Skolgruppen Domarhagsskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lösningsinriktad Pedagogik.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
som underlag för skolutveckling och eget lärande
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Källbystugans kvalitetsarbete
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Eller formativt lärande…
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Lokal Pedagogisk Planering
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Aktivt lyssnade.
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldramöte Ht
Att skriva efter en litteraturdiskussion
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
En guide för arbeten i SO
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Trivselregler P07-Furulund
Coaching.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Presentationens avskrift:

Skolgruppen Domarhagsskolan Arbetsmiljöarbete Hur hanterar vi våra vardagsproblem i skolan? Flyttar över våra ”problem” på någon annan? Föreslår vi lösningar och efterfrågar vi goda exempel och lösningar från andra? Eller sätter vi in problemet i en helhetsförståelse?

Förståelsen av uppdraget/visionen. Skolgruppen Domarhagsskolan Förståelsen av uppdraget/visionen. Problemen är betingade av förståelsen av uppdraget. Lösningarna är begränsade av förståelsen av uppdraget. Lärprocess För att fördjupa förståelsen av problemets natur När man diskuterar problemen kommer förståelsen av uppdraget fram Vilka olika lösningar stämmer med uppdraget? Problem Lösningar Ur: PBS Problembaserad skolutveckling, Hans –Åke Scherp.2003

Denna modell ligger till grund för arbetet. Skolgruppen Domarhagsskolan Denna modell ligger till grund för arbetet. Inventering i smågrupper. Gruppernas svar sorteras efter tillhörighet. Svaren görs Om till påståenden. Individuell rangordning från 10-1. Konsensus om vad vi ska jobba med. Start för föräldra- medverkan. Åtgärder: Olika former av Lösningar och metoder. Förstå problemen. Gruppdiskussioner. Utvärdering: Hur går vi vidare? Praktiskt processarbete med arbetsmiljön.doc

Såhär arbetade vi: Arbetets upplägg. Skolgruppen Domarhagsskolan Eleverna arbetar gruppvis och diskuterar nedanstående frågor. I gruppdiskussionerna arbetar eleverna efter följande regler; Vi är en grupp som arbetar tillsammans. När vi pratar går vi laget runt. Vi respekterar talutrymmet och lyssnar. Vi pratar inte för länge, alla ska hinna prat. Vi använder inga personangrepp eller kränkande ord. Frågor som eleverna diskuterade; Hur skulle du vilja beskriva problemet? Var sker det? När? Hur känns det? Vilka konsekvenser får det/kan det få? Hur skulle du önska att det var?

Resultat av elev- och lärarsvar. Skolgruppen Domarhagsskolan Resultat av elev- och lärarsvar. En del retar och trissar varandra. Vissa hånar och kommenterar varandra. Många springer omkring och stökar i klassrummet.

Resultat av diskussioner. Skolgruppen Domarhagsskolan Resultat av diskussioner. En del retar och trissar varandra ”Man retar vissa elever med flit för att se om dom blir arga.” ”Någon säger något också blir det en knuff och så ökar bråket.” ”Det hjälper inte att man säger ifrån” ”Det är ibland mobbing fast vi inte tycker det.” ”Man retas sen skyller vi på varandra.” ”Det är mest killarna som retas. Många springer omkring och stökar. ”Låtsasbråk slutar med att man springer runt i klassrummet och jagar varann och kastar saker, välter omkull stolar” ”Ett par elever kastar böcker som oftast är skolans material” ”Det är mycket stök i klassrummet.” Vissa hånar och kommenterar varandra. ”Ifall någon uttalar och säger något fel så blir det oftast att någon upprepar eller härmas”. ”Om någon till exempel skaffar ny frisyr eller klädsel, blir man kommenterad”. ”Ibland förekommer det taskiga kommentarer”. ”Konsekvenserna blir ofta att den retade/hånade blir tyst och inte vågar säga något”.

Elevernas regler blev såhär; Skolgruppen Domarhagsskolan Elevernas regler blev såhär; Efter att varje grupp först tagit fram fem trivselregler och minst tre arbetsregler - skrivit upp dem på whiteboarden. - tillsammans sett gemensamma förslag och via konsensus kommit fram till; Vi respekterar varandras åsikter. Vi visar varandra respekt genom att inte kommentera. Ett ”nej” är ett ”nej”. I vår klass hjälper vi varandra genom att påminna och stödja varandra. Man går ut om man vill ”busa”. Alla hjälper till att hålla ordning i klassrummet. Alla står bakom stolen med material vid lektionens slut. Läraren ska skriva upp lektionens syfte, start- och sluttid på tavlan.

Åtgärder Skolgruppen Domarhagsskolan Medverkan från undervisande lärare. Samtliga lärare villiga att varje lektion göra en bedömning av Beteende och Arbete. Coachinggrupp Träffar för– och eftermiddag för samtal om hur dagen gått – organiserad reflektion. Loggbok som stöd, egen och lärares bedömning. Kompissamtal Klassrådet används för uppföljning av hur veckan varit bl a i förhållande till uppsatta regler. Föräldramedverkan Daglig uppföljning av loggbok. Aktiva föräldramöten, där föräldrarna blir naturliga samarbetspartners.

Skolgruppen Domarhagsskolan. Avstämning/utvärdering Coachinggruppen - elevernas dagliga reflektioner över resultatet har gått från bortförklaringar till att se och kunna förstå sin del. Idag för eleverna samtalet utifrån loggboken - Skolgruppen har som hypotes , och kommer att mäta, att vårens betyg kommer att bli bättre än i höstas. Utvecklingssamtalet - I de fall man utgått från loggboken har man fått en ny förståelse för bl a resultat och relationer. Lärare - Lärare har i början svårt att se sin del i det som sker. Relaterar problem till eleverna. - Det har hänt att man till en början inte vill arbeta med ledarrollen. - I processen reflekterar lärarna om sin roll, och börjar ställa förståelsefördjupande frågor på egen hand.

Processinriktat arbetsmiljöarbete Förebyggande arbete enligt PBS. Skolgruppen Domarhagsskolan. Processinriktat arbetsmiljöarbete Förebyggande arbete enligt PBS. Klasser Mobb.grp Elevråd Ledn.grp Arb.lag Föräldrar Inventering och förståelse av problemet Förslag till lösningar Kontinuerlig uppföljning Elevtimme. Kompissamtal – lärande samtal Delaktig klf Samtalsregler Engagerat arbets- lag - Tid på Elevtimme Delaktig i Arbetslag. Ny roll för skyddsombud Aktiva möten. Laget runt. Delaktiga samordnare Delaktighet på alla nivåer Problembaserat förhållningssätt Aktiva föräldramöten En infodel. En arbetsdel. Arbetsdel i grupp. Stöd i klassarbetet. Vad behöver vi kunna? Skolgruppen och hälsoteamet. Arbete med enskilda elever Arbete med grupper Arbete med grupper/klasser Coaching av mindre grupper. Loggbok Stöd i arbetet.

Aktivt föräldramöte kan se ut såhär; Skolgruppen Domarhagsskolan Aktivt föräldramöte kan se ut såhär; Reglerna ska respekteras av alla. Diskutera i gruppen vad varje regel betyder. Undvik att använda ordet ”inte” i diskussionen. Vilka konsekvenser kan följa om regler inte följs? Ge förslag! Hur kan vi följa upp detta hemma? Vilket ansvar har a) eleven? b) föräldrar? c) skolan?

Loggboken ser ut såhär; Skolgruppen Domarhagsskolan. Loggboken ser ut såhär;