Rektorer ska, rektorer bör och rektorer gör

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Välkommen till Rönnbyskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Vår resa inom pedagogiken
Förskoleklassen på Södermalms skola
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Socialpsykologi.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Skyldigheter och rättigheter i skolan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Disposition och utgångspunkter
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Bör staten styra skolan?
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Elevdemokrati i praktiken
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Sociologi Introduktion.
SWOT-analys av affärsområde grundskola
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Mål och styrning Läroplansmålen
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

Rektorer ska, rektorer bör och rektorer gör Ulf Leo Ulf.leo@soclaw.lu.se Rektorer ska, rektorer bör och rektorer gör Skoleledere skal (ifølge Opplæringsloven) Skoleledere bør (profesjonelle normer) Skoleledere gjør (handlinger)

Rektorer bör och rektorer gör - En rättssociologisk studie om att identifiera, analysera och förstå professionella normer Ulf Leo, Lunds universitet Lärare grundskola Rektor grundskola

Child rights, Classroom and School Management Implementation of the Convention on the Rights of the Child

Plan Vad är normer? Rektorers professionella normer Två vägar för rättstillämpning Skolledares ledning av demokratiuppdraget Att synliggöra normer Är du medveten om vilka normer som styr dig i din roll som rektor? Är du medveten om vilka normer som styr din verksamhet?

Rektorer ska Rektorer bör Rektorer gör Relationen mellan rektor och lagen – lagen och rektor Skollagen - ny Läroplaner - nya Rektorer ska Rektorer bör Rektorer gör rättsliga normer professionella normer handlingar

Vad är normer? Staten reglerar beteenden med lagar, alltså rättsliga normer, och samhällen reglerar beteenden med sociala normer (Hechter och Opp 2001) Man kan se normer som ett socialt kitt som binder ihop organisationen och starka normsystem kan främja eller hindra förändringsarbete (Elster 1992 och Miskel 2008).

Normer är svåra att studera De flesta normer är inte medvetna, de är internaliserade: “the operations of norms are at a large extent blind, compulsive, mechanical and unconscious” (Elster 1992)

Vad är normer?

Normföljare

Normföljare

Normföljare

Normbrytare Förändringsagent / Change Agent

Rektorer ska Rektorer bör Rektorer gör Relationen mellan rektor och lagen – lagen och rektor Skollagen - ny Läroplaner - nya Rektorer ska Rektorer bör Rektorer gör rättsliga normer professionella normer handlingar

Tre essentiella attribut - att identifiera normer Handlingsanvisning Socialt reproducerad Hechter & Opp, 2001 Posner, 2007 Durkheim, 1895 Homans, 1969 Rommetveit, 1955 Elster,1992 Ajzen & Fischbein, 1980 Therborn, 1993 Omgivningens förväntningar på det egna beteendet (Hydén & Svensson, 2008)

Essens 1 Normer är Handlingsanvisningar Handlingsdirektiv Imperativ Jag ska… Jag bör… Ex. Rektorer bör hålla tal vid skolavslutningar Det finns många ”Rektor bör…”

Essens 2 Omgivningens förväntningar på det egna beteendet. Rektorer känner förväntningar från personal, elever, kanske föräldrar - och håller tal Hur påverkar förväntningar rektorer? (”korstryck”)

Essens 3 Normer är socialt/professionellt reproducerade Kommunicerade Spridda Rektorer har sett andra rektorer hålla tal Hur reproduceras ”handlingsanvisningarna” så att de blir rektorers normer?

Varför behövs skolledarnormer? Rättsliga normer Skollag ”ramlag” ska tolkas leda till handlingar Läroplaner… Professionella normer Professionella handlingar

§ Rektor ska… Skollag 2010:800 Ger nya lagar nya professionella normer § Rektor ska… Skollag 2010:800 Ger nya lagar nya professionella normer? Läroplanerna, ”Förskolechefens/Rektorns ansvar” Vilka professionella normer blir det?

Rättsliga normer ska tolkas Rektor ska… § Två vägar: 1. Formella beslut 2. Målhävdande ledarhandlingar

1. Formella beslut Rektorn beslutar om sin enhets inre organisation … (kap. 1) Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds (kap. 3) Rektor beslutar om åtgärdsprogram (kap. 3) Vilka professionella normer utvecklas?

2. Målhävdande ledarhandlingar Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. (Skollagen kap. 1, § 5)

Rektorer bör och rektorer gör En rättssociologisk studie om att identifiera, analysera och förstå professionella normer - för ledningen av skolans demokratiuppdrag Metod att identifiera normer: Enkäter – individuella intervjuer - fokusgrupper Vad gör rektorer? Hitta mönster. (§) Vilka ”bör” / handlingsanvisningar finns? Hur ser förväntanstrycket ut? Vilka tecken på professionell reproduktion/ kommunikation/spridning finns?

Rektorer bör och rektorer gör en studie av rektorers professionella normer Ledning av skolans demokratiuppdrag: Rektorer bör få personalen delaktig eller peka med hela handen Rektorer bör vara medlare eller konfliktlösare när det finns olika åsikter Rektorer bör arbeta för likabehandling, mot kränkningar, i ”en skola för alla” Rektorer bör styra resursfördelning grundad på rätten till särskilt stöd Rektorer bör vara närvarande i verksamheten Rektorer bör ha god självkännedom, reflektera och veta sina starka och svaga sidor (Leo 2010)

1. Rektorer bör få personalen delaktig eller peka med hela handen få med allas åsikter, även barnens, innan viktiga beslut fattas vara tålmodiga och uthålliga för att få långsiktighet i arbetet och våga ta beslut vara tydliga genom att stå för sina åsikter, ha egna mål och visioner Konsensuskultur!

2. Rektorer bör vara medlare eller konfliktlösare när det finns olika åsikter Lyssna på parterna var för sig Sammanför och stöd kommunikation Förväntanstrycket! Att vara domare? Rektor som medlare eller ledare?

3. Rektorer bör arbeta för likabehandling, mot kränkningar, i ”en skola för alla” Rektors särskilda roll – konflikt mellan individ och grupp Förhindra alla kränkningar (även när den som kränker blir kränkt)

4. Rektorer bör styra resursfördelning grundad på rätten till särskilt stöd Alla lärare som speciallärare? ”Ska vi ändra på oss? Det är ju eleven som ska ändra på sig.” Ekonomin styr Speciallärare viktigaste resursen

5. Rektorer bör vara närvarande i verksamheten Är det en handlingsanvisning? Rektorer bör… Upplever rektorer omgivningens förväntningar, att de bör…? (Varifrån) Är den professionellt reproducerad? Kommunicerad och spridd? (Hur?)

Från norm till handling Leder normen rektorer bör vara närvarande i verksamheten till handling?

Norm Från norm till handling? Kunskap Möjligheter Vilja Värde Kognition Kunskap Vilja Norm Möjligheter Hydén-Wickenberg (Se också Leo 2010) Systemvillkor

6. Rektorer bör ha god självkännedom, reflektera och veta sina starka och svaga sidor Att lära genom reflektion Att lära av möten med andra Att synliggöra sina handlingar Att synliggöra normer

Problemområde 1: Handlingsanvisningarna Många – vilken norm ska jag följa?

Problemområde 2: Förväntanstrycket Skollagen Läroplaner Kursplaner Skolverket Skolinspektionen Lärare på egna skolan Lokala styrdokument R Skolchef Förvaltning/koncern Övrig personal elever Skolledarkollegor på egna skolan Andra skolledarkollegor vårdnadshavare

Problemområde 3: Professionell reproduktion? Handlingsanvisningar kommuniceras och sprids Rektorer ska – bör – gör R .R lärare lärare. Formella och informella nätverk, rektorsprogram, rektorslyft.

? Rektor ska Rektor bör Rektor gör Relationen mellan rektor och lagen – lagen och rektor Skollagen 2010:800 Läroplaner ? Rektor ska Rektor bör Rektor gör rättsliga normer professionella normer handlingar

arbeta ämnesövergripande Att synliggöra normer – på vår skola brukar vi… Uttalade/ synliga normer Outtalade/ osynliga normer Normer som stödjer önskvärd utveckling arbeta ämnesövergripande   Normer som inte stödjer önskvärd utveckling

Att synliggöra normer – på vår skola brukar vi… Uttalade/ synliga normer Outtalade/ osynliga normer Normer som stödjer önskvärd utveckling   Normer som inte stödjer önskvärd utveckling lägga scheman som passar lärarnas personliga behov

Att synliggöra normer – på vår skola brukar vi… Uttalade/ synliga normer Outtalade/ osynliga normer Normer som stödjer önskvärd utveckling   Normer som inte stödjer önskvärd utveckling