Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Subjekt i ”mitt” eget liv
Men det här är väl ingenting nytt?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Vård.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Bedömningsinstrument
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Det sociala sammanhangets betydelse
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Välkommen till STs påbyggnadsutbildning i Arbetsmiljö.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation och samspel
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Effektivisera med ökad kvalitet
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
företag, din ledarposition och ledartyp
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Psykologi Introduktion.
Coaching.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vad vi behöver när vi kunskapar
”Förskolebarnens röst”
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Mellan makt, hjälp och ekonomi- en stund för reflektion
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare ARBETSHANDLEDNING – ETT STÖD FÖR LÄRARES PROFESSIONELLA UTVECKLING LÄRANDE 2010 Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare

KOMPETENSUTVECKLING HOS PEDAGOGER / MENTORER I DET POSTMODERNA SAMHÄLLET Förmåga att kunna anpassa sig till nya situationer – social flexibilitet att kunna ta kritisk hållning – att kunna välja Förmåga att kunna reflektera över sig själv i förhållande till andra – att kunna tänka relationellt Förmåga att kunna integrera olikartade erfarenheter till en sammanhängande helhetsförståelse – mental flexibilitet Förmåga att kunna uttrycka egna hållningar och att kunna ta andras perspektiv – att kunna kommunicera effektivt Förmåga att kunna ta och lita på egna initiativ – att ha självtillit Förmåga att kunna kontrollera sina känslor – självdisciplin Dencik 1995

den holistiska yrkesmänniskan Arbetshandledning i ett nötskal från psykologisk teori till pedagogisk metod Handledning är en pedagogisk metod som skapar förutsättningar för inlärning och kompetensutveckling i yrkesutövning Handledarens uppgift: att tillämpa pedagogiska teorier och metoder samt beakta ett etiskt förhållningssätt mot klienter Synen på inlärning Kunskapssyn Människosyn den holistiska yrkesmänniskan S. Ojanen, 2001

© Anne-Charlotte Kjerulf temperament © Anne-Charlotte Kjerulf

yrkesmässig självkänsla yrkesidentitet själv känne dom yrkesroll kompetens yrkesmässig självkänsla handlings-utrymme tillhörighet trygghet © Anne-Charlotte Kjerulf

© Anne-Charlotte Kjerulf ” Man kan överväga sina handlingar, man kan välja sina ord, MEN KÄNSLORNA GÅR SINA EGNA VÄGAR” SYLVI KEKKONEN © Anne-Charlotte Kjerulf

MEDVETENHETENS BLOMMA © Anne-Charlotte Kjerulf tankar känslor observationer handlingar vilja T. Gordon

© Anne-Charlotte Kjerulf HUR ORKA och FINNA GLÄDJE? Aaron Antonovsky ”Hälsans mysterium” KASAM – KÄNSLA AV SAMMANHANG begriplighet – hanterbarhet – meningsfullhet motverkar offerkänslan och lyfter fram resurserna stärker friskfaktorer gentemot riskfaktorer © Anne-Charlotte Kjerulf

ARBETSFORMER Grupphandledning 2-6 pers Individuell handledning Kontrakt mellan lärare och arb.handled Regelbundna träffar: samma tid och plats Arbetsperiod 1-1,5 år Utvärdering av processen © Anne-Charlotte Kjerulf

Målsättningen för arbetshandledning Enl. individens el. gruppens behov Kommunikation Uppgiftsanalys Handlingsberedskap och -utrymme Stärka den yrkesmässiga självkänslan Utvecklingsarbete Stresshantering och -strategier Kompetensutveckling

Arbetshandledningens funktioner avlastande stödjande kompetenshöjande bekräftande

Viktigt att notera Arbetshandledning är inte terapi mentorskap kris- eller konflikthantering konsultation OBS! frivillighetsprincipen tystnadsplikten på den/de handleddas villkor förtroende klient – arb.handled. helst en utomstående arb.handledare

GRUPPDISKUSSION om individuellt valt tema lämpligt för att tas upp inom arbetshandledning. Utifrån din yrkesroll skall du välja ett tema som du presenterar kort för de övriga i gruppen! Varför väljer du just detta tema? Det kan vara en aktuell fråge-/problemställning du ser behov av att bearbeta, diskutera, reflektera kring. Alternativt någon situation, dilemma som du så här i efterskott kan tänka dig att hade varit bra att tillsammans med kolleger i grupp eller individuellt behandla inom arbetshandledningens ramar. Gruppen ger samtliga möjlighet att framlägga sina teman och allt som sägs inom gruppen stannar där även efter att Lärande 2010 är slut! Ingen redovisning för övriga grupper!

Kontaktuppgifter Anne-Charlotte Kjerulf 050-5751428 akjerulf@abo.fi www.ariadne-counseling.com