Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio 011101.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Nulägesanalys genom frågor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Individuellt lärande tillsammans
Vs..
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Ledarskap och arbetsliv
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
arbetskooperativ Luleå
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Ledningssystem i sjukvården
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Intressenter OL108A.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Orsa kommun Förändringsarbete januari 2010 Date
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Detta är God Vård.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
SALUTOGENT LEDARSKAP.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Respekten för människan
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Motivation is the direction and intensity of effort
Personalpolitisk inriktning
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Välkomna till utvecklinsdagarna för VS - Verksamhetsstöd 8-9 oktober 2007 Sandviks Gård Hälsar Gunilla E Magnusson LiU – ISV - VS Detta är en mall.
Kommunikationsplan för ----
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
”Projects are about People”
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Vem ekonomistyr?.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Förhållningssätten.
Framgång genom lagarbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Hur skapa livskraftiga/resilienta organisationer och ett hållbart arbetsliv? Margareta Oudhuis Presentation Framtidssymposium Skaraborgs kommunalförbund.
Presentationens avskrift:

Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio

margita vainio Vad händer i biblioteksvärlden - vilken roll vill ÅAB ha/ta? håller på traditioner, konservativt modernt, unikt, utvecklingsinriktat föregångare, progressivt, innovativt Förebilder? Konkurrenter? Vem bestämmer riktningen?

011101margita vainio Ledningens perspektiv och förväntningar Kundernas perspektiv och förväntningar Personalens perspektiv och förväntningar Intressenternas perspektiv och förväntningar Värderingar Visioner Strategier

011101margita vainio Hörnstenarna Värden - Vad tror vi på? Visioner - Vad vill vi uppnå? Uppgift - Varför/för vem finns vi till? Strategi - Var lägger vi vår kraft? Förverkligande - Hur arbetar vi? Resultat - Uppnår vi det förväntade?

011101margita vainio Frågor som väntar på nya svar: Är den verksamhet som bedrivs idag relevant? Gör vi dom rätta sakerna? Gör vi dom rätta sakerna på rätt sätt? Vad åstadkommer vi?

011101margita vainio Gemensamma visioner En gemensam engagerande bild av framtiden, verksamhetens innebörd och ändamål. Bör vara förankrad i hela personalen och i alla intressegrupper. Förankras genom kommunikation; förtroende, öppenhet

011101margita vainio The knowledge worker: “What is the organization going to do so that my skills are constantly used to the full and my competence progressively improves?” Today´s employees want to be important members of a successful organization.

011101margita vainio

Att styras utifrån och inifrån teknik ekonomi effektivitet auktoriteter Yttre krav identitet erfarenhet tillit värderingar beliefs lärande kunskap känslor

011101margita vainio Begrepp för kunskapsorganisationer ”Intellektuellt kapital” –personalens kunskap, kompetens och kreativitet i centrum (Ståhle) ”Lärande organisationer” –5 discipliner (Senge): tänkandet, omvärlden, visionen, lärandet, ledarskapet - indikatorer på framgång ”Knowledge management” –delaktighet, ”sharing", relationer, förtroende, ömsesidighet, olika typer av kunskap

011101margita vainio kunden 1. hierarkier 2. processer 3. nätverk

spontanitet kontroll definierade förutsägbara öppna oförutsägbara RELATIONER KOMPETENSER mekaniska organiska Dynamiska organisationer kompetensmiljöer

Processer Ledarskap Lärande Organisation Produkter Kvalitetsas- pekter

011101margita vainio Förändring no progression without regression no construction without destruction förändring är en lärande process - sågar sig fram motstånd mot förändring förekommer alltid - bör förekomma! A B OBS! Black-box glass-box

011101margita vainio Ledarskap Att skapa förtroende Att inspirera till motivation Att stimulera intellektuellt Att möta den enskilda människan Att förstå sig på –tiden –verksamheten –människor

011101margita vainio Visionär Utvecklare Auktoritet

011101margita vainio Du som är ledare: fråga dig själv och diskutera med andra Hur kan jag stöda mina medarbetares utvecklingsprocess? Hur kan jag skapa bättre dialoger? Hur kan jag frigöra positiv energi? Kan jag ändra på mitt eget förhållningssätt?

011101margita vainio Två faror som hotar världen ordning och oordning Tack!