2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Brukarfokus i biståndshandläggning
Österbotten.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Exempel utifrån ett antal målområden
Kompetensombudsträff
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SET Social Emotionell Träning
UTBILDNING AV BEDÖMARE INOM FRISTÅENDE EXAMENSSYSTEMET
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Riktlinjer för presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
Processorienterat förbättringsarbete
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
Göteborg Härryda Mölndal
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
S T U K S Ä T E I L Y T U R V A K E S K U S S T R Å L S Ä K E R H E T S C E N T R A L E N R A D I A T I O N A N D N U C L E A R S A F E T Y A U T H O R.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demens och tidshjälpmedel
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Med fokus på välbefinnande i arbetet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Bedömarutbildning. Examensnivåer för fristående examina Yrkesinriktad grundexamina Ger breda grundläggande yrkesfärdigheter inom en bransch. Yrkesexamen.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Bakgrund ”En nationell cancerstrategi för framtiden” SOU 2009:11 Viktiga förbättringsområden- psykosocialt stöd och rehabilitering Sex regionala cancercentrum,
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Lära för livet!.
Något att tänka på när man söker pengar
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Presentation Vård och omsorgscollege
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

2008

VUXENUTBILDNING OCH FORTBILDNING Läroplansbaserad utbildning Yrkesinriktad grundexamen (120 sv.) Förberedande utbildning + fristående examina enligt en personlig inlärningsplan Yrkesinriktad grundexamen Yrkesexamen Specialyrkesexamen ( exempel specialyrkesexamen i äldreomsorg) Fortbildning/kortkurser som inte leder till examen http://fortbildning.syi.fi

Antal vuxenstuderande 310 vuxna studerar för en yrkesinriktad grundexamen studerande motsvarande ca 120 stud.årsverken finns inom tilläggsutbildningen 195 läroavtalsstuderande förbereder sig för en fristående examen 30 personer studerar inom arbetskraftspolitisk vuxenutbildning årligen deltar ca 2500 personer i fortbildningskurser som inte leder till examen utöver detta arrangeras utbildning inom olika projekt och som yrkeslärarfortbildning

PERSONLIG TILLÄMPNING I TRE STEG VID SVENSKA YRKESINSTITUTET Förvärvandet av yrkesskicklighet Ansöknings- skedet Avläggande av examen KARTLÄGGNING av studerandes/ examinandens tidigare kunskap o. erfarenhet OCH PLANERING av studierna samt hur man förvärvar de kunskaper som krävs PLAN FÖR EXAMENS-TILLFÄLLEN var, hur och när genomförs examens- tillfällen ? ERKÄNNANDE F E R X I A S M T E Å N E N D E INLÄRNINGS-PLAN hur förvärva den yrkes-skicklighet som krävs? Handledning under hela examensprocessens gång

Nationellt överenskomna krav på kunnande som bas för ett kvalitativt arbete inom äldreomsorgen (definieras i grunderna för examen) Grunder för fristående examen SPECIALYRKESEXAMEN I ÄLDREOMSORG Examensgrunder. Utbildningsstyrelsen 2002 Edita Prima Oy www.oph.fi Kartläggning av kunnande enligt mål och kriterier för bedömning i examensgrunderna www.jagkan.fi

Att arbeta enligt värderingarna (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) • identifierar åldringens värderingar och attityder och förstår betydelsen av dessa både professionellt och interaktivt reder ut äldreomsorgens värden och begreppet åldring identifierar de etiska principer som i bakgrunden påverkar det egna och arbetskollektivets arbete och kan diskutera dessa inom arbetskollektivet baserar sin egen professionella verksamhet på äldreomsorgens värdegrund och motivera mångsidigt sitt eget arbetssätt och sina val.

Arbete som respekterar åldringens självbestämmanderätt och värdighet (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) beaktar åldringens erfarenheter och levnadshistoria respekterar åldringens eget beslutsfattande ger värdighet och innehåll åt åldringens liv identifierar, förhindrar och ingriper vid osaklig verksamhet (t.ex. fysisk eller psykisk verksamhet som sårar åldringen eller försummelse av vård).

Att använda sig av information och datasystem (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) att i det dagliga arbetet använda sig av information och datasystem som berör det egna området och att använda sig av dem vid utveckling av verksamheten skaffar information för att ge råd och handledning åt åldringen och de anhöriga.

Att registrera och rapportera samt muntligt och skriftligt presentera uppgifter som berör arbetet (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) tydlig muntlig och skriftlig rapportering och presentation om frågor som berör det egna och arbetskollektivets arbete samt det multiprofessionella samarbetet kommunicerar tydligt och sakligt och åskådliggör presentationen lämpligt anpassar presentationen till åldringarnas och deras anhörigas behov kan presentera exakt och aktuell information.

Att stöda rehabilitering av åldringen (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) hör åldringen och de anhöriga/när stående och gör dem delaktiga genomför tanken om att man utgår från åldringen och från resurserna, stöder funktionsförmågan och förmågan att klara sig självständigt stöder självförtroendet och en positiv jagbild genomför inom ramen för det multiprofessionellt samarbetet den övergripande rehabiliteringsprocessen för åldringen ger med hjälp av fysiskt, psykiskt, socialt och andligt stöd åldringen, rehabilitering och en meningsfull vardag.

Att använda sig av centrala rehabiliterings- och terapimetoder (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) har ett arbetssätt som befrämjar rehabilitering använder sig av validationsmetoden tillämpar under handledning vårdmetoderna för utmanande beteende använder sig av den kognitiv-behavioristiska rehabiliteringsmetoden använder sig av konst-, musik- och reminiscensmetoden använder sig av metoder som befrämjar funktionsförmåga och rörlighet använder gruppsituationer arrangerar andliga andaktsstunder som bygger på övertygelse.

Ett rehabiliterande arbetssätt i olika verksamhetsmiljöer (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) har kännedom om hur demenssjukdomar förebyggs har kännedom om målsättningen för rehabilitering av dementa beaktar betydelsen av demenssjukdomars sjukdomsförlopp för åldringen och för de anhöriga/närstående känner till och beaktar den dementas levnadshistoria utvecklar den fysiska miljön så att den befrämjar funktionsförmågan använder sig av validationsmetoden befrämjar ett meningsfyllt liv och en stimulerande verksamhet och rörlighet kommer överens om bedömning och bedömningspraxis

Att ge handledning om användning av hjälpmedel (exempel från examensgrunderna för specialyrkesexamen i äldreomsorg) har kännedom om anskaffningsprocessen för hjälpmedel handleder i användning av hjälpmedel för att göra vardagen meningsfull, till stöd för åldringens funktionsförmåga, trygghet och förmåga att klara sig själv ständigt (till exempel hjälpmedel för att kunna rör sig, för att kunna höra, se, tala och för de dagliga sysslorna och för rekreation) handleder i användning av hjälpmedel för att kunna behärska apparater i omgivningen (till exempel larm- och signalanordningar, trygghetstelefoner, spisar och material) handleder i användning av hjälpmedel för att sköta de sociala kontakterna (till exempel telefon, hjälpmedel för sexualitet)

Exempel på hur en resultat av en kartläggning kan se ut om den görs i en enhet inom äldreomsorgen

TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ Kompetens och yrkeskunnande i äldreomsorgen 214/519/2007 Svenska yrkesinstitutets enhet för fortbildning och utveckling samarbetar med arbetslivet enligt en policy, som baserar sig på kontinuerlig dialog med arbetslivets samarbetspartners. Enhetens för fortbildning och utveckling målsättning är att tillmötesgå arbetslivets behov av olika åtgärder som stöder personalutveckling på ett sätt som gagnar både den enskilda människan och organisationen hon är verksam i. Enheten för fortbildning och utveckling arbetar målmedvetet med social- och hälsovårdsbranschens arbetsplatser i regionen för att medverka till en kvalitativt god vård- och omsorg, genom att fortbilda personalen enligt dekvalitetsnormer eller kriterier för vård- och omsorgsbranschen enligt de behov som finns. I förverkligandet strävar man efter att nå en samstämmighet med organisationens personalstrategi och målsättningar för verksamheten.

Internationell verksamhet 53 internationella projekt (2005-2006). 76 projekt partners. Studerande mobilitet 12.1 %, 2006 (6.2 %, 2002) Undervisnings- och övrig personal (extern finasierad) 17.2 % (2003) >21,2 % (2006). Utländska gäster, total 200-250 (2006). Målsättning 2007/2008: Studerande mobilitet 10-15 % Undervisnings- och övrig personal 20-25 %

Exempel inom NORDPLUS VUXEN Mobilitet: NPV Färöarna (2006-2-MA- 102) NPV Vård i Västerbotten (2006-1-MA-101) NPV Vuxenpraktik Stockholm (2006-1-MC-101) NPV Bildkonst på Island (2006-2-MC-101) NPV Studiebesök: Vidarkliniken (2006-2-MA-102) Nätverksprojekt: Lära av varandra (2004-1-SA-103) Företagsamhet inom vården. (2004-1-SA-104). NPV Gröna rum inom rehabiliterande och aktiverande äldreomsorg (2006-1-MB-103) Utvecklingsprojekt: Företagsamhet inom vården – kompetensutveckling (2005-1-SB-103). Kultur inom den nordiska vården (2006-1-SA-102).

Kontaktuppgifter: Elisabet Borgar HVM, SVL, lektor, fortbildningsplanerare Svenska yrkesinstitutet Kungsgårdsvägen 30 A 65380 Vasa Finland Tel +358-6-324 2321 Mobile +358-50-336 8281 elisabet.borgar@syi.fi