Attityder till träning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Mental träning Mål & Motivation
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ta ställning och handla!
Värmlands Handbollsförbund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Lyckad träning Hur?.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Coaching.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Klipp: olika människosyn
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Respekten för människan
Anställningsintervjun
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PLIKTBARN LUSTBARN.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Lagsammanhållning.
Självkänsla.
Coaching.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
hur ska vi bemöta varandra?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Föräldrapolicy Skåre HK
Presentationens avskrift:

Attityder till träning ” Individuella idrotter ligger klart före när det gäller den mentala och sociala delen av träning” Det gäller framförallt medevetenhet, självkänndeom och kunskap och kompetens vad gäller träningslära

Attityder till träning I lagidrotter är spelarna fortfarande alltför mentalt passiva i tränings och tävlingssituationen. Vilket leder till en sämre inlärning och sämre träningseffekt.

Vad kan detta bero på? små möjligheter att påverka ingen ork eller lust träningen bedrivs kollektivt spelarna utmanas inte att tänka själva Var ligger ansvaret? Spelarnas ansvar? Ledarnas ansvar?

Vad vill vi? Hur vill vi att våra spelare ska agera på träning och match? Vad är målet/visionen? Hur kommer vi dit? Vilken filosofi har vi /du? Ledare/spelare `Äga sin träning och äga sitt spel? Hur kommervi dit

Medvetna spelare Kan en ökad medvetenhet hos spelarna höja engagemanget under själva träningen och i matcherna i att vi utnyttjar resurserna som finns hos varje individ?

Fler intressanta frågeställningar Hur upplever spelarna respektive tränarna själv träningsprocessen? Hur skulle man vilja ha träningen? Hur uppfattar spelarna tränarens roll i träningsprocessen? För vem tränar spelaren? Vad är en bra träning? Kriterier Vad är framgång enligt spelarna/ledarna?

Frågeställningar. Forts. Vilken filosofi ligger bakom upplägget av träningen? Vad menas med en ”slutna färdigheter”? Vad menas med en ”öppna färdigheter”? Kan en mer ”öppen träning” göra att spelarna engagerar sig mer? Öppenträning – där tarman hänsyn till spelarnas behov.

Träning ur ett helhetsperspektiv Träningen är inte enbart ett ensidigt tekniskt, taktiskt, mentalt, fysiskt eller skadeförebyggande problem. Det är snarare ett ”socialt fenomen ” eftersom vi har att göra med människor

Träning ur ett helhetsperspektiv Tränaren bör alltså se träningen som en helhet, där alla ingående faktorer samspelar. Se ”Träningstriaden” och Prestationstriangeln

Kommunikation Det är således helt nödvändigt med en gemensam målsättning och en öppen kommunikation mellan spelarna och ledarna På lägre nivåer är det ävenviktigt att föräldrarna ärmed

Kommunikation Kommunikation är utan tvivel den enskilt viktigaste enskilda faktorn, som avgör vad för slags relation en tränare/ledare upprättar med sina spelare

Självförtroende ” En känsla av ökat självförtroende kan endast frodas i en atmosfär där man uppfattar individuella skillnader, där misstag tolereras, där kommunikationen är öppen, och där reglerna är flexibla/tänjbara.”

Spelarnas motiv Med ett sådant förhållningssätt är det viktigt att utreda den enskilde spelarens verkliga motiv till att vilja ta en plats i laget.

Utveckling är målet För att förbättra/utveckla laget/spelaren krävs att man som ledare tar hänsyn till allt som ingår i en utvecklingsprocess. Fysiskt Tekniskt/ taktiskt Socialt Mentalt Pedagogiskt/didaktiskt/metodiskt Se talangdefinitionen Mentalt ex. att sträva efter att jobba mot mål, att förändra attitydwen, att utveckla en medvetenhet och se till att man har balans i tillvaron

Vad är en talang? Se talang definitionen

Olika ledarfilosofier Ledare/tränare lägger tyngdpunkterna på olika delar av dessa områden, något som tydligt avspeglas i träningsupplägget, kommunikationsmönstret samt målsättningarna En alltför snäv komcentration av utbildningen på något eller några av dessa områden kan leda till en ensidig utveckling Ju högre upp i seriesystemet man kommer , dessto viktigare blir det med en specialisering på vissa områden.

Utveckling är målet! Om man lägger utvecklingsaspekten på träningen, så är det väsentligt att så tidigt som möjligt siktar på en medveten optimering av prestationen D.v.s. träningen måste fyllas med inslag som befrämjar utveckling av psyket, fysiken, tekniken och taktiken

Utveckling är målet Denna utveckling underlättas , om tränarna har en filosofi om vad träning eller utveckling innebär, samt en vilja att öppet kommunicera den med sina spelare

Vad menas med medvetenhet? Att vara medveten innebär att komma in i ett tillstånd, där man uppfattar, reflekterar och reagerar, samt att man kan iaktta sina egna reaktioner Denna process innehåller ett oändligt antal delprocesser, som går ut på attfrigöra sig från det sociala trycket – vad ska andra tycka

Vad är målet? Målet är att göra spelarna fria att kritiskt granska sig själva, sin träningssituation, sin omgivning och samhället i stort Se soc kompetens

Vad innebär en ökad medvetenhet Att spelaren vill träna på grund av egen övertygelse Att vilja bli bättre – bli bäst Att man engagerar sig mer i träningen. (framförallt mentalt) Attman

Vad innebär en ökad medvetenhet Att äldre spelare tar hand om yngre Att man får en inre stabilare motivation Att man slutar i mindre utsträckning Vi får mer utvecklade och bättre spelare över tid En inre motivation som skapas genom, samspel och dialog med tränare och lagkompisar. Man fattar att det är nödvändigt att träna för att bli bättre

Att vara medveten tränare I ett helhetsperspektiv ingår att man ser idrotten som ett socialt fenomen och inte enbart fysiologiskt.

Medveten tränare Du måste som tränare insett att det är en mängd faktorer som påverkar dina spelare och därigenom deras beteende. De flesta av dessa har du nästan inget inflytande på

Medveten tränare. Faktorer som påverkar: Föreningen/Klubben Skola/lärare Familj Andra ledare/klubbar Arbete Utbildning Tillgång/resurser Kultur/traditioner Väderlek Massmedia Förväntningar Behov Kompisar Sponsorer Publik

Medveten ledare Sätt spelarna i centrum. Detta gör man genom att fråga och prata med spelarna, ta reda på varför de agerar och reagerar på ett visst sätt.

Medveten tränare Ge akt på dig själv Du bör själv ta reda på varför du reagerar, agerar, tänker och känner på ett visst sätt. Använd energin på rätt sätt, se positivt på situationen och försök utveckla det som är bra och som fungerar. Ditt mål med ditt ledarskap bör vara att förstå dig själv

Medveten tränare Vilka egenskaper måste du tillägna dig, vilken inställning eller inriktning på jobbet/uppgiften bör du ha dör att fungera medvetet? Att förstå sig själv Att ha en positiv människosyn Att vara trygg Att kunna kommunicera

Den gode ledaren Empati och gilla människor Ta ansvar och ge ansvar Respekt Tillit och ha äkta relationer. Tillit är något ömsesidigt Empati och gilla människor Kunna hantera problem och konflikter Genom att känna sig själv och våga bjuda på sig själv. Först då blir man bättre på att ta hand om och förstå och hantera andra människor. Tillit är alltid något ömsesidigt Känna sig själv, ha egen etik och bottna i sig själv

Medveten ledare Att förstå sig själv Ledarens sätt att vara, hans relationer till spelarna har stor betydelse för hans/hennes förmåga och möjlighet att förmedla sina idéer. Att vara sig själv Att handla medvetet Att acceptera oss själva Att acceptera andra som de är Att förstå sin egen inställning

Medveten ledare ”Laganda” Det är fortfarande stor risk för att vi överbetonar och tränar den tekniska, taktiska och den fysiska förmågan. Hur spelarna upplever, tänker och känner frågar vi inte efter. Vi vet att framgång är direkt relaterat till graden av lagsammanhållning

Medveten ledare ”Ledarutbyte” För att öka förståelsen av oss själva och därigenom öka medvetenheten som ledare borde vi i högre grad utbyta erfarenheter ledare emellan. Hur tänker och känner vi? Ej enbart vad vi gör.

Medveten ledare ”Positiv människosyn” Att vår syn på andra människor skiljer sig åt och att detta påverkar vårt sätt att bete oss i olika situationer, som att leda, instruera eller undervisa är en självklarhet

Medveten ledare ”Negativ människosyn” Spelarna har en medfödd ovilja att träna Spelarna måste tvingas , styras och kontrolleras Spelarna föredrar att bli styrda, de vill inte ta ansvar och har ingen ambition

Medveten ledare ”Positiv människosyn” Fysisk och mental ansträngning är lika naturligt som att spela Spelarna kan träna upp sin förmåga att jobba mot mål ”Pedagogisk uppgift” Spelarna lär sig ta och söka eget ansvar. ”Pedagogisk uppgift”

Medveten ledare ”Slutsats” Att man som ledare accepterar den positiva människosynen som mer sann definition av den mänskliga naturen. Detta leder till att ledarskapet i hög grad blir en fråga om ”mellanmäskliga relationer” ”En spelarorienterad ledare är intresserad av sina spelares karaktär och moral”

Medveten ledare Effektiva ledare har en förmåga att kunna variera sin ledarskapsstil allt efter behov och vilka situationer han/hon verkar i, men du måste själv göra klart för dig vilka situationer som kräver det ena eller det andra Situationer – grupp/individ7 uppgift/resultat