KBT KOGNITIV BETEENDETERAPI och beteendeanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
KANDIDATUPPSATS.
Motivation och förändring
Behandling av spelberoende
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Härnöstudier.
Närvaro!!.
KBT KOGNITIV BETEENDETERAPI
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Förklaringsmodell för spelberoende
Repetition och tillbakablick
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
SMÄRTA OCH DEMENS
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
”En livsförvandlande resa” ”En livsförvandlande resa” Tolvstegsinspirerad behandling för personer med Tolvstegsinspirerad behandling för personer med Stressrelaterad.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Att sluta röka hasch Vad händer då?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
”Sockerdricka trädet”
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Förändringsprocessen
Normaliseringsprocessen
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kognitivt perspektiv.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

KBT KOGNITIV BETEENDETERAPI och beteendeanalys Raimo Lappalainen Professor Psykologiska institutionen Jyväskylä universitet

KBT modellen Situationen kartläggs, beskrivs och man gör en beteendeanalys Målen klargörs Avtalet mellan klienten och terapeuten Ett individuellt behandlingsprogram för klienten Uppföljning

Behandlingens uppläggning Hur upplägger man behandlingen? Hur ska klienten motiveras till behandling och förändring?

Beteendeanalys Informationsinsamling Intervju Hemuppgifter Självobservationer Formulär Observationer under sessionerna

Syftet med analysen Terapeuten kartlägger och beskriver situationen tillsammans med klienten (= gör en problemanalys) På grund av problemanalysen fattar man beslut och väljer vad man fokuserar på i behandlingen Man diskuterar i vilken ordning man går till väga

Beteendeanalys Är en process som hela tiden lever i mötet mellan klienten och terapeuten Problemformulering: man gör en inventering av de problem som klienten presenterar De olika problemen rangordnas hierarkiskt Viktigt att observera hur de olika problemen är relaterade till varandra

Beteendeanalys Global eller allmän funktionell beteendeanalys Paradigmatisk funktionell beteendeanalys Funktionell analys: fokus ligger på vilken funktion ett beteende har (i en viss miljö) och inte på hur det ser ut – dess topografi

Ett exempel om beteendets funktioner Terapeuten observerar att en klient gråter. Möjliga orsaker: Gråter klienten därför att han/hon är ledsen? Gråter klienten för att han/hon är lättad? Gråter klienten för att få sympati? Vilken funktion har gråten? När man förstått vad som gav upphov till gråten och vilka förändringar i miljön som ökar eller minskar gråtandet, har man gjort en funktionell analys av gråtandet och kan påverka det.

Allmän beteendeanalys: steg för steg Intervju och andra metoder för att samla information - sammanfatta Beskrivning av problemen (gör en lista om vad som är besvärligt) - sammanfatta Beskriv hur problem och andra faktorer är relaterade till varandra - sammanfatta Man väljer vad som analyseras närmare När analysen är klar ska den ge idéer om hur man kan göra en intervention - sammanfatta = när man väljer intervention, är det viktigt att den har en koppling till analysen

Allmän analys: Beskrivning av problemen Problemlista: en mera exakt beskrivning av problemen, t ex depression: Tankar: jag kan/orkar inte göra någonting, jag är dålig Känslor: nedstämdhet, ångest, sorg Beteende: ligger och sitter mycket, är mycket inomhus

Grundläggande idéer Brister i sociala färdigheter Konstiga känningar Självkritik Ångest Obehagliga religiösa tankar Social isolering Tidigare trauma

Global eller allmän beteendeanalys (Haynes & O’Brien, 2000) Ursprunglig orsaksvariabel, som inte längre kan ändras Beteendeproblem eller dess påverkan Orsaksvariabel Orsaksvariabel stor möjlighet till förändraing Beteendeproblem Stor möjlighet till förändring

Global eller allmän beteendeanalys (Haynes & O’Brien, 2000) Korrelationsrelation Enriktad kausalrelation Tvåriktad kausalrelation

Individuell analys SÖMNLÖSHET SVÅRIGHETER ATT SVÅRIGHETER KONCENTRERA SIG I ARBETET DEPRESSION KÄNNER SORG ÖVER ATT FÖRHÅLLANDET TAGIT SLUT SÖMNLÖSHET ÅNGEST FYSISKA SYMTOM HJÄRTKLAPPNING YRSEL ILLAMÅENDE

9 yr-old boy; home and classroom problems

Saija Kuittinen

Liite 1. Haynesin analyysi Kipu, väsymys Masennus, pettymys, alemmuudentunne Aloiteky- vyttömyys Jaksamisen yliarviointi Liika yrittäminenn Ei jaksa Häpeä Uni- ongelmat Sosiaaliset suhteet Epätoivo Itsetuho- ajatukset Ei hoida itseään Ennusta- mattomuus Voimatto- muus Epä- varmuus Fyysiset sairaudet

Pelot Keskittymis-kyvyn puute Toistuvat slahoidot Ääniharhat Päänsärky Yksin olo Aiemmat missuh-teet Äidin syöpä Mielialan vaihtelu Levoton asuinymp. Päivä-toim. puute HILKKA KÄYTT.ANALYYSI 11.11.2005 Ketjuja: LÄHDEN PÄIVYSTYKSEEN TOIVOEN LÄHETETTÄ SAIRAALAAN TAI LEO TAI JANNE TULEE KÄYMÄÄN ÄÄNET JA PELOT HELPOTTUVAT TAI KUUNTELEN MUSIIKKIA KORVALAPUILLA TAI RADIOSTA HENGELLISTÄ OHJELMAA ÄÄNET JA PELOT HELPOTTUVAT

MER SPECIFIK ANALYS AV ETT PROBLEM

MER SPECIFIK ANALYS AV ETT PROBLEM

Specifik analys, beteendekedja Situation

Paradigmatisk analys Specifik analys, beteendekedja Känslor Tankar Gör (säger) något Ofta kontroll- försök Omedelbar konsekvens Något sker i en viss situation

Paradigmatisk analys Specifik analys, beteendekedja Ljuger Känslor Tankar Omedelbar konsekvens = klarar sig Något Sker i en viss situation

Paradigmatisk analys Specifik analys, beteendekedja Heijar fram och tillbaka eller annan motorisk aktivitet Känsla Tankar Omedelbar konsekvens Något sker i en viss situation 1 Konflikt i sociala situationer.

Paradigmatisk analys Specifik analys, beteendekedja Aggressivt beteende Känsla Tankar Omedelbar konsekvens Något sker i en viss situation 2 Behandling Sociala färdigheter ökas

Paradigmatisk analys Specifik analys, beteendekedja Hör röster ångest Muskel- spänning Lyssnar musik på hög volum = undvi- kande bet. Oro och tankar om föräldrar t.ex. under samtal Hör mindre röster

Relational frame theory 1. Ekvivalense ångest Du Du Mies minnen neg. tankar Jag sämre Osäkerhets känslor Jag är dålig bättre 3. Transformasion av psykologiska funktioner Andra 2 .kombinerad ekvivalense ångest ”Andra” Esine neg. tankar minnen Osäkerhets känslor

Beteendeanalys Hur har klienten försökt påverka/förändra situationen? Hur har han/hon lyckats med det? Tidigare erfarenheter? Man avstår från åtgårder som inte har fungerat

Målsättning Vad vill klienten? Vad vill terapeuten? Samförstånd Vilka mål är möjliga inom angivna tidsgränser?

Uppläggning av interventionen Vilka metoder kan tillämpas? Olika alternativ? Diskussion Vad ska man börja med? Om interventionen inte blir framgångsrik, går man tillbaka till analysen och kompletterar den med de nya uppgifter man fått och utvecklar den

Avtalet mellan terapeuten och klienten Målsättning Eventuella metoder Eventuella förpliktelser Giltighetstid (Möjliga kostnader)

Litteratur på svenska Lars-Göran Öst (red.), 2006: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin