Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Om människosyn och etik
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Värdegrund 1.
Den nya gymnasiesärskolan
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Skolans demokratiska och humanistiska värderingar.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Välkommen till Rönnbyskolan
SET Social Emotionell Träning
Vår resa inom pedagogiken
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vad är identitet?.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Strömslundsskolans Värdegrund.
Demokrati på skolgården och i klassrummet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Läroplansträff fritidshem
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Bör staten styra skolan?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vad är identitet?.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Att studera med funktionsnedsättning
Nämndplan 2015.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Plan International Barn på Flykt – Mitt Nya Hem.
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Hot och hat mot förtroendevalda
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson

Skolans värdegrund i teori och praktik Vad menar vi med ... Värdegrund? Livsåskådning? Förhållningssätt? Rutiner och regler? Fostran? ...hur hör de ihop och hur ska de förverkligas?

Livsåskådning fakta och tro om verkligheten Teoretiska antaganden Grund-hållning Centralt värderings-system En människas livsåskådning byggs upp av tre sammanlänkade delar; fakta och tro om verkligheten hur vi rangordnar och värdesätter tillvaron hur jag sammantaget uppfattar världen och min roll i den.

Skolans värdegrund är inskriven i läroplanen och beslutad av Sveriges riksdag ”Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö. Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan skall vara icke-konfessionell. Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.”

Värdegrundens fem portalparagrafer: Människolivets okränkbarhet Individens frihet och integritet Alla människors lika värde Jämställdhet mellan kvinnor och män Solidaritet med svaga och utsatta

Definitioner av värdegrundens begrepp...

Människolivets okränkbarhet Människolivet är det yttre, kroppsliga livet och det ska värnas, skyddas och inte utsättas för fysiska faror. Människolivet är det inre, själsliga livet och det ska värderas, respekteras och inte utsättas för psykiskt våld. Kränkningar kan vara fysiska, psykiska eller strukturella.

Individens frihet och integritet Varje individ är en hel person med allt vad det innebär att vara människa. Varje person har frihet, inte i vad man gör, men i att vara den man är. Integritet innebär varje människas rätt till ett eget inre och rätten att själv avgöra var gränsen till detta inre går.

Alla människors lika värde Det vi har gemensamt, elever, personal och föräldrar, oavsett titlar, roller eller funktioner, är att vi är människor. Varje människa är värdefull. Att vi är olika, har olika bakgrund, kultur, traditioner och erfarenheter berikar helheten. Alla är inte lika men alla har lika värde.

Jämställdhet mellan kvinnor och män Jämställdhet betyder rättvisa villkor, att ha tillgång till likvärdiga möjligheter. Jämställdhet är inte bara ett passivt accepterande eller ett synsätt, utan förutsätter också att vi aktivt och systematiskt jämnar ut förutsättningarna. Indelning efter kön bör undvikas.

Solidaritet med svaga och utsatta Solidaritet betyder att ta gemensamt ansvar Ingen är alltigenom svag eller stark Utsatthet säger mer om miljö och omständigheter än om individen

VÄRDEGRUNDEN

Förhållningssätt handlar om hur vi är mot varandra till vardags och hur vi tillsammans skapar goda relationer Vi visar hänsyn, omsorg och tolerans genom att se, lyssna på och respektera varandra. Vi tar väl vara på våra egna och andras saker och är rädda om och vårdar skolmiljön omkring oss.

FÖRHÅLLNINGSSÄTT VÄRDEGRUNDEN

Rutiner och regler Rutiner och regler Policydokument Schema Ordning och reda i samband med skolarbetet. Respektera överenskomna regler. Policydokument Hur skolan har tänkt igenom och strukturerat upp hur man ska hantera en mängd olika situationer så att alla vet hur man ska agera enligt rutiner i vardags- och krissituationer. Schema Skolans arbetsschema är grundläggande och styrande för allt arbete. Här läggs grunden och förutsättningarna och schemat kan lyfta och stärka en god pedagogisk och värdegrundsfokuserad vision och utveckling. Antimobbning Alla ska trivas och känna trygghet. Att arbeta mot mobbning är allas ansvar. All personal, elever och föräldrar måste hjälpas. Det sker främst i det förebyggande men också i på förhand utarbetade rutiner vid skarpt läge. Forts.

Rutiner och regler Likabehandlingsplan Jämställdhetsplan Syftar till att skapa rutiner för arbetet med det trygga och goda arbetsklimatet. Att rutinmässigt vaka över riskområden och planerat göra insatser för att minimera dessa. Jämställdhetsplan Hur hanteras frågan om flickors och pojkars rätt till likvärdighet i förutsättningar, bemötande och bedömning. En plan för detta ska regelbundet uppdateras. Föräldrasamverkan Föräldrar har alltid huvudansvaret för sitt barn. Därför är samverkan mellan skolan och föräldrarna avgörande för en god utveckling. LGR 11 och kursplaner Är de styrdokument som enligt uppdraget ska detaljstyra skolans verksamhet. Elevkontrakt Ett dokument som preciserar förväntningarna mellan elev, hem och skola.

RUTINER FÖRHÅLLNINGSSÄTT VÄRDEGRUNDEN

Uppdraget att fostra krock Föräldrarna Skolan

Stabilt bygge.. RUTINER FÖRHÅLLNINGSSÄTT VÄRDEGRUNDEN FOSTRAN LIVSÅSKÅDNING

Värdegrunden vårt överenskomna sätt att se på oss själva och varandra, som dagligen omsätts i praktiken i stort och smått. Copyright Niklas Josefsson