Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter 2010-11-26.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Välkommen till Informationsmöte
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Hur länge har vi haft vi regler?
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Hur lång är en timme?.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Mattis Bergquist
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Vi blir Region Jönköpings län
Thomas Wedegren - Avdelningschef SLL Upphandling
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Välkomna! Program Vad styr offentlig upphandling?
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Tillsammans för en smartare välfärd
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Genomgång inför upphandling
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Presentationens avskrift:

Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter

Offentliga marknaden  500 till 600 mdr!! per år  Varav ca. 350 mdr inom kommuner och landsting  Över 1 miljon personer arbetar i den  upphandlingar görs varje år

SKL Kommentus  Ägs av SKL och 256 kommuner och landsting  Samordnad upphandling på nationell nivå (SKL Kommentus Inköpscentral AB)  Upphandlingskonsulting (AffärsConcept)  Verksamhetsnära informationsprodukter (SKL Kommentus Media)

Vad vill man uppnå med LOU?  Transparens  Likabehandling  Förutsägbarhet  Konkurrens –Viktiga ideal i en demokratiskt samhälle –Skydd mot korruption –Medborgarna vill ha ”skola, vård och omsorg” –Skall LOU-upphandlingar vara en näringspolitiskt stödverksamhet

Konkurrens och ansvar  Storleken i upphandlingsverksamheten medför ansvar –Ansvar för en rättvis process –Ansvar för marknaden man agerar på –Ansvar för att konkurrenssituationen upprätthålls  Men inte ansvar för att göra dåliga affärer!

Förutsättningarna förändras  Ny lagstiftning från 15 juli 2010  Uppstramning mot den tidigare  Ca. hälften upphandlas idag inte på ett tillfredställande sätt eller inte alls  Vissa sektorer är det bara en tredjedel som upphandlas!  I framtiden kommer ”LOU-marknaden” att växa kraftigt  Lagstiftaren kommer inte att acceptera dagens situation

Förutsättningarna förändras  Konkurrenverket blir ny tillsynsmyndighet  Ogiltighetsförklaringar kan göras och marknadsskadeavgift utdömas  Inköpscentral är implementerad i svensk lagstiftning  Affärsmässigheten kommer att öka i upphandlingarna

Vi talar om inköp inte upphandling  Upphandling påminner om anskaffning eller kravlös rekvisition  Mera rättvisande är inköp eller strategiska inköp  Offentliga marknaden anser vi kan spara ca. 50 mdr genom bättre upphandlingar  Offentlig sektor kommer allt mera att börja resonera som näringslivet – hur skapar vi marginalen?

Samverkan mellan kunder och leverantörer  Båda vill göra bra affärer  Leverantören har ett kunskapsövertag om branschen  Leverantörerna konkurrerar med varandra Hur får vi fram den goda affären?

Förstå branschen  Branscher utvecklas –Ekonomi –Teknik –Lagar  mdr upphandlas av relativt små upphandlingsorganisationer  Omöjligt att ha full kontroll över vad som händer i olika branscher  Leveratören har ett ”upplysningsansvar” om hur relationerna kan utvecklas

Förstå kunden  Kroniskt kapacitetsunderskott på upphandlare  Kompetensutveckling pågår i takt med att inköp blir allt viktigare  Välfärden kan idag levereras på flera sätt än vad som tidigare var accepterat –”egen produktion” –Upphandling –Tjänstekoncession –Finansiering –Avstå

Förstå kunden  LOU ställer stora krav –Måste ställa krav som:  Går att utvärdera efter  Ger en god affär  Klarar överprövningar och därmed uppfyller LOU:s krav –Tillfredställa förvaltningarna behov och önskemål –Politiken ställer krav – ex. miljö och etik –Inköp/upphandling kommer att få en mera strategisk roll i framtiden, jmf näringslivet

Goda relationer mellan upphandlingarna  Skilj på anbudsperioderna och umgängesmöjligheterna emellan  Leverantörsmöten  Leverantörsinbjudningar  Presentationer – effektivt med branschorganisationer  Medverka till att branschen utvecklas och presentera förslag

Respekten för utfallen  Alla upphandlare vill göra ett gott arbete och finna den goda affären som uppfyller alla ställda krav  Utvärderingarna blir ibland svåra – men vad är alternativen?  Att göra en upphandling som inte blir överprövad eller garanterat klarar en överprövning, är inte speciellt svårt, men, vill ni ha sådana upphandlingar?  Situationen är mycket annorlunda mot privata näringslivet

Ta hjälp!  Att göra bra inköp är svårt  Att lämna bra anbud är svårt  Bestäm er för om ni vill satsa på att bli stora på den offentliga marknaden!  Den har speciella villkor – bekämpa inte detta – lär er att utnyttja den! Fler borde ta hjälp om man tycker att sektorn är intressant att verka inom

Låta affären styra inte juridiken  LOU är viktigt att förstå och respektera. Inget talar för att den kommer att försvinna. Hela EU lever med denna typ av lagstiftning  Acceptera att det går att göra bra affärer. Vi menar att det går.  Vad är alternativet?  Den goda affären kommer alltid att vinna i långa loppet

Offentliga inköp driver marknaden  Den offentliga marknaden är stor  Den offentliga marknaden är i stor förändring  Branschlogiker kommer att utmanas  Samhällsviktiga krav kommer att ställas ex. miljö, etik, hållbart samhälle

Renhållningsbranschen har oerhört stora möjligheter inom den offentliga marknaden  Ni har redan omfattande affärer med branschen  Ni besitter flera områden som kommer att vara prioriterade i framtiden: –Återanvändning –Återvinning –Hanteringskedjan –Energiproduktion  Ni har mest att förlora på att inte hantera detta på ett affärsmässigt och politiskt korrekt sätt  Stor tillit till den verksamhet ni utövar  Ett hållbart samhälle förutsätter att ert verksamhetsfält hanteras framgångsrikt  Den offentliga marknaden och ni har allt att vinna på ett gott samarbete. Börja att se LOU som en möjlighet till detta inte ett hinder!