Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare ARBETSHANDLEDNING – ETT STÖD FÖR LÄRARES PROFESSIONELLA UTVECKLING LÄRANDE 2010 Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
KOMPETENSUTVECKLING HOS PEDAGOGER / MENTORER I DET POSTMODERNA SAMHÄLLET Förmåga att kunna anpassa sig till nya situationer – social flexibilitet att kunna ta kritisk hållning – att kunna välja Förmåga att kunna reflektera över sig själv i förhållande till andra – att kunna tänka relationellt Förmåga att kunna integrera olikartade erfarenheter till en sammanhängande helhetsförståelse – mental flexibilitet Förmåga att kunna uttrycka egna hållningar och att kunna ta andras perspektiv – att kunna kommunicera effektivt Förmåga att kunna ta och lita på egna initiativ – att ha självtillit Förmåga att kunna kontrollera sina känslor – självdisciplin Dencik 1995
den holistiska yrkesmänniskan Arbetshandledning i ett nötskal från psykologisk teori till pedagogisk metod Handledning är en pedagogisk metod som skapar förutsättningar för inlärning och kompetensutveckling i yrkesutövning Handledarens uppgift: att tillämpa pedagogiska teorier och metoder samt beakta ett etiskt förhållningssätt mot klienter Synen på inlärning Kunskapssyn Människosyn den holistiska yrkesmänniskan S. Ojanen, 2001
© Anne-Charlotte Kjerulf temperament © Anne-Charlotte Kjerulf
yrkesmässig självkänsla yrkesidentitet själv känne dom yrkesroll kompetens yrkesmässig självkänsla handlings-utrymme tillhörighet trygghet © Anne-Charlotte Kjerulf
© Anne-Charlotte Kjerulf ” Man kan överväga sina handlingar, man kan välja sina ord, MEN KÄNSLORNA GÅR SINA EGNA VÄGAR” SYLVI KEKKONEN © Anne-Charlotte Kjerulf
MEDVETENHETENS BLOMMA © Anne-Charlotte Kjerulf tankar känslor observationer handlingar vilja T. Gordon
© Anne-Charlotte Kjerulf HUR ORKA och FINNA GLÄDJE? Aaron Antonovsky ”Hälsans mysterium” KASAM – KÄNSLA AV SAMMANHANG begriplighet – hanterbarhet – meningsfullhet motverkar offerkänslan och lyfter fram resurserna stärker friskfaktorer gentemot riskfaktorer © Anne-Charlotte Kjerulf
ARBETSFORMER Grupphandledning 2-6 pers Individuell handledning Kontrakt mellan lärare och arb.handled Regelbundna träffar: samma tid och plats Arbetsperiod 1-1,5 år Utvärdering av processen © Anne-Charlotte Kjerulf
Målsättningen för arbetshandledning Enl. individens el. gruppens behov Kommunikation Uppgiftsanalys Handlingsberedskap och -utrymme Stärka den yrkesmässiga självkänslan Utvecklingsarbete Stresshantering och -strategier Kompetensutveckling
Arbetshandledningens funktioner avlastande stödjande kompetenshöjande bekräftande
Viktigt att notera Arbetshandledning är inte terapi mentorskap kris- eller konflikthantering konsultation OBS! frivillighetsprincipen tystnadsplikten på den/de handleddas villkor förtroende klient – arb.handled. helst en utomstående arb.handledare
GRUPPDISKUSSION om individuellt valt tema lämpligt för att tas upp inom arbetshandledning. Utifrån din yrkesroll skall du välja ett tema som du presenterar kort för de övriga i gruppen! Varför väljer du just detta tema? Det kan vara en aktuell fråge-/problemställning du ser behov av att bearbeta, diskutera, reflektera kring. Alternativt någon situation, dilemma som du så här i efterskott kan tänka dig att hade varit bra att tillsammans med kolleger i grupp eller individuellt behandla inom arbetshandledningens ramar. Gruppen ger samtliga möjlighet att framlägga sina teman och allt som sägs inom gruppen stannar där även efter att Lärande 2010 är slut! Ingen redovisning för övriga grupper!
Kontaktuppgifter Anne-Charlotte Kjerulf 050-5751428 akjerulf@abo.fi www.ariadne-counseling.com