÄTA IDÉER P D S A Nolans modell
u Inre/yttre miljö u Läkemedel u Nutrition u Fysisk aktivitet u Hjälpmedel u Riskidentifiering, fall-/ fallskaderapportering Förändringskoncept
Utfall
Hälsoekonomisk utvärdering Kostnader Hälsoeffekter SämreLikaBättre Minskade Lika Ökade
u Utvärdering av Göteborgs Universitet, psykologiska institutionen u Mötesplats Äldreomsorg 23–24 september 2004 u Broschyr u Slutrapport Utvärdering och dokumentation
LÄRA OCH UTVECKLASHANDLEDNING GRÄNSÖVERSKRIDANDE ARBETSSÄTT LEDNING
u Närhet till verksamheten u Synliggörande av kompetens u Nya kontaktmöjligheter u Kommunikation som krav och möjlighet u Teknikkompetens Lära och utvecklas
u Över yrkesgränser u Över stadsdelsgränser u Över gränser mellan dag- och nattpersonal Gränsöverskridande arbetssätt
u Mental avlastning u Dokumentation u Precisera behov u Erfarenhetsbredden u Handledare – fadder? u Handledare – eller inte? Handledning
u Stöd i ord och handling u Prioritet u Autentiskt förhållningssätt u Dubbelriktat kommunikationsansvar Ledning
u Fortsätt mäta! - Balansen u Fortsätt fråga efter resultat u Organisera för standardisering/överföring u Belöna resultat Vidmakthålla resultat
u Dokumentera HUR man har gjort u Dokumentera resultat på ett tillgängligt sätt - Balansen u Bjussa på ”stölder” u Förstå behovet av lokal anpassning u Introducera fungerande mått för alla relevanta enheter Sprida resultat
u Organisera för förbättringsarbete u Ha koll på vad nästa mål är u Jobba alltid med mer än ett mål samtidigt u Delta i uppföljningsaktiviteter u Bilda nätverk av ”genombrottare” u Sprid metoden u Belöna förbättringsarbete Vidmakthålla metod
u ”Ringar på vattnet” - låt varje person i teamet ansvara för ett nytt mål tillsammans med ett nytt gäng, och när de målen är nådda, fortsätt på samma sätt. u Uppmuntra andra kollegor att delta i andra Genombrott. Sprida metod
…bryter många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena bakbenet och när hon blev bra bröt hon frambenet. Roberto 6 år Citat från Gamla tanter lägger inte ägg av Mark Levengood och Unni Lindell Gamla människor…