Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september 2007 www.ltu.se/samverkan Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september 2007 www.ltu.se/samverkan Open.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Källbystugans kvalitetsarbete
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Mål och betygskriterier
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ta ställning och handla!
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Det reflekterande samtalets inre liv
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september Open Space Seminariepass 1

Sempass 1 1. Samverkan: mindre/mellanstora företag och studenter/universitet Branschvisa minimässor (studenter - mindre/mellanstora företag) Mentorsföretag/mentorer (hela studietider även på gymnasienivå) Priodisk - skola, näringsliv Samverkan på individnivå Bryta strukturer inom skola/universitet för näringslivspåverkan på innehållet

Sempass 1 2. Vilken nytta kan företagen ha av att samarbeta med förskola/skola? Varför har inga företagare valt att diskutera denna fråga? Endast skolfolk som varit delaktiga i denna frågeställning?.… men såhär tänkte vi Återväxt i form av arbetskraft/entreprenörer Ungdomar kan utgöra testgrupper/produktutvecklare! PR - publicitet i tidningar/massmedia Gratis arbetskraft? Måste skolan tänka om? Har vi ”missbrukat” prao o.d?

Sempass 1 3. Hur skapar vi meningsfull samverkan där nyfikenhet och kreativitet utvecklas och tas tillvara? Möjligheter utan begränsningar Meningsfull praktik, få en utmaning att bita i som kräver eget tänk Mod och tillit Att få ha vilka frågor man vill Inte för mycket fokus på rätt eller fel Entreprenörs-”kurs” från lågstadiet till gymnasienivå Lärobokens makt Rädslor

Sempass 1 4. Hur och var knyts och utförs samverkan mellan skolan och omvärld/näringsliv rent konkret/praktiskt? En ledare (rektor) som tror på dig och en röd tråd och gemensam vision. Den här visionen har vi, om du inte är med måste vi hjälpas åt att hitta rätt väg, eller måste du hitta nytt jobb. Lägg alla mål på bordet så inser du att målen tangerar varandra i många ämnen. Då inser man att man kan gå ut i samhället och bland företagare, och ändå ge barn och ungdomar var de behöver. Gemensam plattform: Små företagare har heller inte råd att gå ifrån för att komma till skolan. Sök bidrag! Virtuella nätverk Vi vet inte vad vi möter om två eller fem år. FORTS nästa sida

Sempass 1 4. Hur och var knyts och utförs samverkan mellan skolan och omvärld/näringsliv rent konkret/praktiskt? Börja på föräldramöte: se vilka företag du har bland föräldrar. Ta fram problem bland barn och låt dem lösa dem. Låt dem misslyckas. Varför gick det dåligt/bra? Elevernas egenintresse spånar du vidare på. Vi måste hitta kanaler åt eleverna att komma ut med sina idéer. Näringslivet måste berätta för barnen vad de behöver för att kunna jobba på deras företag. Hur ser klassrummet ut i förhållande till företagarrummet? Man behöver inte bli företagare, du kanske kan försörja dig inom äldrevård, vård eller andra arbetsplatser.

Sempass 1 5. Behöver skolan ha kontakter med arbetsplatsen? Scanna av! BaslägerReflektion ”Tag-kontakt-verktyg” Förhållningssätt

Sempass 1 6. Gruvan? Samhället beredd? Hur kommer skolan med i planeringen? Gemensam strategi för Pajala Skapa politisk enighet Involvera många aktörer Tänk globalt (bl.a. Arbetskraft) Samla kloka erfarenheter ex. Orsa Involvera hela samhället ”Skolan” tar initiativet

Sempass 1 7. Hur mötas på ett bra sätt? Skola och näringsliv. Ingen grupp formerades

Sempass 1 8. Hur identifiera gemensamma utmaningar att samverka kring? Få andras synvinklar Olika erbjudanden för olika deltagare: –Kompetensutveckling och gratis marknadsföring för företagare, anställda –Praktik, exjobb, arbete eller nyföretag för studenter, elever Olika kanaler för olika deltagare: –Företagare: branschorganisation, vuxenutbildning (universitet hakar på) –Studenter: kurser, frivilligpraktik, sommarkontor… Meningsfullt, annars inget intresse Company matchmaking -> ”Need Matchmaking” Hur fixar vi tillsammans? Nu är det många som fixar: kommun, skola, branschorganisation, företagare… Vem balanserar aktörernas samverkan? Alla har olika intressen? Ha nytta av varandra, inte utnyttja.

Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september 2007 Open Space Seminariepass 2

Sempass 2 1. Samverkan som win-win process Inte bara pengar Synliggör ”vinst” Språket viktigt Inte ”underdogga”

Sempass 2 2. Hur veta VAD ungdomarna vill - deras passion! 1.Tillfråga ungdomar 2.Flexiblare organisation/struktur anpassa kursplaner etc. 3.Ändrat/utvecklat förhållningssätt hos pedagoger. 4.Skapa vardagliga samtal. Dialog om vilja/passion/mål. 5.Utveckla lärorollen -> coachingroll 6.Samsyn - kunskapssyn -uppdraget 7.Pedagoger måste våga ”utmana” ungdomen. 8.Inleda (tidigt) ”viljeprocesser” hos de små barnen så att de kan uttala viljan/passionen. 9.Flexiblare/lösare plan av ”praktiktid” hos företagare. 10.Våga som pedagog lära av andra, även eleverna, andra pedagoger, näringsliv.

Sempass 2 3. Hur kan man samverka med en pessimist? Någon man behöver men som inte tror på din id é Tro på sin id é !!! Ta till sig kritik och anpassa sin id é till en viss gr ä ns. What can I do for You? Leta andra v ä gar. Ett Nej är början till ett Ja. Uthållighet Förhandla Nya kontakter/nytt perspektiv Ständigt utveckla sin id é St å ut med os ä kerhet

Sempass 2 4. Hur skapar vi mötesplatser där utbildning, näringsliv och universitet möts? Mindre prat, mer verkstad Visa branschråd (eller motsvarande) Konkreta behov. Få ut resultat av mötet. Beslutsfattare måste vara med. Skolan bjuder in. Koordinator

Sempass 2 5. Hur kan skola och universitet hjälpa till att starta reella företag? Hur starta reella företag? (med skolans hjälp) Skicka med ansökan om FA-skatt tillsammans med utbildningskatalogen Inför lärare Företagslots på universitetet Moget Företagande Ett slags ”UF” på grundskola, gymnasie och universitet

Sempass 2 Plattform 6. Hur få samsyn? Verka? Skola - samhälle Framtid Flexibel Ingen grupp formerades

Sempass 2 7. Hur påverka/förändra attityder till samverkan? FÖRHÅLLNINGSSÄTT Träna att se individ grupp Våga möta varandra över gränser –Se utbyte, ”nytta” –Göra tillsammans Strukturer - Individ + Grupp Inse Mötas Göra Samverka

Sempass 2 8. Hur ger vi barn/elever möjligheter att bli delaktiga i samhället? OBS! Vi saknade företagens tankar i denna fråga. Lyssna på barnen/eleverna Ta tillvara på det de säger Meningsfulla uppgifter och frågeställningar Förskolan/skolan ska bli bättre på att synliggöra verksamheten Skapa gemensamma forum med näringslivet, politiker och universitet. HUR syns barnens medverkan, tankar och id é er i det som h ä nder i staden?

Samverkan vilka är våra utmaningar? 27 september 2007 Open Space Seminariepass 3

Sempass 3 1. Vem tjänar vad på samverkan? Inga anteckningar

Sempass 3 2. Hur ska vi kunna bryta konflikten mellan att uppnå skolans kursmål och ambitioner att verka i ett näringslivssammanhang så mycket som möjligt? Inga anteckningar

Sempass 3 3. Vad finns det för goda exempel på när samverkan fungerat bra? Delaktighet i/med arkitekter m.fl. i ett byggprojekt. Sätta avtryck - lämna gåva i form av konstnärlig utsmyckning Som företagare ta emot kandidater/personer som gör exjobb. Win-win

Sempass 3 4. Hur blir vi (studenter) rika på era erfarenheter? Ge så får du! Vad händer i mitt intresseområde? Fråga! (Alla vill berätta!) Scrap book Improvisera

Sempass 3 5. Manligt/kvinnlig syn på samverkan? Manliga strukturer styr kriterier för samverkan ”Manligt” = Resultatorientering Formellt ”Kvinnligt” = ProcessorienteringInformellt Viktigt att vara medveten om detta: Företag - mest manligt Skola - mest kvinnligt Universitet - blandat men mest manligtvara

Sempass 3 6. Vad händer med lärprocesser? Lärarrollen - företagarrollen Inga anteckningar

Sempass 3 7. Hur utbilda för egen försörjning? Leva sin dröm… Bra självkänsla, självförtroende Att blir lyssnad på Välkomnande Tron på människan Att skapa meningsfulla sammanhang Vara nyfiken Inspirera!!! Reflektera

Sempass 3 8. Vilka forum? - att mötas En utgångspunkt Karriärcentrum RUC Samverkan - Näringsliv? - Kommuner? - Lärosätten?

Sempass 3 9. Om man identifierat en gemensam utmaning - hur kan olika utbildningsaktörer ge samverkansaktörerna coaching och anpassad kunskap? Inga anteckningar