Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer"— Presentationens avskrift:

1 Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
BORGÅ/ Möte 2. Siv Saarukka

2 LEDER ARBETET PÅ SKOLAN
Topp Grupp Borgå (Ordförandena för teamen, de svenska) samt våra projektledare (Kunnig, specialundervisning, kvalitet). Föra samman dessa viktiga mänskor och leda arbetet framåt med målet att dessa olika mänskor känner till den andras verksamhet, kan dra nytta av varandra, får stöd för sitt eget arbete och känner att de jobbar för en gemensam sak.> MENTORS-PROGRAM LEDER ARBETET PÅ SKOLAN REKTOR LÄRARKÅREN LEDER ARBETET LOKALT SKOLUT-VECK-LING UTVECKLINGS-BEHOV FORTBILDNING SKOLDIREKTÖREN LÄRAREN LÄRANDE KOMPETENS VÄLBEFINNANDE LEDARSKAP UTVECKLA SIN EGEN UNDERVISNING SEMINARIER Skiss av Bob Karlsson + Borgå tillägg

3 Topp Grupp Borgå Marcus Johan Ö Niklas Johan L Åsa Ulrica Carola
TEAM LEDAR-TEAM Kunnig Specped Kvalitet Gymn PROJEKT Johan Ö Niklas Johan L Åsa Målet att dessa olika mänskor känner till den andras verksamhet, kan dra nytta av varandra, får stöd för sitt eget arbete och känner att de jobbar för en gemensam sak. (RL) Ulrica Carola Katarina Tiina Tove Maria Cecilia Topp Grupp Borgå

4 Utvecklingsplanens struktur; Ubs modell
Verksamheten granskas ur fyra olika synvinklar; elevens lärande, personalens kompetens, hållbart välbefinnande samt ledarskap. Utvecklingsarbetet inleds med att utvärdera nuläget inom varje område. Som stöd för arbetet har stödfrågor utarbetats. Utgående från lägesbeskrivningen väljs de lokala konkreta utvecklingsobjekten. Kan ses som en fortsättning/konkretisering av arbetet med kvalitetskriterierna.

5 LÄRANDE I vilka utvärderingar av inlärningsresultat har vi deltagit?
Exempelfrågor I vilka utvärderingar av inlärningsresultat har vi deltagit? Vilka åtgärder har vi vidtagit utgående från utvärderingsresultaten? Utvecklingsobjekt 1-2 Åtgärder Ansvar Tidtabell Utvärdering

6 HÅLLBART VÄLBEFINNANDE
PERSONALENS KOMPETENS HÅLLBART VÄLBEFINNANDE LEDARSKAP

7 Personalens kompetens
EXEMPEL: Ett utvecklingsämne (MO) i ljuset av analys- och utvärderingsprocesser Elevens lärande Personalens kompetens Välbefinnande Ledarskap Modersmålet Skolspråk Exempel på hur ett visst ämne kan lyftas fram

8 LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS
Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning NULÄGET UTVÄRDERAS Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS

9 LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS
Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning UTVECKLINGS-OBJEKT I X-SKOLA Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS

10 LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS
EXEMPEL på utvecklingsobjekt: Modersmålet LÄRANDE LEDARSKAP Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning MODERSMÅLET SKOLSPRÅK Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS


Ladda ner ppt "Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer"

Liknande presentationer


Google-annonser