Från språkundervisning till språkfostran - LP 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Pedagogisk verksamhetsidé
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Den svenska förskolan.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
NEUROPSYKIATRISK COACH
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vård- och omsorgs-(college)
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Det nationella digitala biblioteket
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Helsingfors stad, svensk dagvård Värdegrundsarbete 14-15
Arbetsgruppens förslag till allmänna riksomfattande mål och timfördelning för den grundläggande utbildningen Maj-Len Engelholm SV
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
MINORITETSSPRÅK.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
LÄROPLAN 2016 Fortbildningsdag i S:t Olofsskolan
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
För kunskap och bildning Revidering av läroplanen för den grundläggande utbildningen i Finland VAD? HUR? VARFÖR? Nordiskt ledarforum Utbildningsstyrelsen.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Verksamhetsbeskrivning
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Från språkundervisning till språkfostran - LP 2016 SRO Hanaholmen den 28 juli 2014 Från språkundervisning till språkfostran - LP 2016 undervisningsråden Terhi Seinä Paula Mattila

Paula Mattila Terhi Seinä Anu Halvari Kristiina Ikonen Anna-Kaisa Mustaparta Ingelisa Wikholm

Den allmänbildande utbildningen revideras: Läroplansarbetet 2012–2017 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Grunder för lp för förskoleund., den grundl.utb. och påbyggnadsund. Lokal lp Grunder för lp för gymnasiet Lokal lp Utb. som förbereder för gymnasiet Lokal lp Grunder för grundl.utb för vuxna och grunder för gymnasieutb. för vuxna Lokala lp Grunder för grundl. konstundervisning Lokal lp

UNDERVISNING OCH LÄRANDE SKOLANS LÄROPLAN och årsplanen som bygger på den KOMMUNENS LÄROPLAN Lokala behov och riktlinjer Läromedel utbildning Lärar- Kvalitetskriterier Grunder för läroplanen Statsrådets förordning om mål och timfördelning Lag och förordning om grundläggande utbildning

Det centrala målet med revideringen Att tillsammans skapa bättre förutsättningar för skolans fostrande arbete meningsfullt lärande för alla elever en hållbar framtid

Revideringens betydelse och förutsättningarna för att den lyckas Skolans viktiga roll – eget ansvar för val och handlingar som formar framtiden Bra utgångspunkter för framtidsarbete Tydliga normer Fungerande grunder och läroplaner Kompetent, etiskt orienterad och engagerad personal Identifiering av interna utmaningar Det fostrande arbetets och verksamhetskulturens betydelse – välbefinnande är en förutsättning för lärande och utveckling Barnens/Elevernas roll Pedagogik: IKT, webbmiljöer – digital lärmiljö Nivå på lärande och kompetens

http://www.oph.fi/lp2016 Startsida med nyheter Mål Tidtabell Arbetsgrupper Stöd för det lokala arbetet Utkast Blogg

VAD ANSÅG ELEVERNA? "Vi tycker att revideringen går i rätt riktning. Allt beskrivs tydligt och planen innehåller många viktiga saker." "Riktningen är rätt och läroplanen ändrar inte för mycket, men det som ändrar blir ändå annorlunda, bättre och mångsidigare." "Vi tycker att texten mera kunde betona viktigare frågor, som till exempel att alla barn är olika och har olika målsättningar." "Det viktigaste är att kunna ta hand om sig själv, kunna arbeta och påverka samt ta ansvar och delta." "Det är viktigt att ta hänsyn till elevernas åsikter". "Man kunde i mindre grad bestämma om elevernas arbetssätt utan att fråga eleverna, det står mycket om det."

1 Språkämnen, gemensam inledning, innehåller begreppet Språkfostran Lärokurser för andra språket och litteratur Fi/sve för språkliga minoriteter enligt grundlagen 2 Lärokurser för modersmål och litteratur 4 Främmande språk, Finska mm och litt. engelska Svenska mm och litt. Andra europ. språk Samiska mm och litt. Utomeuropeiska språk Teckenspråk mm och litt. romani m. och litt. samiska Annat m latin 3 Det andra inhemska språket finska svenska f2 ja litt. fi /sve för samer Sve för teckenspråkiga sve2 ja litt. Fi för teckenspråkiga samiska 2 och litt.

Främmande språk, det andra inhemska språket och samiska som främmande språk Arbetsgruppen för främmande språk har som uppdrag att utarbeta ett utkast till den del av läroplanen som omfattar lärokurserna i främmande språk och det andra inhemska språket för årskurserna 3–9 samt ett förslag till stödmaterial i nämnda lärokurser. Innehållet indelas strukturellt i årskurserna 3–6 och 7–9. Gruppen ska i sitt arbete ta hänsyn till och sträva efter en integrerad språkfostran i samarbete med andra arbetsgrupper i språk. Arbetsgruppen ska också utarbeta ett förslag till hur mål, innehåll och pedagogiska modeller i språk och kommunikation kan ta sig uttryck i förskoleundervisningen 7.4.2017

. Ordförande: opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta Medlemmar: rehtori Jari Aarnio, Tampereen yliopiston normaalikoulu lehtori Anne Ainoa, Viikin normaalikoulu, Helsinki timlärare i huvudtjänst Sonja Biese, Gymnasiet Lärkan, Helsingfors stad opetusneuvos Anu Halvari, Opetushallitus opetusneuvos Kristiina Ikonen, Opetushallitus professori Heini-Marja Järvinen, Helsingin yliopisto projektisuunnittelija Annamari Kajasto, Helsingin opetusvirasto professori Ritva Kantelinen, Itä-Suomen yliopisto lehtori Sanna Karppanen, Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki lehtori Irene Kilpi, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen yksikkö lehtori Terhi Lahdenpohja, Nummenkylän koulu, Hämeenlinna espanjan opettaja Carmen Lehtonen, Kartanonkosken koulu, Vantaa opetusneuvos Paula Mattila, Opetushallitus luokanopettaja Pia Näsman-Hao, Meilahden ala- ja yläaste, Helsinki professor Michaela Pörn, Åbo akademi, Vasa ohjaava opettaja Eija Ruohomäki, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut lehtori Olli-Pekka Salo, Jyväskylän normaalikoulu lehtori Tiina Salomaa, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu opetusneuvos Terhi Seinä, Opetushallitus lehtori Virpi Seppälä-Pekkanen, Helsingin normaalilyseo opetusneuvos Ingelisa Wikholm, Opetushallitus

De centrala förändringarna i timfördelningen inom den grundläggande utbildningen A1-språk 8+8 årsveckotimmar > 9+7 B1-språk 6 > 2+4 tidigareläggs från åk 6 lärarbrist Minister Kiurus svar på frågan om övergångsarrangemangen i maj:tre års övergångsperiod gymnasiets timfördelningsbeslut?

Riktlinjer för utveckling av skolans verksamhetskultur En lärande organisation Ansvar för miljön och en hållbar framtid Lokala komplette-rande aspekter Kommunika-tion och mångsidiga arbetssätt Välbefinnande och en trygg vardag Delaktighet och demokrati Kulturell mångfald och språkmedveten-het Verksamhetskulturens betydelse för elevernas tillväxt och lärande betonas i läroplansutkastet. Riktlinjerna som styr utveckandet av verksamhetskulturen beskrivs med följande nyckelord: lärgemenskap, interaktion och mångsidiga arbetssätt, delaktighet och demokrati, välbefinnande och en trygg vardag, kulturell mångfald och språkmedvetenhet, ansvar för miljön och inriktning på en hållbar framtid. Dessutom behövs i man i verksamhetskulturen beakta lokala särdrag, som kan bidra till utveckling av verksamhetskulturen.

Mål och mångsidiga kompetenser Vardags- kompetens Kulturell och kommunikativ kompetens Multi-litteracitet Digital kompetens Arbetslivs-kompetens och entrepenör- skap Delaktighet och hållbar utveckling Förmåga att tänka och lära sig Mål och mångsidiga kompetenser Att växa som mänska och samhällsmed-borgare Förutom mål för undervisningen i enskilda läroämnen har den grundläggande utbildningen också mål för den mångsidiga kompetens som ska genomsyra hela undervisningen. Kompetensen indelas i sju delområden. Att tänka och lära sig att lära sig; tänka ur olika synvinklar, våga uttrycka sina tankar, argumentera, dra slutsatser, nyfikenhet att lära sig mera (livslångt lärande) Kulturell kompetens; uppskatta sin livsmiljö, sin bakgrund, respektera andra kulturer och synsätt, utöver undervisningsspråket minst två språk, uttrycka sina känslor Ta hand om sin vardag, sin hälsa. Multilitteracitet (vidgad textkompetens)innefattar: Förmåga att tolka och producera olika slag av meddelanden. Läsfärdighet, skrivfärdighet, numerisk läsförmåga, bildkunskap, mediekunskap och digital kompetens. Eleverna ska få färdigheter att använda informations- och kommunikationsteknik som en del av undervisningen i alla ämnen. Eleverna ska få lära sig uthållighet, att planera sin tid och kännedom om studie- och yrkesval. Eleverna ska få möjlighet att delta i planering av det dagliga arbetet, att påverka beslut och att ta ansvar för sig själv och andra. Utvecklingen av kompetens förutsätter ämnesöverskridande samarbete och behandling av frågor som är viktiga för eleverna Beskrivningen av kompetens utgår från statsrådets förordning och från förändringarna i verksamhetsmiljön

Helhetsskapande undervisning och mångvetenskapliga lärområden Samarbete mellan olika läroämnen och med utomstående samarbetsparter Mål för fostran och undervisning Verk-sam-hets-kul-tur Värden Syn på lärande Skolarbete   Läroämne Läroämne LO   Mångsidiga kompetenser   För att skapa mera helhetsbetonad undervisning ska en del av undervisningen ske i form av lärområden (teman, ämneshelheter), Det betyder att man över läroämnesgränserna studerar olika teman eller företeelser i den verkliga världen som helheter. Elevernas studier ska innehålla minst ett lärområde per läsår. Lärområdena planeras på skolan utgående från principerna för utvecklandet av verksamhetskulturen och avspegla värdegrunden och synen på lärande. De ska utgå från målen för fostran och undervisning och främja utvecklingen av mångsidig kompetens. Lärområdenas namn, mål och innehåll besluts lokalt. De ska vara intressanta och betydande ur elevens synvinkel . Ska hjälpa till med att gestalta hur saker man lär sig inom olika läroämnen hänger ihop med varandra och med det riktiga livet. Öka möjligheten att förstå växelverkan och samband mellan olika fenomen.

Ajankohtaista: Peruskoulun vieraiden kielten arviointi 2014 (9.lk) englanti, ruotsi, saksa, ranska, venäjä European Label - Kielten laatuleima 2014 www.polkka.info SPRÅKKIMPPA OPH:n Hyvät käytännöt –sivusto

ECML Centret för moderna språk Graz http://www. ecml ECML Centret för moderna språk Graz http://www.ecml.at Europeiska språkdagen 26.9. - materialbeställningar UBS

FORUM FÖR SPRÅKFOSTRAN KIELIKASVATUSFOORUMI 27-28.10.

Glädjen att lära sig föds ur förundran Den vackraste och djupaste känslan vi kan uppleva är känslan av det gåtfulla. Ur den föds all sann konst och vetenskap. Den som är främmande för denna känsla är så gott som död. Albert Einstein

Tack! terhi.seina@oph.fi